Ca şi cum situaţia Serviciilor de Paşapoarte şi Permise nu era suficient de îngreunată de lipsa de personal, luna august aduce un exod invers al botoşănenilor care dau buzna pe uşile celor două instituţii şi nu numai, pentru a-şi rezolva situaţia documentelor de călătorie sau auto.
Cu aglomeraţia permanentă de la Serviciul de Permise şi Înmatriculări Auto parcă ne-am obişnuit, ni s-ar părea ciudat dacă nu am vedea zeci de botoşăneni la coadă pe scări cu diverse sarcini- înmatriculări auto, examinările teoretice pentru obţinerea permisului de conducere, înnoirea permiselor existente, apoi examinările practice şi tot felul de alte lucruri pe care trebuie să le rezolve chiar ieri. Situaţia este similară şi la Serviciul de Paşapoarte: cu zecile, botoşănenii urcă scările sediului din Bulevard, cu copii de mână sau în cărucioare pentru reînnoirea paşapoartelor, pentru paşapoarte pentru copii şi aşa mai departe.
Ar fi mai bine dacă măcar ar exista personal suficient pentru preluarea documentelor şi operarea lor, dar parcă Ministerul de Interne, cu Direcţiile aferente, este surd la apelurile din teritoriu. Situaţia este valabilă la nivelul întregii ţări- oamenii din sistem se pensionează sau pur şi simplu îşi caută alte locuri de muncă, dar în locul lor nu vine nimeni, astfel că treaba a zece persoane, de exemplu, se împarte la cinci.
Aglomeraţia de la Paşapoarte
Serviciul de Paşapoarte, vineri, ora 10:00. Holul plin de oameni cu diverse probleme, personalul Serviciului întins prin toate camerele sediului, se discută, se fac programări, se ascultă fiecare problemă în parte. În aceeaşi rutină este prins şi şeful Serviciului, comisarul şef Viorel Gaidur.
"Cea mai mare problemă este lipsa de personal. Am lipsă din schemă patru funcţii, lucrăm cu doar opt oameni. Am fost 17, dar acum suntem opt. S-au pensionat, sunt bolnavi, sunt în concediu de creştere a copilului. Am făcut demersuri, dar e aceeaşi situaţie peste tot. Am ajuns cu programările până pe 25 august", spune comisarul şef Viorel Gaidur.
Cum vine asta? Omul vine, se programează iar la data programată vine cu documentele, se preia imaginea şi apoi va primi paşaportul acasă.
"Avem foarte multe solicitări, am ajuns să primim pe zi 180 de cereri, în condiţiile în care în restul anului sunt în jur de 50. Altfel spus, trebuie să rezolvăm situaţia a 180 de persoane- paşapoarte pentru adulţi pentru copii. Oamenii vin de dimineaţă de la 7:00, dar nu putem lucra cu publicul mai târziu de ora 17:00 pentru că după ce se face linişte aici, ne apucăm de procesat. Primeşti cererea, se fac documentele, se intră în baza de date, inclusiv cea a Interpol-ului, se verifică tot, la virgulă, abia după aia se preia imaginea. E o muncă foarte minuţioasă pentru că nu ştii intenţia omului, poate face un fals cu un buletin care aparţine altcuiva. Nu e aşa simplu pe cât pare la prima vedere. În cazul copiilor, procedura e şi mai dificilă pentru că el, de exemplu, nu va sta cuminte la poză cum îl pui tu, mai râde, mai plânge, se uită la mama, la tata, se pierde timp. Apoi se scanează toate documentele copilului şi ale părinţilor şi oricât ai vrea să faci mai repede, tot trebuie să stai. Şi încă una: avem cetăţeni moldoveni şi ucraineni care au dobândit cetăţenia română. În cazul lor trebuie să aducă certificat de cetăţenie, carte de identitate moldovenească, au un cupon ataşat, certificat de căsătorie românesc şi moldovenesc, certificat de naştere românesc şi moldovenesc, buletinul românesc, paşaportul moldovenesc. Ei, toate actele astea trebuie scanate. Plus că trebuie să treci toate datele astea în baza de date. Sunt unii care au hotărâri judecătoreşti de divorţ- trebuie să citeşti toată hotărârea de divorţ, nu doar dispozitivul, pentru nu totdeauna se reflectă capetele de cerere. Dacă ai o hotărâre de divorţ de zece pagini, om te-ai făcut. Ei, aşa luptăm. Sunt promisiuni că se va rezolva situaţia, dar până la rectificarea bugetară, nu-ţi dă nimeni un leu în plus", spune Viorel Gaidur.
Aglomeraţia de la Permise
La fel e şi la Permise şi Înmatriculări. Stres, nervi, programări online, offline, şi aceeaşi lipsă de personal. Subcomisarul Marian Ciornea nu reuşeşte să găsească un cuvânt care să exprime situaţia din cadrul Serviciului.
"Suntem mai mult decât aglomeraţi, dar nici nu găsesc cuvântul potrivit, lucrăm la capacitate maximă., Nici nu am mai stat să numărăm câte cereri avem pe zi pentru că şi asta ar însemna să pierdem timp. Este maximum din randamentul pe care putem să-l dăm, dar încă mai putem să-l dăm. Suntem acoperiţi de hârtii, de probleme şi lipsiţi de soluţii, nu sunt la noi. A crescut presiunea, noi oricum eram la maximum cu motoarele turate, dar a crescut foarte mult presiunea. Noi încercăm să mulţumim cât mai mulţi numai că e imposibil, mereu vor rămâne doi- trei nemulţumiţi, dar încercăm să rezolvăm marea masă", susţine şeful Serviciului.
