Comunicat de presă emis de Ciprian Potoroacă:
Dragi Botoșăneni,
Din data de 31 martie am fost schimbat din poziția de dirijor al Orchestrei “Rapsozii Botoșanilor”. De-a lungul timpului am fost discret și nu am făcut niciodată uz de statutul meu de dirijor pentru a ieși în presă. Multitudinea de mesaje de susținere primite atât în mod public, cât și în privat, pentru care vă mulțumesc, dar și anumite acuzații aduse de managerul Dan Doboș, mă obligă la transmiterea acestui comunicat.
Într-un articol, managerul Dan Doboș a numit motivul schimbării mele ca fiind “refuzul meu de a colabora cu dânsul la evenimentele importante”. Vreau să ofer câteva exemple de astfel de situații doar din ultimul an:
* Spectacolul transmis online de Rapsozii Botoșanilor cu ocazia Zilei Naționale a României a fost organizat la inițiativa mea, cu aprobarea și sprijinul Consiliului Județean Botoșani, având în acea perioadă delegate atribuțiile managerului, acesta aflându-se în carantină în urma participării sale la diferite filmări de televiziune care nu țineau de activitatea institutiței.
* Recitalul de Crăciun oferit pe pagina de Facebook a orchestrei a fost înregistrat în aceeași perioadă menționată mai sus. Pe tema acestui material a existat un schimb de replici între mine și domnul Doboș, după ce la revenirea din carantină, managerul a decis să altereze denumirea și abordarea de promovare a acestui produs deja finalizat, fără a consulta sau informa inițiatorul său și totodată persoana care și-a asumat de facto gestionarea resurselor logistice și materiale.
* În perioada premergătoare zilei de 8 martie, nu aveam programat un spectacol dedicat Zilei Femeii, iar managerul se afla în concediu în Maldive, după cum se poate vedea în diferite imagini, unele pe care chiar domnia sa le-a trimis unui post de televiziune. Pentru că situația epidemiologică de la acel moment permitea, am avut dorința, atât eu, cât și colectivul de a da primul spectacol cu public în sală după un an de zile.
L-am sunat personal pe directorul Casei Sindicatelor, pentru a cere primele detalii despre disponibilitatea sălii de spectacol în ziua de duminică, 7 martie, iar în paralelel am început să lucrez cu orchestra la un concept de spectacol diferit, în care am abordat alte genuri muzicale și alte costume, de la romanță și vals până la compozitori ai secolului 20, toate lucrările fiind orchestrate și adaptate de mine pentru orchestră populară. Una din cele mai interesante reprezentații ale instituției din ultima perioadă, spectacolul a fost filmat, nu și difuzat.
Așadar, ideea de lipsă de colaborare între mine și managerul Dan Doboș nu poate fi argumentată de un refuz al meu, ci mai degrabă de absența domniei sale. Scriu aceste lucruri pentru a dezminți afirmații care consider că îmi aduc prejudicii. Tot în spiritul adevărului menționez și că în urmă cu doi ani, am câstigat în instanță cu hotărâre definitivă două procese împotriva managerului instituției, care vizau sancțiuni îndreptate împotriva mea și a soției mele, acordate ilegal.
De altfel, când domnul Doboș a organizat aniversarea de 50 de ani a orchestrei, a beneficiat de sprijinul meu total ca dirijor, iar drept mulțumire, întâmplător sau nu, doar doi oameni nu au primit placheta aniversară pe scenă: eu și doamna Sofia Vicoveanca.
În 8 ani de când domnul Doboș este manager, dacă buna funcționare a instituției a depins de relația dintre artistic si management, aceste două maluri ale aceluiași râu, vă asigur că eu am construit jumătatea mea de pod și a fost întotdeauna o construcție solidă.
Dacă eu aș fi fost un dirijor slab sau aș fi refuzat să colaborez cum spune domnia sa, orchestra s-ar fi prezentat slab și atunci cum ar mai fi obținut domnia sa note de 9 si 10 la evaluările periodice? Este o întrebare legitimă.
Din contră. Respectul meu pentru această meserie și standardul la care mi-am dorit ca lucrurile să funcționeze sunt lucruri bine cunoscute de toți colaboratorii mei, iar aceștia nu au fost puțini și nici neînsemnați. Am colaborat cu toți soliștii importanți din țară și de peste Prut, nume precum Maria Ciobanu, Ionuț Dolănescu, Ion Ghiţulescu, Constantin Enceanu, Cristina Turcu Preda, Maria Cârneci, Petrică Mâțu Stoian, Niculina Stoican, Nicoleta Voica, Tiberiu Ceia, Dinu Iancu Sălăjanu, Mariana Anghel, Angela Molodovan, Laura Lavric, Ștefania Rareș, Anton Achiței, Matilda Pascal Cojocărița, Nicolae Glib, Mihai Ciobanu, Ion Paladi, Florin Georgescu (solist de operă), ca să-i numesc doar pe câțiva dintr-o listă foarte lungă.
Nu o dată am primit telefoane de mulțumire în care mi-au spus unii dintre ei cât de confortabil s-au simțit în scenă cu orchestrațiile mele și chiar unele propuneri de a înregistra piesele lor în varianta mea de orchestrație, un compliment uriaș pentru un dirijor din altă zonă folclorică decât a domniilor lor.
La Botoșani, am adus orchestra într-o formă competitivă, solidă, dinamică și versatilă din punct de vedere repertorial, chiar și după ce în perioada 2013-2017, după înlăturarea mea din consiliul de administrație, domnul manager s-a ascuns în spatele unor decizii ale acestui consiliu, ca urmare a cărora am pierdut o serie de instrumentiști importanți. În 2017 a fost o situație în care cu două zile înaintea unui spectacol contractat de domnul Doboș, acesta m-a informat că nu-i mai aveam pe Constantin Mândrișteanu, Vasile Vițalariu și Relu Palade. A devenit deja un tipar în ultimii 8 ani ca nume emblematice ale acestei orchestre să plece pe ușa din dos. Am mers înainte și consider că munca mea la Rapsozii Botoșanilor poartă simultan amprenta continuității și a evoluției. Le mulțumesc tuturor colaboratorilor interni și externi!
Privind în trecut și reflectând la refuzul de a cânta într-o orchestra din Barcelona, la Orchestra “Lăutarii” din Chișinău, chiar și la decizia de a nu părăsi în 2014 Rapsozii Botoșanilor pentru a construi o orchestră la Iași, mă întreb punând in paralel contextul actual dacă acele decizii au fost corecte.
Privind spre viitor, mă gândesc dacă voi fi deschis la eventualele noi oportunităti ca dirijor. Deocamdată am un singur răspuns cert: niciodată nu mă voi duce să iau locul unui dirijor talentat care își face bine treaba. Un asemenea gest ar fi considerat inacceptabil de adevărata lume muzicală.
Am ales să pun în acest comunicat doar câteva lucuri care se pot verifica sau pe care le pot proba. Vă multumesc incă o dată pentru mesajele de susținere și pentru aplauzele primite de-a lungul timpului!
— Ciprian Potoroacă