Cine plăteşte pierderile de apă cauzate de defecţiunile reţelei? FOTO
BOTOSANI

Într-un municipiu a cărui reţea de apă a fost instalată în urmă cu aproape o sută de ani, iar dezvoltarea ulterioară este încă insuficientă, avariile apar pe nepusă masă. Asta înseamnă pierderi de apă importante cantitativ.

Cine plăteşte pierderile de apă cauzate de defecţiunile reţelei? FOTO

   FOTO: Ştiri.Botoşani.Ro

Apariţia aceastor pierderi de apă atrag de regulă comentarii de la cititori, potrivit cărora clienţii plătesc aceste pierderi. Nu este adevărat, răspund managerii operatorului de apă.

Ultima avarie importantă a fost sesizată în serile trecute, atunci când intersecţia de la Carrefour s-a umplut de apă, care s-a scurs către Calea Naţională. După cum spuneau coordonatorii echipelor de intervenţie, este vorba de o conductă de alimentare cu apă de mari dimensiuni, 88 de milimetri în diametru, situată sub linia de tramvai, care s-a spart. Intervenţia va fi dificilă pentru că va fi nevoie de întreruperea circulaţiei tramvaielor în zona Sucevei. Mai mult, temperaturile scăzute din ultimele nopţi au determinat conducerea Nova Apaserv să aştepte zile mai "calde" pentru a nu pune în pericol mai tare conducta. Cert este însă că pierderea de apă rezultată în urma avariei este asumată şi cu siguranţă nu se va regăsi în facturi.

"Ştim foarte bine cu toţii cum se calculează facturile: este vorba de indicatorul contorului de la limita de proprietate, se însumează contorii de pe scară, diferenţa care apare- pentru că poate apărea o diferenţă din varii motive-, se împarte pe numărul de apartamente din scară. Atât şi nimic mai mult", spune Ady Petruşcă, managerul general al Nova Apaserv.

Potrivit acestuia, operatorul de apă înregistrează pierderi pe care le calculează anual şi care sunt aprobate de autorităţi. "Vorbim de acele pierderi tehnologice, asumate prin bugetul propriu şi reglementate prin stas-ul 1343/ 2016. Acestea sunt prevăzute pentru staţia de tratare, cam 6%, apoi avem curăţarea rezervoarelor- 0,5%, apoi avem reţelele, atunci când se fac purjări periodice, asta însemnând un 0,2% şi mai avem pierderi pe aducţiuni, unde avem un 0,6%. Apoi avem pierderile care sunt cele mai importante, cele accidentale sau cele neprevăzute. De exemplu, problema de la Leorda din vara trecută. Ca să înlocuim conductele, am fost obligaţi să golim conducta din Bucecea până în Staşia de la Cătămărăşti. Gândiţi-vă ce înseamnă asta la o conductă cu diamentrul de 1.200 mm. A urmat apoi conducta de 1.000 mm, pentru înlocuirea căreia am golit iar. Cât despre pierderile accidentale, n-aş da exemplu lucrarea de pe conducta de 800 de mm, de la Carrefour, pentru că acolo vom face tot ce putem să lucrăm în presiune", adaugă Ady Petruşcă.

Acestora li se adaugă furturile de apă, mai ales prin zona rurală, însă conducerea Nova Apaserv plănuieşte de mult timp achitiţionarea unui dispozitiv cu cameră video pentru identificarea acestor pierderi.

Remedierea problemei de la Carrefour este programată pentru luni, 13 februarie, atunci când echipele de intervenţie ale Nova Apaserv se vor afla în zonă pentru decopertarea stratului asfaltic şi pentru "peticirea" conductei.

"Dacă nu se va putea lucra în presiune, asta ar însemna un fel de oprire generală, subliniez - un fel, pentru că ar trebui să dureze în jur de 24 de ore, pentru că ar trebui să oprim din staţia de la Cătămărăşti, dar sper că nu fie aşa", susţine managerul Nova Apaserv.

 

Spune-ne opinia ta