Ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan, a anunțat că sistemul cardului național de sănătate urmează să fie refăcut, deoarece este învechit tehnic. Mai mult, cardul va fi disponibil inclusiv în format electronic, de pe telefon, la fel ca un card bancar.
„Sistemul cardului de sănătate urmează să fie refăcut cap coadă. Va fi inclusiv într-un wallet în format electronic. Sistemul a fost făcut cu o tehnologie foarte veche, în urmă cu 16 ani. Nu ai cum să ți se dubleze numărul de beneficiari, să ai noi tehnologii, cu ceva ce nu s-a updatat tehnic în ultimii 16 ani”, a spus ministrul.
De când a fost implementat, cardul de sănătate nu a fost niciodată un loz câștigător pentru sistemul sanitar românesc. Mai mult a încurcat lucrurile decât le-a simplificat.
„Ceea ce e important este că 100 de milioane de lei au fost salvați din PNRR, datorită muncii celor de la CNAS. Împreună cu ei și cu echipa noastră am găsit o soluție tehnică pentru a salva acest proiect, acum este în procedură de achiziție publică și urmează să fie refăcut cap-coadă. Va fi atât în format fizic, cât și într-un wallet (portofel electronic, n.r.), la fel ca un card bancar”, a mai explicat el.
Platforma de încărcare a datelor a dat mai mult rateuri, iar medicii au fost obligați, de multe ori, să-și trimită pacienții acasă. Motivul? Ca să poată emite rețete compensate, ori trimiteri la specialist, trebuie să verifice dacă pacientul este asigurat. Dar nu se pot conecta la serverele CNAS, pentru această operațiune.
„Va fi trasabil totul, adică nu se va putea să-ți fie prescrisă aspirină de 10 ori într-o zi și să fie și decontată. Va fi totul trasabil și transparent, ca să se știe ce se întâmplă cu banii statului român, plătiți de oameni prin taxe și impozite”, a mai spus Ivan, potrivit Adevărul.
Medicii ar putea fi nevoiți să cumpere cititoare contactless
Medicul de familie Cătălina Matei a declarat pentru „Adevărul” că, de cele mai multe ori, încarcă datele pacienților noaptea, când platforma funcționează cât de cât mai bine.
„După ce stau de dimineață până seara la cabinet, când ajung acasă, în loc să-mi văd de familie, mă așez în fața calculatorului și încarc în platformă datele pacienților văzuți peste zi. Nu este normal ce se întâmplă”, s-a plâns medicul.
De fiecare dată, Casa Națională de Asigurări de Sănătate a transmis că lucrează la remedierea disfuncționalităților însă problema nici acum nu este rezolvată.
„Sistemul dă foarte multe erori pentru că a fost subdimensionat. Nu s-au gândit, probabil, că vor exista atât de mulți utilizatori în același timp. Și medici de familie, și laboratoare, și clinici care îl accesează concomitent. Apoi, avem probleme cu citirea propriu-zisă a cardurilor de sănătate. Chiar înainte de sărbători am avut probleme și trebuit să trimitem pacienții acasă cu reprogramare”, a precizat și dr. Emiliana Coștiug.
„Am avut situația unei gravide pe care nu am putut să o înscriu pe lista mea de pacienți din acest motiv: cardul fizic nu funcționa”, a mai spus medicul.
Medicul Emiliana Costiug consideră că decizia de modernizare a sistemului, așteptată de foarte multă vreme, este mai mult decât binevenită. Cât despre cardul în format electronic, aceasta se gândește deja la cheltuielile aferente, pe care tot medicii vor trebui să le suporte:
„E adevărat, va fi, probabil, o facilitate să poți apropia telefonul la fel ca și cardul bancar. Însă noi, medicii, va trebui să ne dotăm cabinetele cu cititoare contactless. Părerea mea este că, înainte de orice, autoritățile ar trebui să discute cu noi, cei din prima linie, cei care folosim sistemul validând zilnic acest card. Și ar trebui consultați și pacienții. Să spună dacă au nevoie, realmente, de așa ceva. Că, dacă nu, sunt doar bani cheltuiți în plus. Eu aș redirecționa acești bani către modernizarea sistemului. Să funcționeze optim indiferent de ora din zi sau din noapte. Căci aceste erori de sistem nu înseamnă numai timp pierdut pentru noi, medicii. Înseamnă imposibilitatea de a ne consulta pacienții, de a elibera rețete compensate, medicamente mai ieftine, tratamente accesibile”, a completat dr. Emiliana Costiug.
Este adevărat, recunoaște ea, că în acele situații de criză, când sistemul era la pământ, Casa de Sănătate anunța decontarea tuturor serviciilor.
„Dar anunțau la sfârșitul lunii, după ce noi ne chinuiam ore în șir, zile în șir”. Medicul a mai spus că a renunțat la a mai pierde nopțile încercând să acceseze sistemul.
„Îmi consult pacienții și Dumnezeu cu mila. Dacă-mi decontează bine, dacă nu asta e”, a spus medicul.