Flutur s-a alăturat demersului Asociaţiilor Municipiilor din România, care au atras atenţia printr-un memoriu asupra impactului devastator pe care îl va aduce această reducere asupra bugetelor locale.
“Împreună cu colegii mei primari de municipii constat că toate discuţiile şi promisiunile de până acum din partea guvernanţilor nu se reflectă defel. Între timp am mai fost păcăliţi, fiecare în parte, că vom primi, că vom avea bani şi ne vom descurca. Municipiului nostru i se vor confisca mai mult de 16 milioane de lei în condiţiile aprobării şi aplicării în forma propusă de Guvernul PSD-ALDE a Legii bugetului de stat pe anul 2018. Este nedrept ca locuitorii municipiului Botoşani să fie deposedaţi de fondurile necesare dezvoltării oraşului. Este nedrept să nu avem fonduri pentru cofinanţarea proiectelor pe care ne străduim să le accesăm. Este nedrept să nu avem bani pentru funcţionarea oraşului atâta vreme cât împreună cu echipa cu care lucrez la primărie ne străduim să le oferim locuitorilor un standard de viaţă normal”, a declarat primarul Cătălin Flutur.
Tăierile de fonduri vor determina luarea unor măsuri la nivelul primăriei prin reducerea cheltuielilor la toate contractele existente.
"În 11 decembrie am primit decizia Direcţiei Generale a Finanţelor Publice în care municipiului Botoşani îi erau alocate 64 de milioane de lei din cota de IVG, nu avem această sumă, este undeva la 52 de milioane de lei. Este o preocupare a mea mai veche de a găsi formula să facem ca acest oraş să funcţioneze. Oraşul nu poate să funcţioneze fără bani. În municipiul Botoşani sunt foarte mulţi salariaţi, multe firme, sunt mulţi bani care vin din impozite şi taxe. Atâta timp cât din 108 milioane de lei cât se prevede că se vor încasa doar în municipiul Botoşani nouă ne revin doar 42 de milioane, nu este corect. Oraşul are nevoie de dezvoltare pentru că toată lumea o să fie mulţumită dacă îşi ia salariile, dar toată lumea va fi nemulţumită dacă în oraş nu se va întâmpla nimic. Încerc să găsim soluţii de a diminua o parte din cheltuieli. Absolut toate contractele noastre din momentul de faţă vor fi supuse unei analize concrete să încercăm să le reducem măcar cu 10%. Căutăm locuri, sume, poziţii din buget care afectează bugetul municipiului consolidat”, a mai spus primarul.
Două măsuri avute deja în vedere sunt creşterea gigacaloriei plătită de populaţie către Modern Calor şi să nu se mai acorde gratuitate pe mijloacele de transport în comun pensionarilor care au un venit ce depăşeşte 1.900 de lei pe lună.
Redăm mai jos memoriul Asociaţiei Municipiilor din România:
”Având în vedere prevederile proiectului de Lege a bugetului de stat pentru anul 2018, AMR constată următoarele:
Prin reducerea cotei impozitului pe venit de la 16% la 10% (OUG 79/2017) municipiile din România înregistrează pierderi de venituri substanțiale.
- Reducerea veniturilor pe care le vor avea la dispoziție municipiile în anul 2018 se datorează în mare parte și procedurii de folosire a 50% din excedentul acestora pentru compensarea pierderilor cauzate de reducerea cotei impozitului pe venit de la 16% la 10%;
- Deși în negocierile Executiv-AMR au fost date asigurari că bugetele locale nu vor scădea, simulările făcute la nivelul municipiilor arată că, din păcate, Guvernul ia aproximativ 50% din cota ce revenea din colectarea impozitului pe venit, pentru autoritățile locale.
Concluzia este că bugetele primăriilor vor scădea. Mai mult banii nu se vor regăsi la cetățeni deci nu putem vorbi de o relaxare fiscală.
Luând în considerație aceste observații AMR cere:
Modificarea cotelor din impozitul pe venit alocate autorităților publice locale în procent de 100% așa cum este prevăzut în proiectul codului finanțelor publice locale, elaborat de MFP, cât și în Programul de Guvernare:
- din procentul de 100%, să fie alocat 67% direct primăriilor.
Dorim să subliniem încă o dată că în contextul creșterii economice a României, dezvoltarea țării nu poate fi privită decât ca sumă a dezvoltării fiecăruia dintre UAT-uri.
Reducerea capacității de dezvoltare a comunelor, orașelor, municipiilor și județelor prin diminuarea veniturilor nu poate avea decât un impact negativ asupra dezvoltării fiecărui UAT și în ansamblu pe termen mediu a întregii țări.
În aceste condiții, facem un apel la deputații și senatorii României ca în dezbaterea legii bugetului să aibă în vedere aceste aspecte pe care AMR le semnalează și să sprijine introducerea propunerilor noastre în prevederile finale ale legii bugetului de stat pentru anul 2018.”