O meserie atât de veche încât, potrivit Wikipedia, prima menționare a unei interpretări actoricești apare în anul 530 î.Hr. atunci când artistul Thespis a urcat pe scena teatrului Dionysus devenind astfel prima persoană care a vorbit ca un personaj dintr-o piesă de teatru.
Despre actorii botoşăneni, cei care îşi scot inima din piept şi o aşază pe scândura scenei, vorbim astăzi, în cadrul proiectului "OAMENI ŞI MESERII". Despre actorii care trăiesc fericirea şi nenorocirea aşa cum au scris-o alţii, împachetând-o în propriile trăiri, în propriile fericiri şi nenorociri. Ne mint! Ne arată feţe vesele, râd şi dansează sub ochii noştri în timp ce sufletul lor e cernit. Lăcrimează şi urlă a durere în timp ce sufletele lor expandează de fericire.
Eroul materialului de astăzi nu este însă un actor în activitate, ci unul care a fost martorul creşterii unui teatru, pe care l-a găsit abia născându-se din ambiţia directorului Filarmonicii, Max Weber, de a crea şi un Teatru de Păpuşi pentru botoşănenii care îl adoptaseră.

După liceu, o decizie care i-a schimbat viaţa!
O viaţă în slujba Copilului, o viaţă pe care Gabriela Nistorică n-ar schimba-o pentru nimic în lume.
"A fost o meserie foarte frumoasă şi am stat 45 de ani în activitate. După ce am terminat Liceul Carmen Sylva, am trimis la Facultatea Maxim Gorki acte pentru admitere, şi pentru că ştiam foarte bine limba rusă şi îmi plăcea foarte tare. Cei de acolo trimiteau câte o vedere cu clădirea facultăţii şi m-am gândit să-mi fac eu dosar şi să-l trimit pentru că nu era nici taxă, nimic. Am trimis dosarul cu tot cu vederea cu clădirea Facultăţii, dar şi la Inspectoratul Şcolar, pentru un post de învăţământ. Unchiul şi mătuşa erau învăţători la Socrujeni şi mi-ar fi plăcut şi mie, pentru că iubeam copiii, dar ei s-au împotrivit pentru că pe vremea aceea, învăţătorii erau trimişi din poartă în poartă la oameni să le ceară să-şi cedeze pământurile la colectiv. Oamenii se supărau şi nenea şi tanti mi-au spus că asta nu e viaţă pentru mine, deşi eu aveam repartiţie la Vlădeni. Noi locuiam în mahala, bunicii mei aveau prăvălie, iar mama s-a întâlnit cu domnul Fantu, care a întrebat-o ce fac eu, cu ce mă ocup după ce am terminat liceul. Şi a îndemnat-o să-mi spună că la Teatrul de Păpuşi este un post liber şi urma să fie concurs. Botoşaniul era un soi de comună, dar aveam şi lipoveni, şi evrei, şi polonezi, dar era o foarte mare armonie. Aveam Filarmonică, făcută de domnul Max Weber, iar atunci făcea şi Teatrul de Păpuşi. Mama a venit acasă şi mi-a zis de postul ăsta, dar eu eram tare mirată, că nici nu auzisem de Teatrul de Păpuşi... Era abia înfiinţat. Ei, m-am întâlnit cu fetele mele, colegele mele, şi le-am spus să mergem toate să dăm examen pentru postul ăla de la teatrul de păpuşi. Imaginaţi-vă acum să fie un post liber. Cine mai face invitaţii acum, când şi tu ai nevoie de postul ăla. Am făcut o organizare şi ne-am dus la concurs 11 fete!", povesteşte Gabriela Nistorică.
Poezii şi cântece patriotice
Ce-a urmat? "Gabi" s-a înscris la concurs alături de celelalte zece prietene, li s-a spus ce au de pregătit şi s-au prezentat la Teatrul de Păpuşi în faţa juriului, format din Max Weber, care înfiinţase Filarmonica, domnul Fantu, vecinul din mahala care o şi invitase la concurs, regizorul Botezatu şi domnul Mineaţă.

Pornind de la rugăminţi mai impersonale, până la ţipat şi într-un final, o demonstraţie de indiferenţă faţă de prezenţa tinerelului- prin toată gama de voci a trecut Gabriela Nistorică, pentru a-i convinge pe membrii juriului de amplitudinea vocii şi de modulaţiile sale. Nu ştia că despre asta era proba respectivă, astfel că a dat ce era mai bun din ea, uitând că de fapt, era o probă a concursului.
"Director va fi tovarăşa Gabriela Nistorică"
Concursul a fost câştigat şi aşa a început Gabriela Nistorică drumul spre sufletul Copilului, în ani în care sute, mii de copii au urmărit-o "păpuşărind", împrumutându-şi vocea, corpul, sufletul rolurilor pe care le juca. Îşi aminteşte cu drag că în urmă cu mulţi ani, când deja se pensionase, făcea o vizită la Asociaţia Nevăzătorilor când un domn a salutat-o călduros, fără ca ea să-l cunoască. Iar când a intrebat de unde o cunoaşte, domnul i-a răspuns frumos şi simplu: "Din Albă-ca-Zăpada, Micul Muck şi multe multe alte titluri de piese".

"Tocmai plecase doamna Nenati la Teatrul Eminescu, iar domnul Jaucă, preşedintele de la Comitetul de Cultură, a venit la noi să discutăm despre turneul pe care trebuia să-l facem şi să pună director. Ei, eu nu am băut cafea, n-am fumat, dar în ziua aceea, se făcuse cafea pentru toată lumea, să-l servească şi pe domnul Jaucă şi costumiera insista să-mi iau şi eu o ceşcuţă. În fine, după ce m-a bătut la cap o grămadă, mi-am luat şi eu o cafeluţă şi aşteptam să ne spună domnul Jaucă cine va fi director. Ei, şi domnul Jaucă zice: "Director va fi tovarăşa Gabriela Nistorică!" Era să scap căniţa de cafea pe mine".
Şi despre turnee are poveşti frumoase. Îşi aminteşte că, atunci când plecau cu toţii, anunţau o sosire cu vreo două ore întârziere, pentru a le da posibilitatea colegilor să mai oprească autocarul pe marginea drumului să mai "bată cuie la sicriu". "Că doar nu erau să fumeze în autocar", râde cu toată inima doamna Nistorică. Iar deplasările în ţară şi în străinătate nu erau degeaba: Teatrul devenit între timp Vasilache obţinea premii după premii şi recunoaştere pe oriunde ajungea.
"Spune-mi cum să ai aşa o şansă, să ai o aşa meserie, la care nu te aşteptai, despre care nu ştiai nimic şi să-ţi placă atât de mult, să poţi să o faci cu atâta drag, eram o fericită! Am dăruit suflet, tot sufletul meu. Am avut roluri principale, mă şi săturasem, dar la un moment dat nu am mai putut", şopteşte Gabriela Nistorică, Gabi pentru apropiaţi, Cocuţa pentru familie.
Teatrul, leacul pentru orice

Cum şi-a împărţit viaţa între familie şi carieră? "Era greu de tot, dar era foarte bine pentru că am avut mare noroc. Bunul Tată Ceresc a avut mare grijă de mine. Am patru copii! Şi nepoţi! Am avut o viaţă frumoasă", încheie Gabriela Nistorică povestea unei vieţi dăruite teatrului.
Dintr-o întâmplare fericită!