Zăpada din iarna trecută a topit 3,5 milioane de lei!

Zăpada din iarna trecută a topit 3,5 milioane de lei!
Toată iarna trecută, din noiembrie până în martie, a însemnat pentru judeţul Botoşani fix 21 de zile de zăpadă. Mai exact, potrivit situaţiilor oficiale de la Administraţia Naţională de Meteorologie, patru zile cu precipitaţii în noiembrie, trei zile în decembrie, zece zile în ianuarie şi câte două zile în februarie şi martie.

Pentru cele 21 de zile cu ninsori, Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri a achitat asocierii de firme care a câştigat deszăpezirea 3,5 milioane de lei incluzând TVA. Mai exact, Transporturi Auto a încasat 940.000 pentru operaţiunile efective şi orele de aşteptare şi 400.000 de lei pentru materialul antiderapant. În total, 1.345.000 de lei, având în grijă două baze: Botoşani şi Săveni (sumele sunt aproximative). Cornell's Floor a încasat 780.000 de lei pentru deszăpezire şi pentru orele de aşteptare, la care se adaugă 304.000 de lei reprezentând costul materialui antiderapant. Un total de 1.141.000 de lei, pentru bazele Truşeşti şi Suliţa. Având în grijă doar baza Dorohoi, cu drumurile judeţene aferente celui de-al doilea municipiu al judeţului, Tehnic Asist a încasat 450.000 de lei pentru deszăpezirea efectivă şi staţionare în stand by, plus încă 160.000 pentru materialul antiderapant folosit, deci un total de 610.000 de lei. Ana Arhitectură şi Construcţii a încasat în acest sezon rece 650.000 de lei, din care 439.000 de lei pentru operaţiuni de deszăpezire şi staţionare şi 210.000 de lei pentru material antiderapant, având ca obiectiv drumurile judeţene din baza Darabani.

Cât face iarna în buzunarele operatorilor?

"Fiecare operator din asociere a încasat cam 600.000 de lei pe fiecare bază, în condiţiile în care sunt baze mai mici sau mai mari, în sensul că se ocupă de mai mulţi kilometri de drum judeţean aferent unei baze. La Transporturi Auto s-ar putea ca pe Botoşani să fi încasat mai puţin şi la Săveni mai mult, de exemplu", spune Sorin Clim, directorul DJDP.

În sezonul rece 2014- 2015, lucrările de deszăpezire au costat mai puţin de 4,5 milioane de lei inclusiv TVA, iar în sezonul rece 2013- 2014, operaţiunile au costat 4,7 milioane de lei inclusiv TVA. Asta în condiţiile în care ambele ierni au fost destul de sărace în zăpadă, lucrările de viabilizare a căilor rutiere desfăşurându-se legat în jur de trei- patru săptămâni.

Ce nu sună bine în toate aceste cifre, luând în calcul doar cele 21 de zile cu zăpadă? Legea! Legea care obligă beneficiarii să plătească staţionarea utilajelor şi a oamenilor în baze. Perfect legal, în condiţiile în care un operator care relocă utilaje şi salariaţi într-o anume bază nu îi/ le poate plimba din bază la sediu o dată la câteva zile, doar pentru a putea interveni la lucrările de deszăpezire. Şi aşa, personalul celor patru firme şi-au pierdut iarna în bazele din judeţ, deşi vremea ar fi permis lucrări de reparaţii ale stratului asfaltic.

Lucrările au început în primăvară, zonele atacate fiind preponderent în nord- nord-vestul judeţului. Nici acestea nu vor fi însă spectaculoase, din moment ce în acest an DJDP are la dispoziţie 4,5 milioane de lei. "Până în prezent, am asfaltat aproape 9 km pe sectoare de drum în zonele Mileanca, Dragalina şi Cristineşti, mai rămâne de turnat covor asfaltic pe Havârna şi încă două sectoare de drum. În plus, am reuşit să facem acceptabil un sector între Truşeşti şi Măşcăteni şi încercăm să reducem burduşirile mari de pe Botoşani- Roma şi apoi pe Darabani- Lişmăniţa", adaugă Sorin Clim.

Speranţa e în eventuala rectificare bugetară dispusă de guvern, care ar trebui să aducă în conturile DJDP sume care să permită lucrări mai "consistente".

 

Spune-ne opinia ta