O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:
“Acela care îndrăzneşte în zilele noastre să vorbească despre prostie se confundă cu primejdia de a eşua în multe feluri. Gestul i se poate interpreta drept impertinenţă ori ca tentativă de a disturba evoluţia societăţii.” Cu această frază îşi începe Robert Musil cunoscutul său eseu scris în 1937, “Despre prostie”, şi publicat de Editura “ALL” din Bucureşti în 2013. Şi când te gândeşti cât de insistenţi sunt epigramiştii nostri când e vorba de proşti şi prostie! Şi bine fac! Eseul, unul de întindere, în fapt un discurs al lui Musil despre prostie, este un melanj reuşit între patru discipline auxiliare: filozofia, psihologia, istoria şi politologia. Dorind a fi o analiză documentată, Musil vrea să plece de la o posibilă axiomă pe care să-şi aşeze observaţiile, constatările şi teoriile sale cu scopul de a enunţa o idee universală despre prostie. Şi pleacă de la Erasmus de Rotterdam, scoţând din eseul acestuia, „Elogiul nebuniei”, axioma căutată: „Dacă nu ar fi existat o anumită doză de prostie, omul nu ar fi venit pe lume”. Asta însemnând că omul a pornit în marea aventură având în gena sa şi un segment de lungimea unui micron ce ar reprezenta prostia. La unii e mai dominantă, alţii au ştiinţa ascunderii ei, cert este că prostia e de când lumea acoperind toată lumea. Nu rămâne nimeni neatins de acest microb. În plus, Musil a plecat la drum şi cu o aserţiune mai veche a lui, aceea că „nu există absolut nicio idee interesantă pe care prostia să nu ştie să o pună în aplicare, ca fiind perfect maleabilă şi putând îmbrăca toate straiele adevărului. Adevărul, dimpotrivă, poartă o singură haină şi merge pe un singur drum, fiind, de aceea, mereu în dezavantaj faţă de prostie.” Totuşi, în activitatea sa de documentare, Musil a găsit puţine materiale care să vizeze subiectul, concluzionând că înţelepţii, care ar fi trebuit să fie primii preocupaţi de prostie, nu o fac, ei preferă să venereze la infinit înţelepciunea. Şi inteligenţii sunt mai reţinuţi, ei justificând aspectul prin faptul că vorbind de prostie îţi exacerbezi inteligenţa şi „ar fi semn de prostie să faci paradă de propria inteligenţă”, pe când proştii „nu se jenează în a se preamări pe sine”. De aceea Musil pune semnul echivalenţei între preamărirea de sine şi vanitate plecând de la faptul că între vanitate şi prostie a existat dintotdeauna o legătură intimă: „Un om prost pare cel mai adesea vanitos pentru că îi lipseşte inteligenţa de a ascunde acest fapt.” Cu toate acestea, singurului căruia Musil îi aduce circumstanţe atenuante privind preamărirea de sine este poetul: „Poetul are voie să spună în numele umanităţii dacă ceva îi este sau nu pe plac, are voie să ne povestească cum stă soarele pe cer, poate să se destăinuie, să divulge secrete, să facă mărturisiri, să dea seamă cu înverşunare de propriile fapte”. O altă relaţie complexă („şi de asemănare şi de diferenţă”) există între prostie şi imoralitate. Aici Musil este de acord cu Eduard Erdmann care consideră grosolănia ca fiind „prostie aplicată”, reţinând un citat al acestuia: „Cuvintele nu sunt singurul mod de a exprima o stare de spirit. Spiritul se exprimă şi prin fapte. Prostia, de asemenea. Un om care nu doar că este prost, dar se şi comportă prosteşte – adică pune în aplicare prostia -, dă dovadă de grosolănie”.
Robert Musil ajunge, e drept că la nivelul anilor 30-40, dar nici azi nu ar exista mari diferenţe, la următoarea concluzie: „Prostia este de două tipuri: una cinstită şi făţişă şi o alta care, în mod oarecum paradoxal, decurge chiar din inteligenţă. Cea dintâi are la bază un intelect deficitar, iar cea din urmă un intelect care suferă doar de o anumită slăbiciune, fiind, din această cauză, cu mult mai primejdioasă decât prima”.
Prostia cinstită, senină sau făţişă, este caracterizată de autorul eseului astfel: 1. „este specifică omului greu de cap”; 2. „este săracă în idei şi în cuvinte şi neîndemânatică în folosirea lor”; 3. „în relaţia cu artele, se comportă adesea ca o adevărată artistă, însă una tăcută”; 4. „se agaţă cu predilecţie de tot ce este tangibil şi accesibil simţurilor”; 5.”dacă nu ar fi uneori atât de credulă, de confuză şi de incorigibilă încât să ne aducă la disperare, am putea să o considerăm chiar un fenomen peste măsură de agreabil” etc.
