Cunoscut pentru învățăturile sale către tineri, regretatul academician Solomon Marcus obișnuia să îi provoace: ”Știu că vrei să afli multe de la mine. Vino și caută! Căutarea și efortul sunt trepte ale devenirii”. Munca și curiozitatea. Bucuria de a scotoci. Câți dintre adolescenții zilelor noastre mai simt motivația unor astfel de trăiri?
Marta Agavriloaei se află pe treptele devenirii. Fire ambițioasă, dar o ambiție susținută de o inteligență nativă, adolescenta uimește prin maturitatea cu care își stabilește și își îndeplinește obiectivele pe termen scurt și lung, privind cu încredere către viitor.
Este elevă în clasa a X-a A, la Colegiul Național ”Mihai Eminescu” din Botoșani. După ce, în anii din urmă, a ”ratat” mai multe competiții, unele din pricina pandemiei, altele create de conjuncturi care țin de regulamente, adolescenta s-a pregătit intens, fixându-și chiar și un obiectiv clar pentru 2024: participarea la etapa națională a unei olimpiade.
Calificată la trei olimpiade naționale!
I-a fost greu să aleagă o singură materie, astfel că a participat la… patru olimpiade. Nu s-a așteptat, însă, nicio clipă să obțină calificarea în lotul național la trei dintre acestea: Matematică, Fizică și Lingvistică. La Engleză, cea de-a patra materie, s-a clasat pe locul trei la nivelul județului Botoșani.
O triplă victorie care vine la pachet și cu o responsabilitate uriașă. Marta a hotărât deja că se va prezenta la toate cele trei concursuri, chiar dacă asta presupune un efort nu doar intelectual, ci și fizic. Mai exact, două dintre etapele naționale se suprapun, astfel că Marta va fi nevoită să ajungă în timp util de la Târgu Mureș la Ploiești!
”Matematica și Lingvistica se suprapun, dar voi putea călători între cele două orașe, pentru că probele în sine nu se intersectează. Voi merge din Târgu Mureș până în Ploiești. A treia olimpiadă, cea de Fizică, va fi la Brașov”, ne povestește Magda Agavriloaei fără nicio urmă de îngrijorare, ba chiar nerăbdătoare să dea curs unei astfel de provocări.
Marta studiază la profilul Matematică-Informatică. Este pasionată, aproape îndrăgostită de Fizică. Se consideră privilegiată, spune ea, pentru că mereu a învățat de plăcere. De altfel, ne mărturisește adolescenta, a terminat clasa a IX-a cu media generală 10!
”Niciodată nu am fost forțată, nici de profesori, nici de părinți”
Cum se pregătește un elev care, iată, obține calificarea la trei olimpiade naționale? Simplu: munca susținută pe întreg parcursul anului. Chiar și în vacanță!
”Înainte de fiecare olimpiadă am avut câte o săptămână liberă, în care m-am pregătit. Însă pe întreg parcursul anului am învățat la aceste materii. Mie mereu mi-au plăcut matematica și fizica. Lingvistica nu are propria sa materie, dar îmi place mult structura competiției. La matematică și fizică învăț foarte ușor, eu mereu am prins repede informația, nu a fost niciodată greu. Dar am avut și profesori foarte implicați, la matematică pe domnul profesor Poroșniuc Dumitru Daniel, iar la fizică pe domnul profesor Lungu Alin Cristian. Ei au fost mereu foarte implicați. Chiar înainte de perioada olimpiadelor, în vacanța din februarie, mergeam în fiecare zi și la pregătire pentru matematică și la pregătire pentru fizică, câteva ore. Niciodată nu am fost forțată, nici de profesori, nici de părinți. Pur și simplu mie mi-a plăcut foarte mult să învăț, iar faptul că și profesorii au fost foarte implicați m-a ajutat enorm”, povestește Marta.
La fel s-a întâmplat și la Lingvistică. ”Profesorul coordonator, doamna profesoară de română Timingeriu Mihaela, ne-a dat subiecte să lucrăm, s-a interesat mereu de tot ce ține de olimpiadă. Acum, doamna Timingeriu mă va ajuta și cu transportul, pentru a ajunge și la Olimpiada de Lingvistică”.
”Nu, nu mă așteptam la aceste rezultate!”
Performanța Martei din acest an nu este una întâmplătoare. Ea vine după ani de zile în care a obținut rezultate remarcabile. În clasa a VI-a s-a calificat la etapa națională a olimpiadei de Fizică, însă pandemia a oprit tot parcursul. În clasa a IX-a a fost din nou prima la fizică, însă…
”…chiar în acel an s-a introdus o regulă conform căreia aveai nevoie de peste 60% din punctaj pentru a te califica. La clasa a IX-a nu a avut nimeni acel punctaj, cu care eu am reușit totuși să particip la un alt concurs național. Am obținut într-un an și Premiul I la Religie, însă a mers mai departe altcineva, cu un punctaj mai mare”, spune adolescenta.
