Revolta anticomunistă a unui tânăr, confirmată istoric È™i terminată cu moartea suspectă a acestuia, putea fi punctul de plecare plin de promisiuni epice, întrucât oferea suficient material brut pentru un story. AÈ™a arăta iniÈ›ial È™i proiectul romanului pe această temă gândit de Constantin Iftime. Numai că punerea în ramă a intenÈ›iilor originare presupunea un cu totul alt autor: anume unul rămas în paradigme clasice, cu respect pentru naraÈ›iune, construcÈ›ie È™i personaj. Între aceste elemente È™i idealul de creaÈ›ie clamat adesea de Constantin Iftime este însă o incompatibilitate evidentă. Vitalismul debordant È™i o sete de forme noi, manifestându-se fără opreliÈ™ti, erau anunÈ›ate la scenă deschisă până È™i în volumul de debut poetic, sugestiv intitulat Vreau altă realitate. Artă, merg pe mâna ta (2012). De altfel, într-o bună măsură, stilul poematic È™i compozit, acoperind suprafeÈ›e însemnate din romanul Copiii sălbatici (BucureÈ™ti: Ed. Cartea Românească, 2016), vine È™i din conceptul de poezie, ilustrat mai cu seamă în volumul menÈ›ionat.
Amprenta unui gânditor de factură lirică s-a dovedit fecundă. Cât despre opÈ›iunile compoziÈ›ionale, ne ajută să le desluÈ™im, din roman, însuÈ™i autorul, prin intermediul unui rezoner care, scriind, trecea cu bună È™tiință acÈ›iunea pe plan inferior: "reducea amănuntele psihologice, le înmulÈ›ea pe cele pitoreÈ™ti È™i groteÈ™ti. Voia o miÈ™care a tablourilor, cu evenimente È™i gânduri neaÈ™teptate. Aduna substantivele cărnoase, cu osul greu, verbele, care dau culoare È™i relief. Pregătirile acÈ›iunii însă se amânau la infinit". Și mai încolo: "...nimic mental, oniric, expresionist sau psihologizant. Veacul acestor mode s-a dus pentru totdeauna. Nu-mi pare rău deloc după ele, chiar dacă atunci au scris cele mai mari cărÈ›i Flaubert, Tolstoi sau Kafka (...) Va fi un haos al detaliilor, până ne apropiem de Nimic". AÈ™adar eludarea programatică a structurilor raÈ›ionale, bazate pe flux narativ, poveste coerentă È™i eroi cu identitate clară. Elementele de postmodernism, dar È™i de antiroman, specific prozei franceze de la mijlocul veacului trecut, alcătuiesc un conglomerat la care primează nu interpretarea, ci descrierea atentă, până la ultimul amănunt, a realității, ilustrând acea „literatură obiectuală” de care vorbea mai demult Roland Barthes.
Dar Constantin Iftime, apologet al libertății È™i experimentelor novatoare, nu-È™i declară nicăieri vreo apartenență. Nici măcar brebaniană, de care îl apropie È™tiinÈ›a de a crea o altă realitate, una aparent autonomă, stranie È™i compusă din fapte È™i evenimente disparate. Cu multe ambiguități È™i cu direcÈ›ii narative care uneori se intersectează, alteori nu. Cu eroi indefiniÈ›i È™i stil inform, foarte liber. Toate acestea revoluÈ›ionau proza primelor decenii ale veacului XX, fertilizând literatura existenÈ›ialismului È™i mai târziu noul roman francez, dar deschizând È™i porÈ›ile tendinÈ›elor demolatoare cu damf suprarealist. Constantin Iftime, se vede, a degustat din toate, savurând deliciile limbajului È™i iluzia suveranității absolute a autorului. Încât canavaua epică iniÈ›ială, având un personaj cu stare civilă identificabilă, a fost abandonată în favoarea unei construcÈ›ii în care graniÈ›a dinspre faptul palpabil È™i imaginarul neîngrădit devine aproape imperceptibilă.