Potrivit oficialului, de la lună la lună problemele sunt tot mai multe, astfel că nu mai există situaţii extraordinare, ci toate au devenit normale.
"Nu avem probleme majore, sunt cele curente. De fapt, problemele care în urmă cu un an şi ceva ni se păreau majore acum au devenit curente, dar nu facem distincţie de ceea ce se întâmplă în toată ţara, iar asta confirmă că nu e o chestiune locală, iar problema trebuie rezolvată la un alt nivel, nu aici. În momentul ăsta avem în activitate 14 funcţionari din 15. Avem cinci comisii de examinări şi oamenii de la ghişeu. Vin colegii de la examinări acum şi cred că fără probleme le-am putea da un pic de anafură şi un pic de agheazmă, pentru că nu au mâncat, nu au băut până acum. Am ajuns cu programările la începutul lunii noiembrie şi încercam acum să găsim o soluţie", susţine amar-amuzat Marian Ciornea.
Şi ca şi cum situaţia nu ar fi fost suficient de grea şi aşa, a mai apărut şi ordonanţa care impune monitorizarea video a probei practice pentru obţinerea permisului de conducere, probă care arată exact cum se preconiza: ofiţerii examinatori montează tableta, o conectează, iar la final decontecteată şi o demontează şi aşa se întâmplă pe fiecare maşină de examen pe care urcă. Adică timp pierdut. Aiurea!
"Acea ordonanţă este în atenţia guvernului pentru a fi modificată şi în mod justificat pentru că nu s-a argumentat clar pentru ce s-a instituit acea monitorizare video a probelor, pentru că efectul concret al înregistrării probei de traseu este unul singur deocamdată: îngreunarea activităţii. Inventăm tot felul de metode, numai ce trebuie nu", afirmă Marian Ciornea.
Soluţia cea mai simplă şi logică, dar neglijată de ani, este angajarea de personal suplimentar. Însă nu e aplicată, în ciuda situaţiei dificile generalizate.
Prefectul Dan Şlincu spune că la Serviciul de Paşapoate sunt trei posturi vacante, două de agent şi unul de ofiţer, însă pentru postul de ofiţer este în derulare procedura de recrutare din sursă internă. La Permise sunt două posturi vacante, unul pe contractual şi unul pe ofiţer. La Permise este detaşat un ofiţer de la Inspectoratul Judeţean de Poliţie.
"Instituţia Prefectului a făcut toate demersurile, a adus la cunoştinţa celor două Direcţii situaţia în care se află Serviciul de Paşapoarte şi Serviciul de Permise şi Înmatriculări. Aceeaşi situaţie este şi la Registrul Auto Român, şi acolo e aglomeraţie, dar face parte dintr-o altă structură, Ministerul Transporturilor. Noi aşteptăm o soluţie pentru că problema nu e doar la noi, ci în toate judeţele din ţară", explică Dan Şlincu.
În concluzie, toată lumea cunoaşte problema, dar nimeni nu mişcă un pai să o rezolve.
În schimb, Ministerul de Interne se joacă în jurul salariilor, al pensiilor speciale, al majorărilor salariale. Înainte de a lua o decizie în privinţa salariilor, nu era mai simplu să se rezolve o situaţie care afectează întreaga ţară?
Botoşani: Probleme multe, soluţii simple. Dar nu şi pentru Direcţiile de Paşapoarte şi Permise, care menţin o situaţie tensionată la nivelul întregii ţări!
Madalina Ursuleanu Tuesday, 8 August 2017 AdministrațieAvem de-a face cu un stat impotent în a rezolva cele mai simple probleme, dar deosebit de priceput în a-şi crea altele. Surd la apelurile din teritoriu, statul menţine cu intenţie o stare tensionată la nivelul serviciilor deconcentrate aflate în slujba publicului. Serviciile de Paşapoarte şi Permise şi Înmatriculări se îneacă în propriile probleme, cele mai multe cu o rezolvare simplă.
Spune-ne opinia ta
Articole similare
Instructori auto acuzaţi că se folosesc de metode imorale pentru ca elevii lor să fie examinaţi mai rapid
Un nou post scos la concurs la Serviciul Permise şi Înmatriculări din Botoşani!
Concurență mare pentru postul scos la concurs la Serviciul Pașapoarte
22 de candidați înscriși la concurs pentru un post la Serviciul Permise. Toate dosarele au fost respinse!
Post scos la concurs la Serviciul Pașapoarte din Botoșani
Newsletter
Abonează-te la Newsletter-ul Stiri Botoșani pentru a fi la curent cu cele mai noi știri și reportaje!
© 2024 WEB EMOTION SRL | Toate drepturile rezervate.
Web Emotion, Live.Botosani.ro, Botosani.ro Stiri.Botosani.ro si logo-urile acestora sunt marci inregistrate ale Web Emotion. Toate celelalte marci sunt proprietatea companiilor detinatoare. Reproducerea continutului din acest site este permisa numai cu acordul Web Emotion.
Termeni și condiții | Politica de confidențialitate | Despre Cookie-uri
Pagină generată în 1.06 secunde
Acest website foloseşte cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mult mai bună de navigare şi servicii adaptate nevoilor şi interesului fiecăruia. Apăsând Accept sau navigând pe acest website, ești de acord să permiți colectarea de informații prin cookie-uri sau tehnologii similare. Mai multe detalii despre cookie-uri aici