Breaking News este despre cât de uÈ™or murim pentru ceilalÈ›i atunci când nimic nu ne leagă în viață. Despre viaÈ›a care se dezvăluie după moarte. Nu este un film despre jurnalism, deÈ™i ar putea fi. Cel mult, este despre ce se ascunde în spatele unui breaking news.
O explozie într-o fabrică. MorÈ›i, răniÈ›i, sirene, ambulanÈ›e, pericol de noi explozii sau prăbuÈ™iri. O echipă de televiziune – reporter È™i cameraman – se strecoară în interiorul fabricii, la insistenÈ›ele reporterului Alex Mazilu (interpretat de Andi Vasluianu). Plafonul din zona în care se aflau cei doi se prăbuÈ™eÈ™te È™i cameramanul moare. Prima reacÈ›ie a redacÈ›iei este să evalueze responsabilitatea juridică a morÈ›ii lui Andrei Paraschiv. Nu v-a oprit nimeni să intraÈ›i? Nu era nici un cordon afară? Cine a insistat să intraÈ›i în fabrică, tu sau Andrei? Andrei, minte Alex. StaÈ›i bine. SunteÈ›i acoperiÈ›i.
Va urma, desigur – pentru că aÈ™a se face, pentru că dă bine, pentru că È™i acesta este un rol - un material filmat despre Andrei Paraschiv. In memoriam. CâÈ›iva colegi spun cuvinte alese, dar reci È™i dezbrăcate de orice sentiment. Ultimul se opreÈ™te brusc: asta a sunat fals.
Pentru Alex nu e destul. Dar nici el nu È™tie aproape nimic despre Andrei. Făcea naveta Mangalia-BucureÈ™ti. Era văduv. Avea în Mangalia părinÈ›i, rude. Și o fiică. Simona. De la apariÈ›ia în cadru a Simonei, filmul capătă un tonus nou, o încărcătură aparte, într-un crescendo care aÈ™ază în faÈ›a privitorului scene de un dramatism intens, în sonorități ample, dar È™i un umor menit să rupă, în momente bine alese, tensiunea dintre cele două personaje (Alex È™i Simona). Dacă până atunci aveai impresia că vezi un film despre jurnalism, despre meseria făcută până la sacrificiu, Simona transformă întreaga acÈ›iune în una a căutărilor lăuntrice.

Se scotocesc alte sentimente, se prăbuÈ™esc suferinÈ›e vechi, dar ies la suprafață È™i amintiri pe care sufletul copilului le pitise pe parcurs într-o furie greu de stăpânit. Cameramanul care îÈ™i făcea conÈ™tiincios meseria – cu o navetă Medgidia-BucureÈ™ti – era fiu, tată È™i probabil (filmul nu se dezvăluie până la capăt) iubitul cuiva. Îndrăgostit de muzica bună, rocker, DJ ani în È™ir la un club de pe litoral. Într-o noapte È™i-a uitat copila (în vârstă de 6 ani la acea vreme) în club. Simona s-a trezit singură È™i a pornit în căutarea tatălui. Îl găseÈ™te pe plajă, lângă Obelisc. Avea nisip È™i în urechi È™i în gură, povesteÈ™te Simona. Apoi, tatăl ei a cântat Sitting on the Dock of the Bay, de Otis Redding. Alex nu a auzit de Otis Redding. Dar tu ce asculÈ›i, Smiley?, aruncă Simona. Alex caută melodia pe net È™i în maÈ™ină răsună, pentru câteva momente, Sitting on the Dock of the Bay. Este, poate, cel mai sensibil moment al filmului, clipa în care Andrei Paraschiv este prezent de dincolo de moarte.