Prozatorul simte imperios nevoia îngroșării liniilor, încât până la urmă ne livrează, cum È™i-a propus, o suprarealitate, rezultând din digresiuni È™i aglomerări supuse permanent dilatărilor È™i cercetării cu lupa. O lume fără busolă È™i saturată de false repere capătă, în haina epică aleasă de autor, dimensiuni apocaliptice. Pentru depistarea unui adolescent care scrie pe ziduri lozinci împotriva regimului politic, forÈ›ele de represiune ale oraÈ™ului B. devin insuficiente, aÈ™a că sunt trimise de la centru, în flux continuu, trupe de miliÈ›ie È™i securitate. Imaginea este a unei aÈ™ezări urbane aflate sub ocupaÈ›ie. Suspiciunea pare endemică, orice gest putând fi taxat drept duÈ™mănos È™i prin urmare impunând măsuri punitive. Degradarea morală nu mai cunoaÈ™te limite. Trădările È™i duplicitatea fac casă bună, atât în forfota interlopă a străzii È™i canalelor, cât È™i prin slujbaÈ™ii militarizaÈ›i ai statului. Iar binoclul se transformă într-un simbol, aliat al organelor de urmărire, dar È™i complice la scenele ce È›in de fanteziile lor erotice pentru care, adesea, uită cu totul de scrupulozitatea datoriei. MiÈ™carea este browniană, haotică, încât toate personajele, de la È™efi la cele insignifiante, au identitate dublă: de urmăritor È™i de urmărit. Faptul fiind cunoscut de toÈ›i È™i de fiecare în parte, esenÈ›ială pentru ei rămâne doar învățarea celor mai eficiente tehnici de supravieÈ›uire.
De aceea instituÈ›iilor represive li se opun în general nu inÈ™i singuratici, ci grupuri care miÈ™ună prin cartiere ori pe maidanele din preajma unităților industriale, gata să se replieze sau să denunÈ›e, dinstr-un excesiv de reactivat instict de conservare. Hoardele de copii, la care inocenÈ›a primelor experienÈ›e senzuale se împleteÈ™te cu simÈ›ul infracÈ›ional, ca mod de autoapărare, prilejuiesc autorului momente epice halucinante. De altfel efectul halucinatoriu reprezintă, în cazul acestui roman, nota de excelență, ca argument că demersul narativ, în integralitatea sa, n-a eÈ™uat. Scenele cu liotele de copii aparent hoinari, dar de fapt plantaÈ›i într-o realitate contondentă, cu care aceÈ™tia se războiesc tacit pe viață È™i pe moarte, ridică în mod cert miza parabolică a cărÈ›ii. Prin magia verbului, Constantin Iftime preface È™i existenÈ›a subterană într-un tărâm magic, al iniÈ›ierilor iniÈ›ierilor È™i exorcizărilor colective de orice fel. Paradoxul este că în acest context social al singurătății interioare în care se consumă dramele individului, gregarismul devine mod de viață.
DeÈ™i având contururi ambigiu, personajele sunt ilustrative pentru lumea pe care o reprezintă. Doi miliÈ›ieni, Michi È™i Capră, veÈ™nic în misiune de pândă È™i patrulare, se adaptează uÈ™or împrejurărilor, exploatând cu folos specificul meseriei. Ca È™i locotenentul George Mercea, securistul, culant cu femeile, mai ales cu soÈ›ia colonelului, È™eful său, căruia îi râvneÈ™te È™i funcÈ›ia. Colonelul, om cu experiență, È™tie nu doar intimitățile ascensiunii profesionale, ci È™i dedesubturile meschine ale familiei, cu amantlâcuri pe care le tolerează din motive de strategie personală. Ca într-un carusel al degenerescenÈ›ei, femeile par a fi simple obiecte erotice, cu extrem de mică marjă decizională, indiferent de natura intrigilor. Comenzile, mai ales cele care se referă la siguranÈ›a hotarelor cu defunctul URSS, vin de sus, pe o filieră misterioasă, ca în masonerie. GesticulaÈ›ia È™i circulaÈ›ia personajelor au o singură menire: aceea de executant, dincolo de raÈ›iune È™i morală. În acest univers dezumanizat