de Ciprian Mihali, filosof, profesor universitar:
În doar câteva fraze, Marius Nistor, liderul FSE Spiru Haret, reușește să furnizeze o avalanșă de minciuni și inepții pe care numai semidoctismul său ori interesele sale de putere le pot justifica.
Să le numărăm și să le denunțăm:
1. „Formarea elevilor români are la bază alte principii, programele nu sunt compatibile din punct de vedere al conținuturilor şi structurii cu testele PISA”
2. „Formarea cadrelor didactice pentru evaluare pune accentul pe alte aspecte decât cele din evaluările de tip PISA”
3. „Este de necontestat faptul că elevii români, când ajung în unitățile şi instituţiile de învățământ din afară (şi mă refer aici la toate nivelurile) sunt printre cei mai buni”
4. „Oare un elev care provine dintr-o ţară aflată în vârful ierarhiei PISA ar putea face faţă sistemului de evaluare din România?”
1) Pentru ce fel de lume pregătim elevii români, dacă principiile aplicate în țările cu economie și democrație avansate nu sunt valabile în România (a se vedea excelentul comentariu al lui Cătălin Teniţă pe acest subiect)? De ce am devenit și continuăm să devenim incompatibili la nivel educațional cu practicile și valorile lumii contemporane? De ce spun toți copiii, aproape fără excepție, că nu le folosește nimic din ce au învățat în școală?
2) Pe ce fel de evaluări se pune accentul în formarea profesorilor? Ce fel de evaluatori sunt profesorii dacă sunt ei înșiși slab formați și prost evaluați? Ce valori împărtășesc profesorii pe care îi surprind negativ și îi fac să eșueze, de fiecare dată, evaluările PISA?
3) Din nefericire, afirmația că elevii și studenții români care ajung în școlile din Occident sunt printre cei mai buni este pur și simplu o mare minciună. Toată prețuirea pentru aceia dintre ei, puțini, care reușesc să răzbată, dar majoritatea dintre ei se sufocă efectiv în școlile și universitățile occidentale, nu neapărat din cauza limbii, ci pentru că mai toate dintre cadrele lor de gândire sunt profund deformate, pentru că nu învățat să gândească și nu au învățat să se autoevalueze corect. Nu există comună măsură între falsele grile de evaluare din școlile și universitățile românești și modul în care sunt evaluați și clasificați în alte țări. Dacă vreți, într-un registru paralel, e explicația pentru care de 30 de ani nu mai livrăm nici un mare jucător de fotbal pentru o echipă europeană de top, în ciuda genialității lui mioritice autodeclarate.
4) Inepția majoră vine chiar acum: evident că nu ar rezista un elev occidental în sistemul românesc și, mai ales, evident că NU despre asta e vorba. E de o stupiditate fără margini această întrebare. Cui îi pasă de și cine are nevoie să urmeze un model educațional falimentar? Cum spunea cineva online, nu șoferul occidental e de vină că rabla de Dacie din anii 70 nu mai funcționează, ci cel care vede în ea, defectă pe marginea șoselei, întruchiparea unei perfecțiuni naționale, chiar dacă lumea i-a luat-o demult înainte pe autostrada dezvoltării și educației.