Un dascăl al Liceului Pedagogic din Botoșani a postat pe o rețea de socializare o analiză a ceea ce înseamnă în învățământul românesc Evaluarea Națională la clasa a II-a, făcând totodată mențiuni și cu referire la situația generală a Educației din România, care are în prezent elevi deosebit de inteligenți, dar pe care actuala structură a învățământului nu îi încurajează, ci mai degrabă îi pregătește pentru a fi "forță de muncă ieftină în exterior".
Redăm integral postarea:
"Evaluarea la clasa a II-a este foarte importantă. Este primul moment de bilanț după 3 ani de școală. Și dacă stresăm copiii, părinții, dacă tot întocmim atâtea rapoarte, atâtea fișe de evaluare(Un volum de muncă imens!), măcar să fie o treabă eficientă, nu doar un punct bifat în activitatea unor oameni care, probabil, nu au de mult timp legătură cu realitățile învățământului românesc. Ei ocupă niște posturi, încasând niște salarii bune!
1. Prima probă a fost programată, ca și anul trecut, luni, prima zi din săptămână, când curba de efort este la nivel minim.
2. Sunt 3 zile probe, una după alta: luni,marți, miercuri.Pentru copii este un stres. Sunt copii de 8-9 ani,aflați la prima evaluare de acest tip. Sunt COPII!
3. Dacă de ani de zile citirea și scrierea se abordează integrat, de ce s-au pus două probe: citire și scriere?La ambele probe copiii au citit și au scris, deci sunt evaluate ambele capacități : de a înțelege un mesaj scris și de a formula un mesaj scris. Este o muncă în plus pentru evaluatori și un stres suplimentar pentru toți.
4. La matematică, la testul de la nr. 1, la problema 6, textul este astfel formulat:,, În excursie la mare vor merge 120 de elevi împărțiți în 3 autocare. Dacă în fiecare autocar sunt 40 de elevi așezați câte 4 pe fiecare rând, pe câte rânduri vor fi așezați elevii? Scrie, pe spațiul dat, rezolvarea problemei.'' Formularea este neclară pentru noi, adulții, pentru cadrele didactice, nu pentru un copil aflat în a treia zi de evaluare. Pe câte rânduri de unde? Dintr-un autocar? Din toate autocarele?
Ce vreți să demonstrați, stimați evaluatori? Că avem copii proști? Că avem cadre didactice slab pregătite? Că ne merităm locurile codașe în clasamentele internaționale?
Sunt cadru didactic de 39 de ani. Copiii pe care îi formăm la momentul actual sunt foarte deștepți, dar sistemul de învățământ din România NU este capabil să se adapteze acestor copii pentru a le oferi șansa să reușească frumos în viață, nu să fie forță de muncă ieftină în exterior.
Cât timp trebuie să mai treacă, câte generații vor mai fi sacrificate pentru ca cei de "sus'', din minister, să înțeleagă că ne îngropăm de vii în zeci și sute de statistici și dosare inutile?
Dacă ne iubim țara și vrem să progresăm cu adevărat trebuie să formăm oameni capabili să facă față schimbărilor rapide ale lumii, echilibrați din punct de vedere emoțional. Aceste evaluări nu sunt elocvente, nu folosesc la nimic pentru că STARTUL a fost greșit. Un volum de muncă imens pentru ...nimic! Un consum nervos imens pentru...îmbolnăvire rapidă!
Consumabile folosite pentru un copil:
- citire- 7 foi
- scriere- 5 foi
- matematică- 9 foi
TOTAL:21 de foi pentru un copi! La acestea se adaugă numeroase foi pentru fișele de evaluare și pentru rapoarte. Înmulțiți cu totalul copiilor de clasa a doua la nivel de țară! Ce părere aveți? Chiar nu ne pasă?
prof. înv. primar Dănilă Florentina
Liceul Pedagogic,,Nicolae Iorga''Botoșani"