Aproximativ 7000 de carduri nu au fost folosite deloc până acum, în judeÈ›ul BotoÈ™ani, pentru că nu au ajuns în posesia deÈ›inătorilor. Motivele sunt multiple, pornind de la cei care au refuzat să le primească din pricina convingerilor de conÈ™tiință sau religioase, dar foarte multe carduri nu au găsit "uÈ™a deschisă" la propriu: posesorii lor nu mai locuiesc în BotoÈ™ani, iar mutarea domiciliului nu este operată în acte, iar alÈ›ii sunt plecaÈ›i la muncă în străinătate. La acestea se adaugă alte câteva mii de carduri care nu au fost activate, asta deÈ™i ele au fost predate deÈ›inătorilor. Cei care nu au folosit cardurile au avut la dispoziÈ›ie adeverinÈ›e eliberate de către Casa de Sănătate.
Cardurile de sănătate care expiră în 2018 vor fi înlocuite cu altele noi, asiguraÅ£ii urmând să primească prin poÅŸtă noile documente electronice care le asigură accesul la servicii medicale. În timp ce autorităţile susÅ£in că vor face tot posibilul pentru ca acest proces de înlocuire să fie unul lin, astfel încât să nu-i afecteze pe pacienÅ£i, aceÅŸtia din urmă, dar ÅŸi medicii, se tem să nu se ajungă la acelaÅŸi haos din 2014, când sistemul cardului de sănătate a fost introdus oficial în România.
Contracul cu Imprimeria NaÅ£ională a fost deja încheiat, susÅ£in oficialii din sănătate, care au arătat că înlocuirea cardului de sănătate este necesară din două motive.
Cu toate acestea, oficialii botoșăneni se aÈ™teaptă ca, din nou, multe dintre carduri să rămână È™i de această dată la Casa de Sănătate.
Însă cei care folosesc aceste carduri trebuie să È™tie că nu vor avea acces la serviciile medicale dacă nu au un card de sănătate valid. Desigur, vor beneficia de serviciile medicale de urgență, acestea făcând parte din pachetul minim care se acordă inclusiv persoanelor neasigurate în sistemul naÈ›ional de sănătate.
Temerea celor asiguraÈ›i însă că, dacă nu vor intra la timp în posesia documentului, vor rămâne fără servicii medicale ÅŸi vor fi refuzaÅ£i de medici, câtă vreme calitatea de asigurat nu va putea fi verificată. "Ar trebui să prelungească valabilitatea cardurilor ca să nu fim puÅŸi în situaÅ£ia de a face drumuri până la casa de sănătate unde să primim adeverinţă prin care să demonstrăm că suntem asiguraÅ£i în sistem. Suntem obiÅŸnuiÅ£i cu brambureala în sănătate, la fel s-a întâmplat ÅŸi în 2014, când distribuÅ£ia nu a fost făcută cu cap. Problemele vor apărea din momentul în care cardul vechi expiră până în momentul în care pacientul intră în posesia noului card. Va fi o problemă nu doar la nivel de farmacii ÅŸi spitale, ci ÅŸi la nivel de medici de familie”, a declarat Cezar Irimia, preÅŸedintele AsociaÅ£iei PacienÅ£ilor cu AfecÅ£iuni Cronice (APCR).
