Aproximativ 7000 de carduri nu au fost folosite deloc până acum, în județul Botoșani, pentru că nu au ajuns în posesia deținătorilor. Motivele sunt multiple, pornind de la cei care au refuzat să le primească din pricina convingerilor de conștiință sau religioase, dar foarte multe carduri nu au găsit "ușa deschisă" la propriu: posesorii lor nu mai locuiesc în Botoșani, iar mutarea domiciliului nu este operată în acte, iar alții sunt plecați la muncă în străinătate. La acestea se adaugă alte câteva mii de carduri care nu au fost activate, asta deși ele au fost predate deținătorilor. Cei care nu au folosit cardurile au avut la dispoziție adeverințe eliberate de către Casa de Sănătate.
Cardurile de sănătate care expiră în 2018 vor fi înlocuite cu altele noi, asiguraţii urmând să primească prin poştă noile documente electronice care le asigură accesul la servicii medicale. În timp ce autorităţile susţin că vor face tot posibilul pentru ca acest proces de înlocuire să fie unul lin, astfel încât să nu-i afecteze pe pacienţi, aceştia din urmă, dar şi medicii, se tem să nu se ajungă la acelaşi haos din 2014, când sistemul cardului de sănătate a fost introdus oficial în România.
Contracul cu Imprimeria Naţională a fost deja încheiat, susţin oficialii din sănătate, care au arătat că înlocuirea cardului de sănătate este necesară din două motive.
Cu toate acestea, oficialii botoșăneni se așteaptă ca, din nou, multe dintre carduri să rămână și de această dată la Casa de Sănătate.
Însă cei care folosesc aceste carduri trebuie să știe că nu vor avea acces la serviciile medicale dacă nu au un card de sănătate valid. Desigur, vor beneficia de serviciile medicale de urgență, acestea făcând parte din pachetul minim care se acordă inclusiv persoanelor neasigurate în sistemul național de sănătate.
Temerea celor asigurați însă că, dacă nu vor intra la timp în posesia documentului, vor rămâne fără servicii medicale şi vor fi refuzaţi de medici, câtă vreme calitatea de asigurat nu va putea fi verificată. "Ar trebui să prelungească valabilitatea cardurilor ca să nu fim puşi în situaţia de a face drumuri până la casa de sănătate unde să primim adeverinţă prin care să demonstrăm că suntem asiguraţi în sistem. Suntem obişnuiţi cu brambureala în sănătate, la fel s-a întâmplat şi în 2014, când distribuţia nu a fost făcută cu cap. Problemele vor apărea din momentul în care cardul vechi expiră până în momentul în care pacientul intră în posesia noului card. Va fi o problemă nu doar la nivel de farmacii şi spitale, ci şi la nivel de medici de familie”, a declarat Cezar Irimia, preşedintele Asociaţiei Pacienţilor cu Afecţiuni Cronice (APCR).