Pornit la drum, după cum am mai spus, cu dorinţa de a găsi o idee universală despre prostie, avea să constate că nu putea enunţa nici măcar una aproximativă, atât timp cât înţelepciunea şi raţiunea nu sunt statornice. Într-un cuvânt, inteligenţii şi înţelepţii mai mult l-ar încurca prin desele lor puseuri de nestatornicie. Ba chiar pot deveni adesea proşti. Ei pot intra uşor în panică şi atunci se produce o „suspendare temporară a inteligenţei”. În atare situaţie funcţiile superioare ale intelectului dispar, locul lor fiind luate de un fel de mecanisme afective primitive. Se poate vorbi de o prostie elevată: „Ea accede la cea mai elevată zonă a inteligenţei; aşa cum prostia pură este o artistă tăcută, şi prostia inteligentă este aceea care contribuie direct la zbuciumul activităţii intelectuale, la instabilitatea şi zădărnicia ei”.
Întreaga demonstraţie a lui Musil conduce spre faptul că indiferent cine suntem şi de unde suntem pe acest pământ, prostia nu ne iartă. Pentru a evita pe cât posibil situaţia ne dă trei sfaturi: 1. „Recurge la ultima şi cea mai importantă armă împotriva prostiei: modestia!”; 2. „Abţine-te de la judecăţi şi decizii când nu înţelegi suficient situaţia!”; 3. „Comportă-te cât de bine poţi şi cât de rău trebuie, însă, în orice întreprinzi, fii conştient de failibilitatea comportării tale!” (GEORGICĂ MANOLE)
Pentru voi, epigramiştii, Ştiri.Botoșani.Ro a inventat acest LOC DE DAT CU… EPIGRAMA. Aşteptăm creaţiile voastre pe adresa de mail manolegeorgica@yahoo.com până în fiecare zi de vineri a săptămânii. (Georgică Manole)
EFECTELE MIGRAŢIEI
Exporturile cresc uşor,
Că sunt făcute cu prudenţă,
Şi astfel creştem un popor
Cu pierderi de inteligenţă. (GRIGORE COTUL)
DIN MOFTURILE SENECTUŢII
Copiii i-au ales azil,
Dar taxele-s cam mari, se ştie,
Condiţii nu-s, iar el, subtil,
Le-a sugerat o puşcărie. (GRIGORE COTUL)
TIMPUL SĂRUTĂRILOR
Sărutai cu-atâta har
Că-nfruntam canoanele
Săruţi şi-acum, ceva mai rar,
Şi doar, strict, icoanele.(MIHAI BATOG-BUJENIŢĂ)
LEGILE
Legea-i clară şi afirmă
Dreptul tău zilnic la pâine
Iar istoria confirmă
Că ea ţine până mâine. (MIHAI BATOG-BUJENIŢĂ)
CRĂCIUNUL DISPONIBILIZATULUI
Caltaboşi, cârnaţi, piftie,
Sunt de toate, nu-i nici vorbă;
Doar la mine-n farfurie,
E doar praful de pe tobă. (MIHAI BATOG-BUJENIŢĂ)
INFORMARE
O ştire până cine ştie unde
Ajunge doar în câteva secunde,
Dar o minciună zboară şi mai iute…
Când faptele nici nu sunt apărute. (VASILE LARCO)
MINTEA DE PE URMĂ
Preceptul se-nţelege bine,
Discuţii nici că mai încap,
Căci mintea de pe urmă vine,
Dar întâlneşte-acelaşi cap. (VASILE LARCO)
„JUSTIŢIA-I LEGATĂ LA OCHI”
Se-nvârteşte ca o coarbă
O zicală prin popor:
Când justiţia e oarbă,
Hoţii-ş văd de treaba lor. (VASILE LARCO)
SÂNII TINERELOR (pomicolă)
Dacă-asiști când se dezbracă
Îi compari, gândind spre cracă:
Țuguiații, parcă-s pere,
Cei rotunzi, par niște mere.(MIHAI HAIVAS)
SOȚ CHEFLIU
Venind târziu, la oră mică,
Pășind încet, precum pe ace,
Îi zice soaței lui, cu frică:
Hai, dormi iubito, dormi în pace!(MIHAI HAIVAS)
UMORUL
Armă fină de atac,
Dar și zid de apărare
Împotriva celui care
E-un „ilustru” prostănac.(MIHAI HAIVAS)
