DE CE SE SINUCID COPIII?

"Întrebarea este: viața, așa cum este predată acestor copii, este ceva care merită trăit? Ce oferă societatea de azi copiilor, ce oferă școala, ce oferă cluburile, angajările, avansările, absurdul nostru existențial?"

DE CE SE SINUCID COPIII?

Un joc al morții a cuprins mintea adolescenților din toată lumea. A ajuns la granița Românei, iar unele surse spun chiar că el ar fi pătruns și ar fi făcut deja victime și printre copiii noștri.

Copiii mor de-adevăratelea! Nu în joc, nu primesc la schimb încă o viață și nici nu se recompun apoi din creditele obținute la al nu știu cătelea nivel. Copiii mor. Se sinucid. Se aruncă în gol. Jocul se numește Balena Albastră. Căutați pe internet, informați-vă, identificați semnele și priviți în jur, în ochii adolecenților, în viața lor, în străfundurile lor sufletești.

Desigur, însăși noțiunea de joc, folosită în acest context, poate căpăta nuanțe macabre, pentru că nu mai este vorba despre simple reguli pe hârtie sau de niveluri în întortocheatele producții computerizate. Adolescenții sunt îndemnați să aplice reguli dure în viața reală, iar pentru a trece la un nou nivel trebuie să se mutileze, să coboare în subteranele minții, iar în final să recurgă la gestul final, acela al suicidului.

Simpla înșiruire a acestor cuvinte pare înfricoșătoare. Și totuși, se întâmplă. Și totuși, mor copiii.

Budeikin, cel care a inițiat, instrumentat și condus din umbră acest macabru joc al morții, a fost arestat, dar în urma lui jocul își pândește victimele. Cum a explicat el faptul că a împins la moarte copii și adolescenți? Iată:

Reporter: "Chiar împingi tinerii să se sinucidă?"

Budeikin: "Da! Nu-ţi face griji, o să înţelegi. Toţi înţeleg. Mor fericiţi. Le dau tot ce nu pot avea în viaţa reală: căldură, înţelegere şi comunicare".

Peste 130 de tineri s-au sinucis, în toată lumea, de la apariția acestui joc. În ultimele săptămâni, el face ravagii printre adolescenții din Republica Moldova, unde cel puțin trei dintre ei și-au pus capăt zilelor, ultimii doi aruncându-se de pe un bloc.

Desigur, ca întotdeauna, autoritățile abia acum au început să intre în alertă. Cadrele didactice sunt chemate și consiliate în sensul depistării la timp a cazurilor, psihologii au inițiat pe rețelele de socializare rețele de sprijin, grupuri de voluntari au împânzit internetul pentru a identifica adolescentții aflați în pericol.

Interesant cum a explicat inițiatorul jocului modalitatea în care intră în mintea adolescenţilor şi cum îi convinge să recurgă la gesturi extreme: "Jocul începe. Este necesar ca sarcinile să fie efectuate aşa că vorbesc cu ei despre ei înșiși, comunicăm. În cursul acestui dialog, devine clar cine este cine. Apoi iniţiez o conversaţie pe Skype ca să aflu mai multe lucruri din viața lor. După care iau decizia. Cu cât tânărul este mai obosit şi nu doarme noaptea, cu atât mintea lui devine mai accesibilă".

Ajungem, așadar, la principala cauză a acestei situații, și anume neglijarea copiilor (familie, școală, societate, biserică), dependența de calculator, singurătatea și lipsa de afectivitate. Este vorba despre o serie întreagă de factori, și a arunca doar pe umerii părinților responsabilitatea înseamnă a ignora ceea ce se întâmplă de ani de zile la nivel global.

Este vorba, mai exact, de adicțiile (dependențele) pe care le dezvoltă tinerii de astăzi nu doar față de jocuri și rețele sociale, dar și față de alcool, tutun, droguri. Însă mai presus de toate se află producțiile violente dedicate copiilor și tinerilor. Statisticile arată că cele mai mari încasări în industria cinematografică provin de la filmele horror, și vorbim aici în special de producții cu investiții mici, al căror profit este de peste 5000%. Or, se știe, violența creează adicție, psihicul se adaptează acestui tip de produs și se hrănește cu experiențele specifice genului.

Este de neconceput cum în fiecare zi curg mii și mii de vorbe despre cât de importantă este educația sexuală în școli, despre efectul devastator pe care îl are religia asupra copiilor. Însă nicio vorbă din partea acestor "salvatori" cu privire la filmele violente care invadează tot mai mult spațiul cinematografic, nici un reproș adus producătorilor de jocuri de pe internet care afectează grav echilibrul emoțional, spiritual al copiilor.

Vă invităm să citiți textul pe care părintele Savatie Baștovoi l-a scris zilele acestea, el fiind citit de mii de părinți, de o parte și de alta a Prutului:


Savatie Baștovoi: DE CE SE SINUCID COPIII

Aflu că autritățile moldovenești, jurnaliștii și blogherii, precum și așa-zișii reprezentanți ai societății civile, au aflat în sfîrșit că există un joc pe nume ”Sinii kit” (balena albastră) în care adolescenții se sinucid. Se sinucid și în Moldova. Asta în epoca internetului cînd orice om cu minime cunoștințe poate afla în 40 minute aproape orice despre aproape oricine.

Au început ședințele cu cadrele didactice, grupurile pe feisbuc și părerile despre cum să-i salvăm.

Cunosc și eu astfel de cazuri.

