Boboteaza, ziua în care sunt sfințite apele. Ce tradiții și superstiții se respectă

Boboteaza sau Botezul Domnului, cunoscută și sub denumirile de „Arătarea Domnului" și „Epifania", este celebrată de creștini pe 6 ianuarie, iar, pe lângă sfințirea apei, include și o serie de obiceiuri și tradiții, scrie hotnews.ro.

Boboteaza face parte din seria celor 12 sărbători creștine importante și este menită să reamintească faptele petrecute la apa Iordanului, înainte ca Iisus să pășească în viața publică. De aceea Biserica mai numește Boboteaza „Arătarea Domnului", „Dumnezeiasca Arătare" și „Epifania", această din urmă denumire provenind din limba greacă și însemnând „arătare", „descoperire", „revelare".

De fapt, Boboteaza înseamnă înnoirea omului creștin.

În Răsărit, până în a doua jumătate a secolului al IV-lea, Nașterea Domnului era cinstită în aceeași zi cu Botezul, la 6 ianuarie.

Boboteaza, de pe 6 ianuarie, și Sfântul Ioan, de pe 7 ianuarie, aproape că formează una și aceeași sărbătoare. Ajunul, adică ziua de 5 ianuarie, este zi de post negru, la fel ca Ajunul Crăciunului și Vinerea Mare dinaintea Paștilor.

Tot în Ajunul Bobotezei, preoții merg la casele credincioșilor pentru a le aduce, prin stropirea cu apă sfințită, binecuvântarea Sfintei Treimi.

Credincioșii și preoții consideră că apa de la Bobotează are o putere deosebită, pentru că a fost sfințită printr-o îndoită chemare a Sfântului Duh, iar sfințirea are loc chiar în ziua în care Mântuitorul s-a botezat în apele Iordanului. Apa sfințită la biserică în această zi și luată de credincioși nu se strică niciodată. Prin agheasmă se înțelege atât apa sfințită, cât și slujba pentru sfințirea ei.

Agheasma mare se săvârșește numai de Bobotează, spre deosebire de agheasma mică, ce se obține prin sfințirea în biserică a apei, în prima zi a fiecărei luni, dar și în case, la sfeștanie.

Totodată, Agheasma mare se poate bea doar timp de opt zile, între 6 și 14 ianuarie, altfel este necesară aprobarea preotului duhovnic spre a fi folosită.

La Bobotează se sfințesc toate apele, iar preotul se duce la o apă în care aruncă o cruce. Mai mulți bărbați se aruncă în apă ca să o aducă înapoi, iar cel care va scoate crucea din apă va avea noroc tot anul.

Sărbătoarea Bobotezei este cunoscută atât în Biserica Ortodoxă, cât și în Biserica Romano-Catolică.

Boboteaza este o manifestare a celor trei elemente ale Treimii: Fiul este botezat în Iordan de către Ioan, Sfântul Duh se coboară asupra lui Iisus în chip de porumbel, iar Tatăl din cer îl declară ca fiind Fiul Său.

La români, ziua de Bobotează cuprinde motive specifice sărbătorilor de Crăciun. Astfel, în unele zone se colindă, se fac și se prind farmecele și descântecele, se află ursitul, se fac prorociri despre noul an.

În trecut, în satele din nordul țării, femeile se adunau în grupuri mari acasă la cineva și duceau alimente și băutură. După ce serveau masa, ele cântau și jucau toată noaptea. Dimineața ieșeau pe stradă și luau pe sus bărbații care apăreau întâmplător pe drum, îi luau cu forța la râu, amenințându-i cu aruncatul în apă. În unele regiuni avea loc integrarea tinerelor neveste în comunitatea femeilor căsătorite prin udarea cu apă din fântână sau dintr-un râu.

Se spune că, în noaptea de Bobotează, tinerele fete își visează ursitul. Ele își leagă pe inelar un fir roșu de mătase și pun o rămurică de busuioc sub pernă. Fetele care cad pe gheață în ziua de Bobotează pot fi sigure că se vor mărita în acel an, spune tradiția populară.

De asemenea, potrivit tradiției, în ajunul Bobotezei, în casele românilor se pregătește o masă asemănătoare cu cea din Ajunul Crăciunului. Astfel, sub fața de masă se pune fân, iar pe fiecare colț al acesteia se pune câte un bulgăre de sare.

Apoi, pe masă se așază 12 feluri de mâncare: colivă, bob fiert, fiertură de prune, sarmale umplute cu crupe, borș de „burechiuşe" sau „urechiușele babei" (fasole albă cu colțunași umpluți cu ciuperci), borș de pește, pește prăjit, plăcinte de post umplute cu tocătură de varză acră, plăcinte cu mac.

Nimeni nu se atinge de bucate până nu sosește preotul cu Iordanul sau Chiralesa, pentru a sfinți masa. „Chiralesa" provine din neogreacă și înseamnă „Doamne, miluiește!". Exista credința că, strigând „Chiralesa", oamenii capătă putere, toate relele fug și anul va fi curat până la Sfântul Andrei (30 noiembrie). După sfințirea alimentelor, o parte din mâncare se dă animalelor din gospodărie, pentru a fi fertile și protejate de boli.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Bianca Ciaicofschi

Bugetul local al municipiului Botoșani a fost modificat, de unde se iau bani și ce instituții primesc majorări! (foto)

Tuesday, 1 October 2024

În ședința ordinară de luni, 30 septembrie, consilierii locali au aprobat rectificarea bugetului local al municipiului, a bugetului instituțiilor publice și activităților finanțate integ...

Gata concursul pentru postul de manager la „Mavromati”: Corneliu Prepeliță, director cu acte în regulă!

Tuesday, 1 October 2024

Consiliul de administrație al Spitalului Județean de Urgență „Mavromati” din Botoșani a organizat concurs pentru ocuparea postului de manager al unității sanitare. Luni la amiaz...

Școlile din Botoșani unde elevii se vor întoarce mai repede în bănci, după renovare. „Nu mai pot invoca acest argument folosit și ca o scuză” (video)

Tuesday, 1 October 2024

În ședința ordinară aferentă lunii septembrie, Eugen Țurcanu, consilier local din partea Partidului Național Liberal (PNL) – Filiala Botoșani, i-a solicitat primarului Cosmin Andrei...