ZILELE IORGA – Cum schimbă internetul biografia unui geniu!

De câțiva ani și-a făcut loc – fără vâlvă și fără să intrige pe cineva, nici măcar pe specialiștii în domeniu – o eroare pe care la început unii o considerau a fi doar o regretabilă scăpare, dar care s-a propagat în mediul virtual cu o hărnicie greu de explicat.

ZILELE IORGA – Cum schimbă internetul biografia unui geniu!

Despre controversele privind ziua de naștere a poetului Mihai Eminescu (varianta 20 decembrie 1849) s-au scris pagini și tomuri întregi, s-au căutat argumente (multe dintre ele credibile) și s-au emis păreri mai mult sau mai puțin avizate. Cu toate acestea, istoria literară și biografia oficială a poetului născut la Botoșani păstrează data de 15 ianuarie 1850, declarată în 2010 și Ziua Culturii Naționale.

De câțiva ani, însă, și-a făcut loc – fără vâlvă și fără să intrige pe cineva, nici măcar pe specialiștii în domeniu – o eroare pe care la început unii o considerau a fi doar o regretabilă scăpare, dar care s-a propagat în mediul virtual cu o hărnicie greu de explicat.

Este vorba despre o nouă zi de naștere pentru Nicolae Iorga, și anume 17 ianuarie 1871, în locul celei reale, 5 iunie 1871. Cei interesați să afle datele biografice ale unuia dintre cei mai mari istorici ai României apelând la internet află că Nicolae Iorga s-a născut la Botoșani, pe 17 ianuarie 1871.

Dacă în urmă cu câțiva ani eroarea se strecura timid pe câteva site-uri lipsite de notorietate, astăzi, informația apare începând cu Wikipedia și continuând cu publicații dintre cele mai cunoscute, după cum se poate observa în imaginile de mai jos:






Pentru a lămuri neconcordanțele și în încercarea de a remedia o eroare gravă care tinde să devină oficială, am apelat la sprijinul specialiștilor.


"Nu am găsit niciun document care să menționeze data de 17 ianuarie"

Violeta Damaschin-Budăi este absolventă a Facultății de Istorie, Sectia Istorie, din cadrul Universitatii "Al. I.Cuza" Iași, promotia 1978. În anul 1982 obține atestatul în muzeografie și de atunci, până în urmă cu câțiva ani, când s-a pensionat, a activat ca muzeograf la Casa Memorială "Nicolae Iorga", din municipiul Botoșani. Violeta Damaschin-Budăi a inițiat la Botoșani Zilele Nicolae Iorga (edițiile iunie și noiembrie), a fondat Asociația Culturala "Nicolae Iorga" Botosani, care a inițiat Premiul Național de Istorie "Nicolae Iorga", acordat de către Primăria Botoșani, începând din 2003, cercetătorilor care manifestă contribuții marcante la biografia istoricului botosanean.  

"Cu referire la data nașterii lui Nicolae Iorga, consider că 5 iunie 1871 este data corectă, folosită de însuși marele istoric în volumele I - III "O viață de om – așa cum a fost", apărute la Editura N. Stroilă din Vălenii de Munte, în anul 1934 - informație preluată de toate scrierile biografice și biobibliografice apărute ulterior", ne-a precizat prof. Violeta Damaschin-Budăi.

Mai mult, prof. Damaschin-Budăi face mențiunea că, în perioada în care a activat ca muzeograf la Casa Memorială "Nicolae Iorga" din Botoșani, a avut acces atât la documentele originale din fondurile Nicolae Iorga deținute de instituțiile publice, cât și la arhivele particulare aflate în păstrarea membrilor familiei Iorga sau ale foștilor colaboratori. "Nu am găsit niciun document care să menționeze data de 17 ianuarie ca dată de naștere a lui Nicolae Iorga, care se vehiculează în ultimii ani, mai ales în mediul online", spune muzeograful.

