Atunci când empatia faţă de celălalt este într-un continuu regres şi a fi cel mai bun vizează aparenţa, nu esenţa, şi demnitatea devine în mod greşit sinonimă cu puterea ...
Atunci când verbul „a citi” nu mai este conjugat decât de foarte puţini şi devine un criteriu de departajare, nu în vederea acceptării într-o elită, ci în vederea respingerii dintr-o colectivitate, a marginalizării ...
Atunci, ne uimim în faţa fenomenului numit bullying, pe care îl analizăm în detaliu, îl trimitem la psiholog, îl stigmatizăm cu o expresie de dezgust în cuvinte şi comportament, îl scoatem la rampă în ştiri de senzaţie care aduc rating, coordonăm proiecte educaţionale care vizează efectele lui, dar foarte puţini sunt cei care vorbesc deschis despre el şi mai puţini sunt aceia care luptă cu adevărat împotriva lui, o luptă inegală, fenomenul fiind complex, versatil, agresiv.
„Pentru a fi considerat bullying, comportamentul trebuie să fie agresiv şi să includă un dezechilibru al puterii şi repetarea. Dezechilibrul puterii este valabil acelei persoane care se agaţă de puterea fizică, de accesul la informaţii considerate ca fiind jenante despre ceilalţi sau de popularitate, în scopul de a controla sau de a le face rău altora. Motivele din spatele acestor acţiuni, fie că sunt conştientizate sau nu, pot fi adânc înrădăcinate în propria dezvoltare psihică”, defineşte acest fenomen psihologul şi psihoterapeutul Erna Constantin.
Un adolescent ca toţi ceilalţi. Doar că puţin mai timid, oarecum boem, introvertit, un adolescent despre care toţi colegii au admis la finalul clasei a 12-a că „este singurul din clasă care nu a judecat niciodată pe nimeni şi nu este în stare să creadă nimic rău şi de rău despre nimeni”. Un adolescent cu suflet de copil, cu talent, cu un bun-simţ care se dovedeşte indecent pentru lumea în care a intrat.
Şi toate acestea se petrec într-un mediu universitar, care presupune performanţă, calitate, competitivitate, respect, cultură şi toleranţă şi educaţie. Elită, într-un cuvânt.
„Şi... nici să îi ignor nu ajută. Nu fac decât să le dau motive în plus ca să îşi bată joc de mine mai departe.”
Arta, în esenţa ei, nu este nimic altceva decât contemplarea lumii impregnate de har, luminată din interior. Arta este amprenta pe care o lasă Dumnezeu în sufletul omului.