Neglijenţă sau neştiinţă? Despre tractoriştii care se aleg cu dosare penale când sunt prinşi pe drumurile publice
BOTOSANI

Neglijenţă sau neştiinţă? Despre tractoriştii care se aleg cu dosare penale când sunt prinşi pe drumurile publice
"...se încolonau 10-20 de tractoare, erau conduşi ori cu maşinile Poliţiei Rutiere, ori cu maşinile celor de la IAS până la tarlaua unde aveau de lucru. Pe atunci tractoarele erau înregistrate pur şi simplu, nu erau înmatriculate potrivit conceptului din ziua de astăzi, pentru că erau considerate utilaje agricole".

Site-ul Ştiri.Botoşani.Ro. 15 mai 2016: "Fără permis şi cu un tractor neînmatriculat! Aşa a fost surprins luni, în trafic, un localnic din Mitoc, ce pornise la drum către terenul agricol pe care îl lucra. Un echipaj de poliţie l-a oprit, iar când să-i ceară actele la control, surpriză totală: M. C., de 59 de ani, nu poseda permis de conducere pentru nicio categorie, iar tractorul nu era înregistrat sau înmatriculat". 

22 aprilie 2016: "Un septuagenar din județul Botoșani s-a ales cu dosar penal după ce a fost tras pe dreapta de polițiștii rutieri, oamenii legii descoperind că acesta nu posedă permis de conducere. V.G., de 72 de ani, a fost depistat în trafic, pe drumul comunal Albești -Tudor Vladimirescu, conducând un tractor. Bărbatul nu poseda permis de conducere pentru nicio categorie".

23 noiembrie 2015: "A fost la un pas de moarte din cauza propriei inconștiențe! Un botoșănean s-a urcat la volanul unui tractor după ce s-a cinstit bine, dar drumul său s-a sfârșit pe câmp. Duminică seară, C. C. de 41 ani, din comuna Havîrna, în timp ce conducea un tractor agricol, pe DC 940, în localitatea Havârna, a pierdut controlul asupra direcţiei de mers, împrejurare în care vehiculul s-a răsturnat în afara părţii carosabile. Verificările efectuate au stabilit că bărbatul nu deținea permis de conducere pentru nicio categorie. De asemenea, acesta a fost testat alcoolscopic, rezultatul fiind de 0,90 mg/l alcool pur în aerul expirat".

Toate acestea sunt spicuiri din buletinele de presă ale Inspectoratului Judeţean de Poliţie şi reprezintă tot atâtea infracţiuni pe care aceşti "aviatori de brazdă", după cum sunt numiţi, uneori la modul peiorativ, le comit fără să ştie! Vorbim de acei tractorişti sau mecanizatori auto, care mai toată viaţa lor cu asta s-au ocupat: au arat brazdele CAP-urilor şi acum îşi câştigă pâinea zilnică făcând acelaşi lucru. Numai că, exceptând "eroul" ultimului fragment de ştire, ne referim la persoane vârstnice, care la vremea când s-au apucat de arat sau semănat, sau orice altă activitate ce implică tractoarele, nu aveau nevoie de permis de conducere.

De ce? Ne spune comisarul şef Dănuţ Ciubotaru, şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor.

"Înainte de 1990, se deplasa Poliţia Rutieră, mergeau în contingentele de mecanizare a agriculturii, IAS-uri (Întreprindere Agricolă de Stat, n.r.), CAP-uri (Cooperative Agricole de Producţie), li se dădea un test în urma căruia primeau permis de a conduce un tractor de brazdă. Acel tractor de brazdă sau tractor agricol nu era echivalentul tractorului care circulă în zilele noastre. Sau se încolonau 10-20 de tractoare, erau conduşi ori cu maşinile Poliţiei Rutiere, ori cu maşinile celor de la IAS până la tarlaua unde aveau de lucru. Pe atunci tractoarele erau înregistrate pur şi simplu, nu erau înmatriculate potrivit conceptului din ziua de astăzi, pentru că erau considerate utilaje agricole. Acum utilajele agricole sunt înregistrate la primăriile pe raza cărora circulă, chiar şi acele combine agricole care treieră. Deci tot ce înseamnă autopropulsat se înregistrează la primărie", spune Dănuţ Ciubotaru (foto).

Numai că acei tractorişti care între timp au ajuns la o vârstă care, să fim sinceri, nu le mai permite să dea examenele de obţinere a permiselor auto, nici nu mai ţin cont de lipsa documentelor şi ies din curţi pe drumurile publice pentru a ajunge la brazdă. Şi sunt prinşi, alegându-se cu dosare penale. Lor li se adaugă tinerii care bravează şi care ştiu că în brazdă nu au nevoie de permis. Da, dar tot pe drumurile publice trebuie să circule pentru a ajunge în aceeaşi brazdă.

Revenind la cei care îşi câştigă pâinea zilnică lucrând pământul cu tractorul. Există soluţii prin care să îşi păstreze totuşi posibilitatea de a câştiga un ban din munca lor cinstită? Da. Soluţia de a face şcoala de şoferi şi apoi a participa la testarea pe calculator, cu mouse-ul în mână. Destul de greu când ei poate nici nu mai ştiu să citească.

"Legea nu face rabat, noi trebuie să o respectăm. Autovehiculul trebuie să fie înmatriculat şi asigurat. Singurul lucru prin care pot fi ajutaţi este să facă şcoala şi să obţină permisul de conducere. În România, trebuie să reducem până în 2020 numărul accidentelor rutiere cu 50%, aşa ne impune comunitatea europeană. Trebuie să ajungem la asta. România pierde anual din PIB aproape două miliarde de euro cu evenimentele rutiere, cu spitalizările. Nu putem face rabat. În 2013 a fost dată acea ordonanţă de urgenţă care îi obliga pe toţi posesorii de motoscutere să obţină permis de conducere. La nivelul judeţului erau în jur de 13.000 de persoane care erau înregistrate cu motoscuter. În anul următor, au reuşit abia 150 să obţină permise de conducere, categoria AM. O parte din persoane nu ştiau să scrie, să citească, erau persoane în vârstă. Şi vedeţi că numărul evenimentelor în care erau implicaţi acei motoscuterişti s-au redus cu 90%, deci trebuie luate măsuri drastice dacă vrem să facem ceva. Viaţa este mai presus de orice! Eu nu neg că aceşti tractorişti ştiu să conducă, sunt oameni pricepuţi care sunt capabili să conducă şi în plus ştiu o mulţime de alte lucruri, inclusiv să desfacă în bucăţele motoarele şi să le pună la loc. Dar legea e lege şi încă ceva: în cazul unui accident rutier cu o persoană fără permis, asiguratorul nu plăteşte. Astfel că soluţii nu există. Ori îşi iau permis de conducere ori transportul utilajului până la brazdă este făcut de cineva care are permis. Ei nu au voie să conducă pe drumurile publice", susţine Dănuţ Ciubotaru, şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor.

 

Spune-ne opinia ta