O dezbatere pe care o reține în cazul Iorga este cea cu privire la numele de botez al istoricului, care însă este departe de a deveni o controversă. "Cu ceva timp în urmă, la sesiunea națională de memorialistică, organizată anual la Vălenii de Munte, în perioada 5 – 7 iunie, am participat la o dispută având ca subiect prenumele de Nicolae, care în unele documente școlare (emise la Botoșani și Iași) apare sub forma de Neculai, Nicolai, Necolai sau Nicolaie. Anul următor am prezentat, în același cadru, copia după certificatul de naștere, document deținut de Arhivele Statului din Botoșani, în care se menționează că primul copil al soților Nicu și Zulnia Iorga din Botoșani a venit pe lume în noaptea de 5 spre 6 iunie 1871 la ora 12, după declarația tatălui, Nicu Iorga, facută a doua zi, 6 iunie, la ora 10, împreună cu doi martori. Numele de Nicu N. Iorga, dat copilului, este scris clar, fără posibilitate de confuzie. Celelalte forme ale prenumelui erau folosite frecvent în înscrisurile din acel timp", completează Violeta Damaschin-Budăi.
 

De unde data de 17 ianuarie?

Prof. Violeta Damaschin-Budăi este de părere că asistăm la o preluare de informații fără discernământ, așa cum se întâmplă deseori în mediul online, însă consecințele în acest caz depășesc dimensiunile unei erori simple. Mai mult, din spațiul virtual, eroarea pătrunde și în pagina tipărită a ziarelor sau a lucrărilor realizate superficial. Oamenii de știință nu au reacționat, neconsiderând că au de a face cu o sursă destul de credibilă încât să dea naștere unor dezbateri.

"În opinia mea, data de 17 ianuarie 1871 apare pentru prima dată într-un articol publicat online de Enciclopedia liberă Wikipedia, preluată ulterior de tot mai mulți utilizatori virtuali, din țară și străinătate, fără discernământ. De menționat că oamenii de știință nu consideră această sursă de informații ca pe una credibilă și de aceea nu au reacționat corespunzator. Prima modificare cu menționarea datei corecte (de 5 iunie) apare doar în versiunea în limba română a textului dedicat lui Nicolae Iorga (vezi foto jos), și nu în toate locurile unde se face referire la data nașterii", spune prof. Damaschin-Budăi.



De observat, așadar, că aceeași pagină Wikipedia include mai jos, la capitolul Biografie, tot data de 17 ianuarie, făcând două trimiteri, prin Note, la Victor Iova și Lucian Nastasă, dar fără citarea operelor. "Am dedus că, în cazul primului autor, poate fi un tabel cronologic care însoțește reeditările din 1978 și 1985 ale volumului "Istoria lui Ștefan cel Mare", publicat de Nicolae Iorga în 1904. În cazul celui de al doilea autor citat, nu am identificat lucrarea la care se face referire", specifică prof. Violeta Damaschi-Budăi.
 

Lucian Nastasă, cercetător: "Data de 5 iunie este cea veritabilă"

Chiar dacă lucrurile păreau să fie clare și fără echivoc, am solicitat și punctul de vedere al cercetătorului Lucian Nastasă, de la Institutul de Istorie "George Barițiu" (al Academiei Române), din Cluj Napoca, cu privire la data de naștere a istoricului Nicolae Iorga.

Lucian Nastasă este absolvent al Universității "Al.Ioan Cuza" din Iași, cu stagii de specializare la universități din Debrecen, Paris, Cracovia și Beijing. Este doctor în istorie și cercetător principal în cadrul Academiei Române, filiala Cluj (Institutul de Istorie "G. Barițiu")

Sursa la care Wikipedia făcea trimitere - și pe care însuși cercetătorul Lucian Nastasă ne-a indicat-o - este cartea "Intelectualii și promovarea socială (Pentru o morfologie a câmpului universitar)", apărută la Editua Nereamia Napocae în 2004. (Cuvânt înainte Ovidiu Pecican), capitolul "Strategii matrimoniale în mediul universitar românesc la sfârșitul secolului XIX. Cazul Nicolae Iorga".