Vreau să fac cîteva observații despre sinucidere. În cazul nostru sinuciderea nu este un efect social și nu poate fi prevenită prin adunări de partid, prin ședințe la minister și nici prin discuții la televizor purtate de activiștii publici. Avem de a face cu un șir de sinucideri pe care Albert Camus le numește ”filozofice”, căci el spunea că ”sinuciderea este un răspuns filozofic la întrebarea dacă viața merită sau nu să fie trăită”.

Întrebarea este: viața, așa cum este predată acestor copii, este ceva care merită trăit? Ce oferă societatea de azi copiilor, ce oferă școala, ce oferă cluburile, angajările, avansările, absurdul nostru existențial? O lume fără Dumnezeu este o lume în care poți face orice și unde viața și moartea au aceeași valoare. Pînă și Apostolul Pavel vă spune că: ”Dacă Hristos nu a înviat, nimic nu are rost, bem, mîncăm, căci mîine murim!”

Mulți ani în urmă am citit un tratat mare despre istoria sinuciderii scrisă de Georges Minois. Este o lucrare amplă care oferă statistici privind sinuciderea în diferite perioade de timp, precum și originea socială a sinucigașilor. Deasemenea, Georges Minois oferă și multe studii de caz. Este interesant că dincolo de cazurile sociale, de sărăcie, datorii, sau violuri în rîndul minorelor, sinuciderea este alegerea multor oameni care nu intră în nici o categorie de risc. Găsim multe sinucideri în rîndul militarilor, medicilor și chiar preoților. Autorul oferă cazuri cînd catolici convinși se trezeau dimineața, se bărbiereau, își puneau cele mai bune haine, mergeau la biserică, se împărtășeau, apoi veneau acasă și se sinucideau.

Am făcut referire la acest studiu și la filozofia lui Camus pentru a ieși din modul simplist în care se încearcă acum salvarea acestor tineri. Ei nu așteaptă de la voi să-i salvați de Balena albastră, neagră sau portocalie. Puteți să închideți toate site-urile și să interziceți internetul. Ei așteaptă să le oferiți o provocare pe măsură. Nu o balenă roz cu 50 de roze și 50 de semafoare cu 50 de bătrînele pe care ei să le treacă strada pentru a fi mai buni. Oferiți-le un sens în viață, oferiți-le o luptă din care ei să poată ieși învingători.

Tinerețea vrea o luptă pe viață și pe moarte din care să iasă învingătoare. Tinerii merg să moară în război, tinerii au murit pentru Hristos. Mucenicii din toate timpurile au fost în marea lor majoritate tineri. Pentru că tinerețea e gata de luptă. Dacă voi nu le oferiți o luptă, vor veni alții să o facă.

Vă mai spun două vorbe despre semantica balenei și a albastrului. În imaginarul biblic balena este balaurul care se zbate să înghită omenirea. Balena este moartea veșnică, ea îl înghite pe Iona. Tot la balenă face referire Hristos cînd zice: ”Precum Iona a stat trei zile și trei nopți în pîntecele chitului, tot așa și Fiul omului va sta în pîntecele pămîntului, iar a treia zi va învia”. Albastrul e culoare disperării, așa cum o vedem la romanticii germani și în iconografia bizantină. Peștele imens de culoare vineție, înghițind păcătoșii în ziua Judecății este o imagine iconografică consacrată.

Prin urmare, autorii jocului ”Balena albastră” sînt niște inițiați care folosesc simbolistica biblică a răului și a morții, iar organizarea rețelei, a treptelor, a motivărilor se face în cheia provocarii antice în care sinuciderea era o expresie a demnității, a curajului, a victoriei. Copiii sînt atrași într-un pariu al curajului. Oferiți-le un sens mai bun pentru care să-și pună viața. Nu vă temeți de acest cuvînt, căci lucrurile pentru care nu merită să mori sînt lucrurile pentru care nu merită să trăiești.

Noi credem că singurul lucru pentru care merită să mori este iubirea. Hristos a murit din iubire și nouă ne-a zis că ”mai mare iubire nu este decît aceea ca să-și pună cineva sufletul pentru aproapele său”.

Ce le putem noi spune acestor tineri, după ce nu le-am oferit nici un sens demn de a fi trăit? Poate doar că nu moartea ne înspăimîntă, ci sensul pentru care murim. Sîntem gata să murim împreună cu voi pentru iubire.


Vizionați și materialul realizat de vecinii noștri din Republica Moldova:

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Florentina Tonita

Anamaria Chelaru: ”Noi, păpușarii, suntem făcuți să lucrăm între călugărie și armată!” (Foto, Video)

astăzi, 08:20
401

Când am căutat-o și i-am propus acest interviu, am întrebat-o direct: Cum este Anamaria Chelaru în afara scenei? A răspuns dintr-o suflare, cu vocea clară și îndelung form...

S-a stins un mare actor născut în Botoșani. ”Ce frumoasă a fost călătoria sa pe aici!”

Sâmbătă, 13 Aprilie 2024
4710

Născut pe 6 mai, în prima zi de Paşti a anului 1945, în familia preotului Mihai Cojocaru din Hăneşti, judeţul Botoşani, actorul a plecat astăzi în veșnicie.Constantin Coj...

Vlad Ivanov și filmul pentru care a învățat limba maghiară, dar în care nu i se aude vocea!

Joi, 11 Aprilie 2024
403

Vlad Ivanov este actorul botoşănean pe care publicul românesc îl identifică încă şi, poate dintr-o stranie complicitate cu vremurile dinainte de 1989, îi atribuie şi ast...