EXIGENŢĂ
Cu probele când vine procurorul
E o cutumă, un principiu sfânt,
Le-analizează-atent judecătorul
Şi dacă nu-s…îl crede pe cuvânt! (GEORGE EFTIMIE)
HOŢUL
Umblă-n văzul tuturor
Geaba mi l-a prins sergentul,
Fi’ndcă domnul procuror
I-a apreciat…talentul! (GEORGE EFTIMIE)
NOI VOM MERGE PE ALTĂ CALE (Lenin)
Şchiopătând spre cimitir,
Îi spunea o comunistă
Unui bolşevic "martir":
Altă cale nu există! (ION DIVIZA)
COVID vs. SIDA
Sunt virușii la fel, necruțători,
Ei îți provoacă frică și durere,
Dar nu-i totuna, de-un COVID să mori
Sau de un HIV… livrat la o plăcere! (ION DIVIZA)
CONSTATARE DEMENŢIALĂ
În această pandemie
E curată nebunie;
Dacă nu mă crede vreunul,
Poa’ să dea-n Covizi cu tunul! (ION DIVIZA)
DEFINIŢII ÎN Ş: Șerpoaica
„Târâtoare” ce atacă
Mai mult noaptea, când e Lună;
Unora o să le placă
Asta-i „târâtoare”… bună! (GHEORGHE GURĂU)
DEFINIŢII ÎN Ş: Școlărița
E elevă-ascultătoare
Spun colegii că e rea;
Rea, deci nu din întâmplare
A rămas cu unul… grea! (GHEORGHE GURĂU)
DEFINIŢII ÎN Ş: Șandramaua
O clădire ruinată
Și intrată în pământ;
Neîngrijită, nefardată
Și cu… mițele în vânt! (GHEORGHE GURĂU)
DEFINIŢII ÎN Ş: Șoricioaica
Pusă des pe ronțăială
Și chițchicăit la fel;
Folosită la… „răceală”
E… otravă pentru El! (GHEORGHE GURĂU)
DUPĂ CHEF
Scumpă doamnă suntem beţi
Mult prea mult s-a-ntins ospăţul,
Şi-am venit ca să vedeţi
Care dintre noi vi-i soţul. (VASILE MANOLE)
ZUGRAVUL CHERCHELIT
De la bar acasă vine,
Ca toţi oamenii ce-s beţi
Şi se ţine foarte bine,
Ca şi varul…de pereţi. (VASILE MANOLE)
POLITICĂ LA NIVEL ÎNALT
Promiţând un zbor ca de rachetă,
Demnitarul s-a-ncurcat în fraze,
Dovedind că este o cometă
Cu o coadă colcăind de gaze… (VALENTIN DAVID)
DUBLĂ COMANDĂ
Conflictul dintre doi şoferi, avan,
Loveşte tragic naţia română,
Căci premierul trage de volan,
Iar prezidentu-i c-un picior pe frână! (VALENTIN DAVID)
UNUI PSEUDOUMORIST
Cum nu aş vrea pe ceea lume
Să-mi spună iar aceleaşi glume,
Eu, Doamne-al nostru, te implor
Să-l faci pe Ics nemuritor!.. (GHEORGHE BÂLICI)
MIE CA EPIGRAMIST
Pe plaiul nostru mioritic
Cum sunt o conştiinţă trează,
De ce-aş lucra, când pot să-i critic
Pe alţii care nu lucrează?!.. (GHEORGHE BÂLICI)
CANIBALUL
Nu vreau să îi cânt în strună,
Omagiul meu e meritat:
Este gazda cea mai bună...
Nu pleci de la ea nemâncat. (GHEORGHE I. GHEORGHE)
CONSTATARE
Vorbeşte Bulă, om anost,
Dorind să iasă-n evidenţă:
-Astăzi nu poţi să fii nici prost,
Este prea multă concurenţă. (GHEORGHE I. GHEORGHE)
PREFERINŢE
Despre femei, spunea un crai
După discuţii îndelungi:
-Le plac bărbaţii cu „mălai”...
Şi mi-am luat vreo zece pungi (GHEORGHE I. GHEORGHE)
STARE DE NECESITATE
S-a raţionalizat consumul
La carburant; acum, în pană,
Guvernul nostru este primul
Ce …arde gazul de pomană! (MAX OPAIŢ)
ULTRAŞII
Încerc să caut un răspuns
Pentru atâtea milioane,
Surprins că AUR a ajuns
În Parlament…din stadioane! (MAX OPAIŢ)
LA BLOC
Căsnicia-i ideală,
Pretind ăştia amândoi,
Când el doarme, ea se scoală
Şi pleacă-n papuci… la doi! (MAX OPAIŢ)
MEDICUL ŞI PACIENTA
Sunt acuma împăcat;
Ce-am simţit e lucru cert,
După ce te-ai dezbrăcat,
M-a străpuns ceva în piept! (MAX OPAIŢ)
TRUMP, ÎNFRÂNTUL?
