Autostopul, intre practica periculoasa si varianta unica de deplasare. Ar trebui sau nu interzis?

Autostopul, intre practica periculoasa si varianta unica de deplasare. Ar trebui sau nu interzis?
Autostopul nu este unul dintre punctele forte ale romanilor. Pe langa faptul ca nu este clar reglementat in legislatia autohtona, nici oamenii nu apeleaza prea des la metoda "ia-ma, nene". In plus, au fost atat de mult mediatizate cazurile de autostopisti care ranesc sau jefuiesc soferi, incat cei mai multi evita o astfel de calatorie. Nu este, deci, de mirare faptul ca autoritatile propun acum ca soferii care iau in masina persoane care stau la "ocazie" sa fie amendati cu pana la 5000 lei.

Soferii care iau in masina persoane care fac autostopul ar putea fi sanctionati cu amenda de pana la 5000 lei, se precizeaza intr-un proiect de ordonanta lansat recent in dezbatere publica de Ministerul Transporturilor.

Ministerul Transporturilor a initiat proiectul de act normativ din cauza existentei unor practici ilicite in activitatile de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor, fapt care afecteaza in mare masura atat transportul local, cat si transportul judetean de persoane, se precizeaza in nota de fundamentare a proiectului.

"Aceste practici ilicite determina efecte negative majore asupra activitatii economice a intreprinderilor autorizate, asupra bugetului de stat prin diminuarea veniturilor incasate ca urmare a neplatii taxelor si impozitelor aferente activitatilor de transport rutier de persoane neautorizate, cat si asupra sigurantei circulatiei rutiere", se arata in documentul citat.

Dispozitiile aflate in dezbatere publica au mai fost propuse de Ministerul Transporturilor si in decembrie 2013, insa nici pana in prezent acestea nu au fost aprobate.

Desi autoritatile vor sa interzica autostopul, trebuie sa recunoastem ca, in unele zone ale Romaniei, este practicat constant de oameni, mai ales acolo unde nu sunt alte mijloace de transport (tren, microbuze) care sa faca legatura intre localitati.

In aceasta situatie, mai este amendarea soferilor care iau autostopisti o masura buna? Care sunt, in final, avantajele si dezavantajele autostopului?

Argumente PRO

1. Este una dintre cele mai ieftine variante de a ajunge dintr-un loc in altul. Intr-o epoca in care carburantii sunt din ce in ce mai scumpi, in care biletele la tren sau microbuz se scumpesc anual, autostopul a devenit cea mai simpla si putin costisitoare modalitate de deplasare.

2. Pe langa faptul ca este ieftina, in unele locatii din tara este, in fapt, si singura modalitate prin care oamenii se pot deplasa dintr-o localitate in alta. Mai exact, in unele zone nu exista nici microbuze, dar nici trenuri, astfel ca oamenii trebuie sa faca autostopul. In acelasi timp, soferii s-au obisnuit, la randul lor, cu aceasta practica si nu mai vad nimic periculos in asta.

3. Este un mod simplu de a cunoaste oameni, de a interactiona si de a intra in contact cu alte culturi. Sunt multe exemple de calatori care au facut turul Europei facand autostopul, doar dorinta de a incerca ceva nou, de a bifa o experienta inedita. In plus, multi soferi de drum lung (in special, soferii de tiruri) prefera sa ia autostopisti ca sa nu se plictiseasca pe drum.

Argumente CONTRA

1. Nu prezinta siguranta, nici pentru soferi, nici pentru cei care fac autostopul. Este destul de periculos sa iei necunoscuti in masina, niciodata nu le poti cunoaste intentiile si nu stii la ce sa te astepti. In plus, in Romania au existat multe cazuri in care autostopistii au furat bunurile soferilor, i-au lovit sau agresat pe acestia, astfel ca neincrederea a crescut de la an la an.

2. Transportatorii autorizati sau companiile de cai ferate ies in dezavantaj. Autostopul este gratis de cele mai multe ori (mai sunt si soferi care iau bani, asa cum sunt si autostopisti care ofera soferilor o suma modica pentru a-i lasa intr-un anumit loc), astfel ca oamenii prefera sa economiseasca banii pe care i-ar da la tren sau la microbuz. Din acest punct de vedere, companiile private sau ale statului ies in pierdere si nu pot asigura transportul pentru ceilalti calatori, care le-ar prefera. Pe de alta parte, chiar daca vor continua sa faca curse, din lipsa fondurilor si a calatorilor nu vor putea asigura conditiile propice unei calatorii: mijloace de transport noi, aer conditionat, scaune curatate etc.

3. Exista si riscurile accidentelor rutiere, la care se supun autostopistii. Mai precis, ei nu au de unde sa stie cat de experimentat este soferul in a carui masina se urca, motiv pentru care risca sa fie accidentati pe durata calatoriei. Avand in vedere ca legislatia in materie nu este foarte clara, autostopistii nu detin parghiile legale necesare (sau cunostintele) pentru a cere despagubiri soferilor in caz de impact. De cealalta parte, nu este reglementat prea bine nici cum ar putea soferii sa-i dea in judecata pe cei pe care ii iau in masina, in cazul in care acestia din urma produc vreun prejudiciu (spre exemplu, ard tapiteria cu tigara sau strica mecanismul de deschidere a geamului).

Voi ce spuneti, ne intreaba avocatnet.ro, ar trebui autostopul interzis sau, din contra, reglementat mai clar in legislatia noastra?

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Doliu la Școala „Mihai Eminescu Ipotești: o profesoară dedicată Educației a trecut la cele veșnice!

astăzi, 13:35
2

Maricica Hluscu și-a dedicat mai bine de jumătate din viață Educației, în calitate de profesor și secretară a Școlii „Mihai Eminescu” Ipotești. Astăzi a fost înmorm&a...

Propunere a Ministerului Educației: Cursuri de prim-ajutor pentru personalul didactic din școli, grădinițe și creșe!

astăzi, 13:11
11

Personalul didactic al unităților de învățământ va fi instruit cu noțiuni de prim-ajutor, în cadrul unor cursuri de specialitate, propune Ministerul Sănătății în proi...

„Reinventing poetry”, proiectul care aduce arta și moda la Memorialul Ipotești!

astăzi, 12:13
40

Proiectul de artă și modă aduce în lumina reflectoarelor fashion designeri, artiști și creatori de frumos, cu toții animați de aceeași provocare, tema comună a acestei ediții fiind &bd...