Sarcina lui Alex Mazilu este de a îmblânzi furia Simonei. Însă pentru că el însuÈ™i nu È™tie nimic despre fostul său coleg È™i pentru a înlesni comunicarea, nu se dă înapoi de la a aduna/fabrica probe. Are nevoie de o poveste. Intră prin efracÈ›ie în casa în care a locuit Andrei alături cu fiica sa È™i află amănunte din viaÈ›a celor doi: o felicitare a Simonei pentru tatăl său, diplomele copilei de la concursurile de muzică. Află că Simona a cântat la chitară. Folosind aceste informaÈ›ii, stabileÈ™te o punte de comunicare cu adolescenta care, puÈ›in câte puÈ›in, îÈ™i domoleÈ™te furia È™i acceptă să vorbească despre tatăl său.

Filmul spune două poveÈ™ti paralele, cu un personaj comun. Pe de o parte relaÈ›ia Alex-Simona, pe care o ajută să se împace cu moartea brutală a tatălui ei È™i să îl ierte pentru toate absenÈ›ele din viaÈ›a ei. De cealaltă parte, relaÈ›ia lui Alex cu propriul fiu, din care reiese că – deÈ™i încerca să înÈ›eleagă durerea Simonei, nu conÈ™tientiza că el însuÈ™i are un comportament nefiresc față de fiul său. Regizoarea Iulia Rugină compune un moment edificator în acest sens. Un apel video de la fiul lui Alex, îmbrăcat în brad, È™i care insistă să spună poezia pe care o va recita la serbare. Nu È›ine cont de opoziÈ›ia tatălui său: Nu acum, mai târziu, nu am timp. Copilul se roagă: Te rog, numai o strofă spun. Recită, trece de prima strofă, este oprit agresiv de tatăl său. Copilul plânge. Intervine mama, dar Alex îÈ™i pierde răbdarea: O poezie de căcat. M-aÈ›i terminat cu poezia asta de căcat!
"A mai murit cineva despre care la fel de bine putem să ne întrebăm în alt film cine era"
Prezent la premiera de la BotoÈ™ani, Andi Vasluianu spune că "filmul este despre ce se întâmplă cu un om, mai ales când minte È™i în afara lui È™i pe el însuÈ™i. E foarte complicat să ieÈ™i dintr-o situaÈ›ie de genul acesta curat È™i să mai poÈ›i pune È™i capul pe pernă liniÈ™tit".
Rolurile celor doi actori, Andi Vasluianu È™i Voica Oltean (foto dreapta), se completează nu prin ceea ce îi aseamănă, ci prin ceea ce îi despart. Voica, o adolescentă care la vremea filmărilor (2014-2015) avea 15 ani, este elevă în clasa a XII-a la Liceul "Dinu Lipatti" din BucureÈ™ti, clasa Actorie. Un rol care a impresionat-o È™i a provocat-o, mai ales că a filmat alături de unul dintre cei mai cunoscuÈ›i actori. De altfel, rolul Simona Paraschiv nu a trecut neobservat, Voica Oltean fiind distinsă la Festivalul de la Karlovy Vary cu MenÈ›iunea specială a juriului pentru debut.
Regia Iuliei Rugină, care alături Oana Răsuceanu È™i Ana Agopian a semnat È™i scenariul, aduce spectatorul în interiorul poveÈ™tii. Îl determină să îÈ™i pună întrebări. Iar întrebările nu sunt doar despre Alex Mazilu sau despre Simona Paraschiv, nici despre moartea lui Andrei Paraschiv.
"ViaÈ›a continuă, poveÈ™tile continuă, a mai murit cineva despre care la fel de bine putem să ne întrebăm în alt film cine era, ce făcea, ce familie a avut. ViaÈ›a merge mai departe È™i lasă în urmă poveÈ™ti pe care le È™tim sau nu le È™tim, le aflăm sau nu le aflăm. Totul trece, la final vedem marea. Marea rămâne acolo, împreună cu celelalte poveÈ™ti, care sunt niÈ™te simple È™tiri dacă nu intrăm în profunzimea lor", spune Iulia Rugină.
Întrebările pe care le declanÈ™ează Iulia Rugină vin după ce ieÈ™i din sala de cinema. Ele se nasc la fiecare Breaking News, atunci când te întrebi care este povestea omului din spatele unei È™tiri.