Cât de mare-i fu mirarea,
Tot atât - frustrarea lui,
Concentrate-n formularea:
„Cu cabala nu te pui!” (NICOLAE MĂTCAŞ)
CANCELARUL GERMANIEI A SOLUŢIONAT
conflictul dintre Polonia-Ungaria și UE privind bugetul
Conflictul dezamorsat,
Cancelaru-a demonstrat
Că mai súntem în UÉ,
Nicicum în URSS. (NICOLAE MĂTCAŞ)
PMP A PIERDUT ALEGERILE LA MUSTAŢĂ
Decât op-ul lui Petrov
Să-i omoare de istóv,
Nu-i mai bine AUR fin
Să-i piște câte puțin? (NICOLAE MĂTCAŞ)
ÎNVINGĂTORI, DAR NU POT ÎNJGHEBA
O MAJORITATE ÎN PARLAMENT
Cum se țin de toți ca râia
Că-s, la voturi, prima-ntâia!
Ceilalți, când aud de râie,
Fug ca dracul de tămâie. (NICOLAE MĂTCAŞ)
POLOBOC GOL
Opoziția, incert,
Sună-a poloboc deșert.
Îndrugă de suspendare,
Dar majoritate n-are. (NICOLAE MĂTCAŞ)
RITUALUL CEAIULUI LA VILA „LAC 1”
ŞI ÎN PRIMĂVERII
Cei de dreapta-mpart lei, ruble...
Cei de stânga-ncă dau duble
Să se - dar pe care speze? -
AURPeSeDerizeze. (LERU CICOARE)
ÎNTÂLNIRE DE TAINĂ
N-au dat ochii, -n zona buffer,
AUR, PSD și-un safăr?!
Nu mai spune, babă Dochio,
Basne de-ale lui Pinocchio. (LERU CICOARE)
NU AVEM GUVERN. COALIŢIA BATE PASUL PE LOC
Cam degeaba fumul iese,
Căci conclavul intrigi țese.
Sátis, donc. Da, Werner, clávem!*
Avém fum, dar papă n-ávem. (LERU CICOARE)
*Sátis, donc. Da, Werner, clávem! (lat.)
- E de-ajuns (=Ne-am săturat!). Dă, Werner, cheia!
CEARTĂ ÎN COALIŢIE
LA REPARTIZAREA MINISTERELOR
Trei partide-n alianță
Nu țin cont de performanță.
Fiecare joacă tare:
Vrea ciolanul cel mai mare. (LERU CICOARE)
DEŞI SUNT PRIORITARE,
NU SE CALCĂ PE PICIOARE
Spun de SĂNĂTATE, EDUCARE
Că-s domenii net prioritare.
Concurența, dar, de ce-i mai mare
La FINANȚE, FONDURI, DEZVOLTARE? (NICOLAE CRIHĂNEANU)
CARE BUCATE SUNT CELE MAI GUSTOASE?
Să se vrea oricât de educate,
La o sută - cât de sănătoase,
La-mpărțeală, dar, dintre bucate
Tot mai bune-s cele mai ... bănoase. (NICOLAE CRIHĂNEANU)
UN MEMBRU AL COMISIEI DE NEGOCIERE
DĂ ÎN VILEAG CHESTIUNI NEPUSE LA PUNCT ÎN INTERIOR
A-ntinat o-mpărăție
Cu motoru-i hidraulic.
Când ești într-o pojijie,
Nu-ți speli rufele în public. (NICOLAE CRIHĂNEANU)
CINE NE-A-NFUNDAT MAI TARE?
Și râde-a cóbe PSD sinistru:
Pe când bățoasa doamnă prim-ministru
O țară ar fi scos-o din noroaie,
Madame la maire* ne-neacă în gunoaie. (NICOLAE CRIHĂNEANU)
*Madame la maire (fr.) - Doamna primăriță.
LEXIC NEGRU PUS LA COLȚ(escu)
Nu-l mai încolțiți degeaba;
Toți respirăm ALB de fum,
Ciorile-s ALBE pe drum,
Rromii joacă ALBA-neagra. (DUMITRU BUJDOIU)
POTRIVEALĂ
Parlament trebui gătat
Până-n ziua de Ignat;
Până-atunci se porcăiesc;
Să scapi, e noroc porcesc. (DUMITRU BUJDOIU)
CIOC, CIOC, LA UȘĂ
- Cine dracu-mi strică noaptea?
- Nu e dracu, sunt eu, Moartea;
- M-am dat dracu, mă faci praf,
Noroc că nu ești...ANAF. (DUMITRU BUJDOIU)
CĂSNICIE TIHNITĂ
Bărbat deștept, inspirat,
S-a-nsurat cu o păpușă;
Nu-l cicăle niciodat’,
N-are soacră, nici mătușă. (DUMITRU BUJDOIU)
DOUĂ BLONDE MĂRITATE
- E un înger soțul meu,
Tu cum o duci cu al tău?
- Ce spui tu e ca-n poveste,
Din păcate-al meu trăiește. (DUMITRU BUJDOIU)