Nu există dubiu: aplicarea mecanismului plății defalcate a taxei pe valoare adăugată (pe scurt, split TVA) îi sperie cel mai tare pe contabili, pentru că ei vor fi cei care vor duce în spate toată birocrația și munca suplimentară pe care le va impune sistemul, de la anul. Doi experți contabili au descris coșmarul split TVA așa cum și-l imaginează ei acum: haos, greșeli inevitabile care vor lua timp și bani pentru reparare, costuri nejustificate, supraaglomerarea contabilului ș.a.m.d.
În câteva cuvinte, sistemul split TVA, reglementat prin Ordonanța Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, presupune ca firmele să încaseze de la clienții lor sumele cu titlul de TVA din prețul fiecărui bun/serviciu într-un cont separat, deschis la Trezorerie sau la alte bănci.
Problemele fiscale ale firmelor se sparg întotdeauna în capul celor care se ocupă de contabilitate. Prin urmare, Avocatnet.ro a întrebat câțiva contabili despre cum le va afecta munca implementarea acestui sistem. Iată ce ne-au răspuns:
Haosul e inevitabil, iar repararea greșelilor va lua timp
Un prim exemplu de situație care va duce la încurcături: facturile emise cu mai multe cote de TVA și pentru care plata nu se face integral, însă, de fiecare dată, TVA-ul va trebui să meargă în acel cont special. "Cred că se va crea un haos la plata și/sau încasarea facturilor. Aceste operațiuni de plată/încasare vor genera muncă suplimentară pentru contabilii care înregistrează aceste tranzacții și care efectuează plata facturilor", spune Ioan Butariu, expert contabil la B&B Consulting.
Elena Rădulescu, expert contabil la societatea de contabilitate Conta Rădulescu, își pune aceeași problemă: "O factură de 200 lei care e compusă din două articole, cu cote diferite și plătită parțial, se va scădea cu prioritate partea aferentă cotei de TVA mai mari. O nebunie! Cum? Cumva clienții noștri devin contabili?".
Apoi, expertul subliniază și faptul că programele de contabilitate vor trebui actualizate. La momentul actual, ele generează automat TVA aferentă sumei încasate, însă, din 2018, ele vor trebui modificate astfel încât să se poată încasa o factură fără a se genera TVA, ci rezumându-se doar la baza impozabilă.
"Și dacă un client va omite intenționat/neintenționat să plătească și TVA? Îl vom scoate din suma încasată în contul curent și o vom vira în contul de TVA? Când ne vor întreba clienții ce restanțe au, vom răspunde «TVA» sau «non-TVA» ? De unde vom ști? Se vor încurca absolut toate socotelile și este suficientă o lună pentru ca acest haos să intre în obligativitate, ca ulterior să avem nevoie de șase luni să-l rezolvăm", se întreabă Elena Rădulescu.
Sigur pedepsim pe cine trebuie?
Riscurile la care sunt expuși contabilii și persoanele responsabile cu plata facturilor vor fi foarte mari, potrivit lui Ioan Butariu. De ce? Pentru că amenzile care sunt prevăzute pentru cei care greșesc la plata TVA-ului nu înseamnă altceva decât un mod de a-i pedepsi pe cei care sunt de bună-credință. Or, scopul implementării acestui mecanism este reducerea evaziunii la plata taxei. În aceste condiții însă, split TVA nu pare că-i va corija pe evazioniști.
"Această ordonanță introduce amenzi care pot să urce la 50% din suma reprezentând TVA plătită eronat în alt cont decât contul de TVA al furnizorului sau prestatorului. Cei care vor efectua plata facturilor vor trebui să fie foarte atenți sau, dacă greșesc, să plătească amenda de 50% din suma plătită eronat, care poate fi de 1.000 lei, de 2.000 lei sau de 100.000 lei. Adică, cu alte cuvinte, va fi penalizat cel care greșește și nu cel care face evaziunea fiscală. ANAF va investi în activitatea de gestionare a acestui sistem, în loc să investească resursele în activitatea de identificare a celor care fac evaziune cu TVA-ul", punctează expertul contabil. Citeste mai departe....