Doar că lucrarea citată susține întocmai contrariul, și anume dă ca dată de naștere ziua de 5 iunie 1871. "Născut la 5 iunie 1871 în Botoşani şi provenind dintr-o familie ale cărei lipsuri materiale sunt permanente după decesul tatălui, avocatul Nicu C. Iorga, Nicolae şi fratele său Gheorghe rămân în grija mamei, Zulnia, care îşi asigură traiul modest dintr-o pensie de 40-60 lei pe lună, din ajutorul acordat de rude şi minimele câştiguri realizate din croitorie", scrie la pagina 61 din lucrarea "Intelectualii și promovarea socială (Pentru o morfologie a câmpului universitar)", a istoricului Lucian Nastasă. În nota de subsol se precizează sursa acestei informații cu privire la data de naștere: Actul de naştere al d-lui N. Iorga, în vol. Lui Nicolae Iorga. Omagiu 1872- 5/18 iunie 1921, Craiova, Ed. Ramuri, 1921, p. 349.

Mai mult, istoricul s-a arătat mirat de faptul că numele său este dat ca sursă, fără să se precizeze concret ce susține lucrarea citată. "Eu nu am susținut niciodată ceea ce mi se pune în seamă. Dimpotrivă! Data de 5 iunie este cea veritabilă", a precizat istoricul Lucian Năstasă, indicând spre lămurire capitolul despre Iorga din cartea mai sus pomenită. Istoricul clujean este de părere că greseala regretabilă ar putea proveni și din citirea eronată a lunii ianuarie în loc de iunie, urmată de formularea 5/17, conform celor două calendare.

 

Certificatul de naștere al istoricului Nicolae Iorga – la care a făcut referire mai sus și muzeograful Violeta Damaschin-Budăi, se află la Arhivele Statului din Botoșani, alături de cel al poetului Mihai Eminescu și de al pictorului Ștefan Luchian.

În Registrul stării civile pentru născuţi, de la Arhivele Naționale, se menţionează naşterea, la 5 iunie 1871, a istoricului Nicu N. Iorga, "fiu al domnului Nicu Iorga, de profesie avocat, şi al doamnei Zulnia, de 25 de ani, ambii domiciliaţi în Botoşani". Documentele sunt originale și au fost prezentate publicului în expoziții temporare ale Muzeului Județean Botoșani.


Nu știm dacă argumentele de mai sus sunt destul de credibile pentru cei care preiau drept zi de naștere a istoricului botoșănean data de 17 ianuarie. Nu este nimic dăunător în faptul că îl cinstim pe Nicolae Iorga de mai multe ori. Însă rapiditatea cu care – în numai câțiva ani, o eroare începe să ia locul adevărului istoric – este cu adevărat îngrijorătoare.

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Florentina Tonita

Apus de Soare în Cetatea lui Ștefan. "Teatrul de la Botoșani este unul special pentru Suceava!" FOTO, VIDEO

astăzi, 17:43
320

Poate cel mai complex proiect cultural al Moldovei ultimului deceniu se desfășoară în aceste zile, la Suceava. Și nu atât datorită diverselor evenimente programate timp de o săptăm&...

Cinci filme pentru timpul liber!

Duminică, 25 Iunie 2017
1314

La rubrica Timpul meu liber vă propunem cinci titluri de filme, unele câștigătoare de Oscar, altele onorate cu câte un Palme d'Or. Dar și filme fără premii, încă cu milioa...

Actorii păpușari, purtătorii copilăriilor noastre. La mulți ani, IBICA LEONTE!

Duminică, 25 Iunie 2017
1298

"Sufletul actorului respiră dezordonat și amețitor, pentru că respiră praf stelar. Râsul său nu este râs, ci speranța râsului omenesc, plânsul său nu este plâ...