A știut că anul acesta va fi pentru ea unul special. Și-a propus să obțină calificarea la fizică.
”Anul acesta mi-am propus să merg la o olimpiadă națională, cel mai mult îmi doream la fizică. Și pentru că am avut ambiția de a participa la o națională, m-am concentrat foarte mult pe olimpiade și am ajuns chiar la trei! Mă așteptam la fizică, pentru că mai fusesem prima și știam că îmi place, dar la Lingvistică este foarte subiectiv... Mențiune am luat aproape în fiecare an la Lingvistică sau Matematică, chiar și premii II și III. Nu, nu mă așteptam la aceste rezultate”, spune Marta.
”Am neglijat complet somnul, s-a întâmplat să nu dorm o săptămână”
Chiar dacă mai sunt doi ani de liceu, Marta Agavriloaei știe deja ce își dorește pentru viitor: Arhitectură. Un vis pe care și-l construiește deja. Și cum altfel decât prin muncă, pregătire constantă și o perseverență pe care ea însăși recunoaște că o duce deseori la extreme.
”Vreau să urmez Facultatea de Arhitectură, la București. M-am apucat de pregătire de la începutul clasei a X-a. Mi-am împărțit foarte strict timpul. Pe mine mă interesează foarte mult școala, anul trecut am avut media generală 10. Eu chiar mă implic, nu pot să merg liniștită la școală știind că nu am învățat la o materie. Anul acesta, cu pregătirea intensă pentru Arhitectură, lucram în timpul zilei la școală și în timpul nopții îmi completam planșele la Arhitectură. Și asta era în fiecare zi. Anul acesta am neglijat complet somnul, s-a întâmplat să nu dorm o săptămână… Au fost cazuri extreme pe care nu vreau să le mai repet”, mărturisește Marta și seriozitatea din glasul ei capătă nuanțele unei maturități bruște.
Va fi Marta Agavriloaei o arhitectă de succes în România? Va alege străinătatea? Știe că mulți tineri pleacă, atrași de oportunități pe care țara lor nu le oferă încă. Dar mai știe și că, cel puțin deocamdată, ”nu m-aș vedea părăsind tot”.
”Momentan eu mă axez pe România. Dacă ar veni o oportunitate de nerefuzat poate că aș pleca. Dar eu mă văd în România. Deși există oportunități de muncă foarte bune și în afară și înțeleg de ce foarte multă lume pleacă, eu parcă nu mă pot vedea în altă parte. Mie îmi place mult România, nu m-aș vedea părăsind tot”.
”Dacă elevul nu este interesat, rezultatele vor fi mediocre”
Dincolo de capacitatea intelectuală, de dorința extraordinară de a reuși, de a-și găsi propriul drum, Marta se consideră un produs al școlii românești, de ce nu, al sistemului de educație botoșănean. Este conștientă că ea, la fel ca mulți dintre colegii săi cu rezultate remarcabile, reprezintă ”vârfurile” acestui sistem. Un sistem care nu este perfect…
”Cred că fiecare elev are oportunitatea să învețe. Sunt și anumiți profesori – spun în general – care nu se interesează și nu educă la fel de bine. Dar dacă elevii învață, mai ales pentru Evaluarea Națională, unde au ocazia de a ajunge la un liceu bun, pot ajunge bine. Aici este vorba despre alegere. Eu sunt foarte concentrată pe partea academică, de exemplu, dar pe alții nu asta îi face fericiți. Există, da, niște probleme în sistem. Eu am fost destul de privilegiată, pentru că eu am prins materia repede, dar există elevi care au nevoie de cineva care să îi facă să înțeleagă. S-ar putea aduce îmbunătățiri pe partea asta. Da, poate că unii profesori nu ar mai avea ce să caute în sistem… Ar trebui să fie, cumva, și încurajată profesia aceasta, pentru a atrage oameni citiți, oameni care pot să aducă un beneficiu în Educație”, spune Marta Agavriloaei.
Succesul este undeva la mijloc. Astfel încât meritul nu este nici exclusiv al profesorului, nici complet al elevului.
”Trebuie să meargă mână în mână. Dacă elevul nu este interesat, rezultatele vor fi mediocre. Dar și dacă profesorul va fi dezinteresat, vor fi la fel”, explică Marta Agavriloaei.
O adolescentă care știe că o victorie se construiește, nu se vânează. O elevă care a înțeles că, pentru a avea succes, ai nevoie nu doar de obiective îndrăznețe, ci și de muncă asumată pe termen lung.
”Şcoala trebuie să urmărească tot timpul ca tânărul să părăsească băncile ei nu ca specialist, ci ca o personalitate armonioasă”, spunea Albert Einstein. Marta Agavriloaei este o personalitate armonioasă, dar mai presus de toate este partea frumoasă a unei societăți discrete, pe care prea rar suntem dispuși să o credităm cu încredere și șanse reale la viitor.