e limpede că nu poate fi vorba de trăire spirituală. Încât Matei Gheorghiu, profesorul care îÈ™i scrie ideile într-un carnet pentru viitoare cărÈ›i, È™i care visează la valori estetice, împotriva curentului, pare dubios È™i trezeÈ™te vigilenÈ›a securității. Acest personaj, de fapt un alter ego al autorului, menit să învioreze o lume searbădă, nu are nimic comun cu tipologia care populează paginile romanului. O tipologie veroasă È™i promiscuă, în care de departe NaÈ™ul posedă, literar vorbind, toate atributele eroului memorabil. Un soi de monstru, construindu-È™i propria lume, una paralelă, cu ritualuri tenebroase È™i reguli dure pentru supuÈ™i. NaÈ™ul, precum toate starurile interlope, trăieÈ™te însă pe un teren nesigur, fiind la rându-i atât urmărit cât È™i urmăritor, în pofida relaÈ›iilor sale cu instituÈ›iile represiunii. Semnificativ, este lichidat nu de “organe”, ci de propriii camarazi, care nu-i suportă lăcomia È™i violenÈ›a. Și totuÈ™i, contrar atmosferei sumbre, de univers concentraÈ›ionar, cititorul participă la un grandios spectacol cu măști, urmăriÈ›ii, ca È™i urmăritorii, ascunzându-È™i cu grijă gândurile, pentru că pretutindeni există binocluri È™i urechi specializate. Spectacolul este pus în scenă tocmai de aceÈ™ti anonimi, angrenaÈ›i permanent într-o dinamică bizară, cu iz de aventură dincolo de limitele raÈ›iunii. Dar succesul amplei desfășurări epice vine, după opinia noastră, tocmai din avalanÈ™ele de verbozitate ce se succed continuu, cu o forță uneori năucitoare.
Constantin Iftime e asemenea solistului care se descurcă la mai multe instrumente. DeÈ™i situat pe linia prozei nedogmatice È™i antinarative, el È™tie să obÈ›ină dozele de tensiune necesare, bazate pe ritmuri alerte È™i pe vervă stilistică. Impresia asupra cititorului nu poate fi decât persistentă. Nimic mai absurd, spre exemplu, decât minuÈ›iozitatea È™i efortul disproporÈ›ionat cu care slujbaÈ™ii statului urmăresc È™i analizează, din diverse unghiuri de interes, turmele de porci care pășunează dincolo de ultimele blocuri ale oraÈ™ului. Sau ce demonstraÈ›ie de inventar exhaustiv găsim în capitolul VIII, cu eviscerarea cocoÈ™ului sacrificat pentru masa È™efilor de la judeÈ›! Ca È™i rigoarea descriptivă consacrată în altă parte găinilor, de parcă era în balanță siguranÈ›a naÈ›ională! Se poate spune că autorul reinventează verosimilul în varianta sa opusă sublimului.
Detaliile, menite să sugereze anonimatul acestei lumi, sunt pentru Constantin Iftime la fel de importante ca emisiile de idei fundamentale. Perspectivele se schimbă neîncetat, iar inconsistenÈ›a personajelor È™i fragmentarismul epic, venind dinspre postmodernitate, nu diminuează în nici un fel sentimentul de mobilitate È™i ritm. ÎnfățiÈ™ând crepusculul unei epoci, prozatorul, ca martor avizat, creează dintr-o multitudine de secvenÈ›e, ca un prestidigitator, imagini emoÈ›ionale de impact. La el autenticul se dezvoltă mai totdeauna pe portative naturaliste. Și deÈ™i poate induce ideea de improvizaÈ›ie, epicul lui Constantin Iftime relevă cultul său pentru altitudini estetice.
Fără discuÈ›ie, prozatorul este o sensibilitate calofilă, îndrăgostit de fluenÈ›e, dar È™i de contorsiunile meÈ™teÈ™ugite ale limbajului. Având la îndemână un lexic de maximă varietate È™i utilizându-È™i cu dibăcie inclusiv valenÈ›ele poetice, Constantin Iftime realizează una din cele mai vii, mai energice È™i mai substanÈ›iale replici literare despre absurd, nonsens È™i eÈ™ec într-un regim totalitar.
(Victor TeiÈ™anu, în CărÈ›i È™i autori, Editura Pim, IaÈ™i, 2017)
