de Ciprian Mihali, filosof, profesor universitar:
Ciudate vremuri mai trăim: frica și indiferența ne străbat ca și cum ar fi apa și uleiul amestecate. Când una, când alta, parcă fiecare dintre noi am fi doi în unul.
Oamenii pot fi îngrozitor de panicați și complet indiferenți în comportamente succesive. Autoritățile transmit zilnic atenționări și mesaje alarmiste, dar măsurile reale par mai degrabă artificiale și contrare discursului rostit din vârful buzelor sau de sub măști prost aranjate pe figură.
Se închid pe la margini, la intrări și ieșiri, sate și orașe, se instalează filtre de poliție, se dau amenzi, se interzice circulația pe timp de noapte.
Dar, peste zi, mall-urile gem efectiv de lume. Martor și actor azi al acestei aglomerații, pot să depun mărturie pentru felul în care marile orașe se adună, într-o duminică după-amiază, într-un singur loc. Mii se oameni sunt cuprinși de frenezia cumpărătorilor și sunt agitați neîntrerupt de serii de reclame și îndemnuri la a umple și mai mult spațiile închise, burdușite de mărfuri, ale magazinelor.
Ca să-și spele conștiința vinovată, patronii magazinelor întrerup reclamele pentru a se dezvinovăți prin mesaje citite răspicat în caz că oamenii se îmbolnăvesc atunci când se îmbulzesc la promoții.
Haosul din mintea guvernanților este și haosul din comportamentele cetățenilor. Autoritatea se construiește prin coerența măsurilor și prin eficiența acțiunilor, nu prin declarații seci la ore fixe și cifre cosmetizate să dea bine când pentru un motiv, când pentru altul.
Suferința și moartea celor care se îmbolnăvesc transmit un mesaj neputincios în fața mesajului mult mai gălăgios al campaniei electorale și al unui Black Friday permanent, în care totul devine mult mai ieftin și mai lipsit de valoare, mai ales viața.