Dupa zile intregi in care medicii de familie s-au plans ca sistemul informatic e blocat si, deci, si activitatea lor, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate vine cu o prima reactie, in care nu da nicio explicatie pentru blocaj, dar asigura ca "specialistii IT din cadrul institutiei" fac tot ce pot pentru a rezolva problemele si ca dezvoltarea si perfectionarea sistemului sunt o prioritate a CNAS.
Casa cere medicilor "sa trateze in continuare cu toata responsabilitatea pacientii", in sistem offline, si institutia se va gandi cum gestioneaza situatia despre care spune ca a inceput pe 3 mai.
"Avand in vedere ca si ulterior perioadei respective unele componente ale PIAS nu au functionat in parametri normali, la ora actuala la nivelul CNAS se ia in calcul ca pentru intreaga perioada in care s-au inregistrat probleme in functionarea sistemului informatic transmiterea si validarea serviciilor acordate de furnizorii aflati in contract cu casele de asigurari de sanatate sa se faca in conformitate cu regulile aplicabile pentru perioadele de indisponibilitate a PIAS.
In acest context, CNAS solicita furnizorilor de servicii de sanatate sa trateze in continuare cu toata responsabilitatea problemele medicale ale asiguratilor si sa nu amane acordarea tratamentelor necesare acestora", se arata intr-un comunicat CNAS.
Institutia nu da nicio explicatie pentru problemele aparute, ci doar mentioneaza ca la acest moment nu mai exista un contract de mentenanta a sistemului informatic, informatie facuta publica inca de luni de SIVECO.
"Circumstantele aparitiei problemelor in functionarea PIAS, imediat dupa incetarea unui contract de mentenanta, vor fi clarificate cu aportul unor specialisti. Totodata, CNAS se preocupa de asigurarea mentenantei acelor componente ale PIAS care in prezent nu mai sunt acoperite contractual, iar specialistii IT din cadrul institutiei depun toate eforturile in vederea solutionarii disfunctionalitatilor aparute, acestea putand fi semnalate de furnizorii de servicii de sanatate aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate la adresa de e-mail suport.siui@casan.ro.
CNAS reitereaza, pe aceasta cale, angajamentul sau ferm de continuare a dezvoltarii si de perfectionare a functionalitatii PIAS, ca instrument de raportare, validare si control a serviciilor de sanatate decontate din fonduri publice, acesta fiind de altfel unul din cele mai mari si mai intrebuintate sisteme informatice din Romania, cu peste 70.000 utilizatori si peste 700.000 de servicii medicale raportate si validate zilnic, din care circa 200.000 sunt prescriptii medicale", se mai arata in comunicatul citat.
Cardul de sanatate, blocat
La scurt timp de cand a fost emis comunicatul, medicii de familie au anuntat ca sistemul e in continuare blocat si nu pot utiliza cardul de sanatate.
"Sistemul a fost de la inceput proiectat defectuos, subdimensionat. Sistemul informatic s-a nascut ca un avorton, s-a dezvoltat prost si acum e in coma. E un risc pentru sanatate. Activitatea cabinetelor e mult ingreunata, pacientii asteapta afara, nu se mai poate asa. E cazul ca cei care conduc Romania sa ia o hotarare transanta. Acest sistem informatic, care e necesar, ar trebui sa se refere la posibilitatea de a ajuta actul medical. Casa spune 'nicio problema, dati offline', dar nu poti sa verifici daca pacientul e asigurat, nu poti sa stii cate medicamente a luat...", a declarat, la Realitatea TV, un medic de familie.
Nimeni nu mai face mentenanta: Sistemul poate pica de tot in orice moment si datele pot fi compromise
SIVECO a anuntat, luni, ca nu mai asigura mentenanta sistemului informatic de la inceputul lunii mai, pentru ca "nu lucreaza pe gratis". Citeste integral pe Ziare.com...