Acest lucru îl face Vasile Hrom, personajul în jurul căruia se Å£ese subiectul romanului, personaj care nu numai că se ratează pe sine, ci se ratează ÅŸi prin fiul lui, Alin, care, la rându-i îÅŸi ratează toate visele, toate idealurile, intrând în malaxorul unei lumi, de asemenea, ratată. Modificarea idealurilor, întinate de cei care le-au impus într-o etapă a "epocii de aur", aduce în faÅ£a celor care trebuie să se adapteze unei democraÅ£ii originale o nouă perspectivă, în orizontul căreia se iveÅŸte iarăşi ratarea.
Tratarea subiectului, realizată prin distopie, cu referinÅ£e ironice la adoptarea modelului proletcult, aduce în economia romanului personaje din toate mediile, adaptate sau nu fostului sau actualului regim, întru a ilustra o lume a cărei boală a devenit incurabilă. IeÅŸirea dintr-un astfel de impas pare imposibilă, iar crearea unei societăţii ÅŸi mai bolnave, printr-un "centru de sortare a viitorului", devine noua miză a ratatului.
În acest nou roman, dincolo de textura specifică unui roman cu o acÈ›iune care trece prin „epoci”, radiografiind, fixând, consacrând sau înlăturând imagini, ideologii, episteme, cu siguranÈ›a marilor opere de gen, Gellu Dorian reuÈ™eÈ™te performanÈ›a de a propune o ipostază umană, Vasile Hrom, în faÈ›a lui însuÈ™i È™i în faÈ›a timpului. Iar totul se derulează cu aceeaÈ™i siguranță discursivă È™i cu aceleaÈ™i trimiteri pe termen lung pe care le-ar fi făcut dacă intenÈ›iona să realizeze o simplă saga de familie…", scrie Constantin Dram.
A publicat numeroase volume de poezie: LiniÅŸtea neliniÅŸtii, 1979; Esopia, 1982; Poeme introductive, l986; Elegiile după Rilke, l993; În căutarea poemului pierdut, l996; Poeme golăneÅŸti, 1996, Infernul migrator,, l997; Poesia mirabilis, l999, 2000; Singur în faÅ£a lui Dumnezeu, 2001, Un poet la New York, 2002; Cafeneaua Kafka, 2003; Elegiile de la Dorweiler, 2008; Alungînd tristeÅ£ea, ca Paganini, 2009, Poetul, 2010; Zece poeme exemplare din Tîrgul în care, cică, nu se întîmplă nimic, 2011, Cartea singurătăţilor, 2012, Åžaizeci de pahare la o masă, 2013, Ierurgiile, 2014, Închizi fereastra. Åži zbori!, 2015, O sută de maeÅŸtri ÅŸi un discipol, 2016, Calea de urmat, 2017, Cealaltă viaţă, 2018. Antologii de autor: În absenÅ£a iubirii, 1996; Eranos – scene din viaÅ£a ÅŸi opera Poesiei, 2003; Cartea tăcută, 2004; Criză ÅŸi melancolie, 2011; Abatorul umbrelor, 2011. Proză: Scriitorul, 1996; Cartea fabuloasă, 2003; SfîrÅŸitul sau momente din viÅ£a unui om falsificat, 2003; Împotriva noastră, 2005, Insula Matriochka, 2005; O lume de lepădat(BleadiuÅŸka ÅŸi Stafia-romane siameze), 2009, Casa Gorgias, 2011, Cartea de la Uppsala, 2016, Idealurile ratatului, 2018. Teatru: CaÅ£avencii, 2001; Confort Freud, 2011. Eseu: PaÅŸii Poetului (în colaborare cu Emil Iordache), l989 (5 ediÅ£ii, ultima ediÅ£ie definitivă, 2015, Junimea); Tineri poeÅ£i români de dincolo de Styx, l998, Cititorul de poezie, 2008. Publicistică: Împotriva uitării, 2015. EdiÅ£ii bilingve: Niemandsinsel /Insula nimănui, Germania, l998; Un techo lleno de angeles/ Un acoperiÅŸ plin de îngeri, Spania, 2002. Prezent în antologii din Å£ară ÅŸi U.S.A, FranÅ£a, Belgia, Germania, Cehia, Ucraina, Spania, Ungaria, Slovacia, Iordania, Rusia, Grecia, Albania, Bulgaria, Marea Britanie.
A fost distins cu Premiul NaÅ£ional de Proză „Ion Creangă”, Tg. NeamÅ£, 2005. Premiul USR, în 1982(„Porni Luceafărul...” ÅŸi 2012 (pentru cartea de teatru Confort Freud), 5 premii ale Filialei IaÅŸi a USR. Premii internaÅ£ionale: Premiul româno-canadian „Ronald Gasparic”, 2001; „Coroana CarpaÅ£ilor”, Ujgorod, Ucraina, 2003. Premiul Balcanica-Bulgaria, 2009, Premiul „Primăvara europeană a poeÅ£ilor”, ChiÅŸinău, 2014.
