Breaking News este despre cât de ușor murim pentru ceilalți atunci când nimic nu ne leagă în viață. Despre viața care se dezvăluie după moarte. Nu este un film despre jurnalism, deși ar putea fi. Cel mult, este despre ce se ascunde în spatele unui breaking news.
O explozie într-o fabrică. Morți, răniți, sirene, ambulanțe, pericol de noi explozii sau prăbușiri. O echipă de televiziune – reporter și cameraman – se strecoară în interiorul fabricii, la insistențele reporterului Alex Mazilu (interpretat de Andi Vasluianu). Plafonul din zona în care se aflau cei doi se prăbușește și cameramanul moare. Prima reacție a redacției este să evalueze responsabilitatea juridică a morții lui Andrei Paraschiv. Nu v-a oprit nimeni să intrați? Nu era nici un cordon afară? Cine a insistat să intrați în fabrică, tu sau Andrei? Andrei, minte Alex. Stați bine. Sunteți acoperiți.
Va urma, desigur – pentru că așa se face, pentru că dă bine, pentru că și acesta este un rol - un material filmat despre Andrei Paraschiv. In memoriam. Câțiva colegi spun cuvinte alese, dar reci și dezbrăcate de orice sentiment. Ultimul se oprește brusc: asta a sunat fals.
Pentru Alex nu e destul. Dar nici el nu știe aproape nimic despre Andrei. Făcea naveta Mangalia-București. Era văduv. Avea în Mangalia părinți, rude. Și o fiică. Simona. De la apariția în cadru a Simonei, filmul capătă un tonus nou, o încărcătură aparte, într-un crescendo care așază în fața privitorului scene de un dramatism intens, în sonorități ample, dar și un umor menit să rupă, în momente bine alese, tensiunea dintre cele două personaje (Alex și Simona). Dacă până atunci aveai impresia că vezi un film despre jurnalism, despre meseria făcută până la sacrificiu, Simona transformă întreaga acțiune în una a căutărilor lăuntrice.
Se scotocesc alte sentimente, se prăbușesc suferințe vechi, dar ies la suprafață și amintiri pe care sufletul copilului le pitise pe parcurs într-o furie greu de stăpânit. Cameramanul care își făcea conștiincios meseria – cu o navetă Medgidia-București – era fiu, tată și probabil (filmul nu se dezvăluie până la capăt) iubitul cuiva. Îndrăgostit de muzica bună, rocker, DJ ani în șir la un club de pe litoral. Într-o noapte și-a uitat copila (în vârstă de 6 ani la acea vreme) în club. Simona s-a trezit singură și a pornit în căutarea tatălui. Îl găsește pe plajă, lângă Obelisc. Avea nisip și în urechi și în gură, povestește Simona. Apoi, tatăl ei a cântat Sitting on the Dock of the Bay, de Otis Redding. Alex nu a auzit de Otis Redding. Dar tu ce asculți, Smiley?, aruncă Simona. Alex caută melodia pe net și în mașină răsună, pentru câteva momente, Sitting on the Dock of the Bay. Este, poate, cel mai sensibil moment al filmului, clipa în care Andrei Paraschiv este prezent de dincolo de moarte.
Sarcina lui Alex Mazilu este de a îmblânzi furia Simonei. Însă pentru că el însuși nu știe nimic despre fostul său coleg și pentru a înlesni comunicarea, nu se dă înapoi de la a aduna/fabrica probe. Are nevoie de o poveste. Intră prin efracție în casa în care a locuit Andrei alături cu fiica sa și află amănunte din viața celor doi: o felicitare a Simonei pentru tatăl său, diplomele copilei de la concursurile de muzică. Află că Simona a cântat la chitară. Folosind aceste informații, stabilește o punte de comunicare cu adolescenta care, puțin câte puțin, își domolește furia și acceptă să vorbească despre tatăl său.
Filmul spune două povești paralele, cu un personaj comun. Pe de o parte relația Alex-Simona, pe care o ajută să se împace cu moartea brutală a tatălui ei și să îl ierte pentru toate absențele din viața ei. De cealaltă parte, relația lui Alex cu propriul fiu, din care reiese că – deși încerca să înțeleagă durerea Simonei, nu conștientiza că el însuși are un comportament nefiresc față de fiul său. Regizoarea Iulia Rugină compune un moment edificator în acest sens. Un apel video de la fiul lui Alex, îmbrăcat în brad, și care insistă să spună poezia pe care o va recita la serbare. Nu ține cont de opoziția tatălui său: Nu acum, mai târziu, nu am timp. Copilul se roagă: Te rog, numai o strofă spun. Recită, trece de prima strofă, este oprit agresiv de tatăl său. Copilul plânge. Intervine mama, dar Alex își pierde răbdarea: O poezie de căcat. M-ați terminat cu poezia asta de căcat!
"A mai murit cineva despre care la fel de bine putem să ne întrebăm în alt film cine era"
Prezent la premiera de la Botoșani, Andi Vasluianu spune că "filmul este despre ce se întâmplă cu un om, mai ales când minte și în afara lui și pe el însuși. E foarte complicat să ieși dintr-o situație de genul acesta curat și să mai poți pune și capul pe pernă liniștit".
Rolurile celor doi actori, Andi Vasluianu și Voica Oltean (foto dreapta), se completează nu prin ceea ce îi aseamănă, ci prin ceea ce îi despart. Voica, o adolescentă care la vremea filmărilor (2014-2015) avea 15 ani, este elevă în clasa a XII-a la Liceul "Dinu Lipatti" din București, clasa Actorie. Un rol care a impresionat-o și a provocat-o, mai ales că a filmat alături de unul dintre cei mai cunoscuți actori. De altfel, rolul Simona Paraschiv nu a trecut neobservat, Voica Oltean fiind distinsă la Festivalul de la Karlovy Vary cu Mențiunea specială a juriului pentru debut.
Regia Iuliei Rugină, care alături Oana Răsuceanu și Ana Agopian a semnat și scenariul, aduce spectatorul în interiorul poveștii. Îl determină să își pună întrebări. Iar întrebările nu sunt doar despre Alex Mazilu sau despre Simona Paraschiv, nici despre moartea lui Andrei Paraschiv.
"Viața continuă, poveștile continuă, a mai murit cineva despre care la fel de bine putem să ne întrebăm în alt film cine era, ce făcea, ce familie a avut. Viața merge mai departe și lasă în urmă povești pe care le știm sau nu le știm, le aflăm sau nu le aflăm. Totul trece, la final vedem marea. Marea rămâne acolo, împreună cu celelalte povești, care sunt niște simple știri dacă nu intrăm în profunzimea lor", spune Iulia Rugină.
Întrebările pe care le declanșează Iulia Rugină vin după ce ieși din sala de cinema. Ele se nasc la fiecare Breaking News, atunci când te întrebi care este povestea omului din spatele unei știri.