Profesorul Radu Gologan: Copilul intră foarte inteligent în clasa I și iese cam semi-inteligent atunci când termină liceul

"Sistemul românesc de învățământ e de nota 6-7", spune profesorul Radu Gologan, coordonatorul Lotului Olimpic Național de Matematică.

Profesorul Radu Gologan: Copilul intră foarte inteligent în clasa I și iese cam semi-inteligent atunci când termină liceul

   Foto: rfi.ro

Profesorul Radu Gologan, coordonator de peste un deceniu al Lotului Olimpic Național de Matematică, dă o notă proastă sistemului de învățământ din România, și spune că de vină sunt desele modificări legislative. Totuși copiii de azi sunt mai inteligenți ca altădată, și mult mai adaptați vieții cotidiene, iar misiunea școlii este să îi șlefuiască, spune profesorul într-un interviu acordat rfi.ro.

Reporter: Ce notă ați da dumneavoatră, ca dascăl, sistemului de educație din România?

Prof. Radu Gologan: Undeva între 6 și 7.

Reporter: Adică mediocru?

Prof. Radu Gologan: Mediocru, poate spre mediu, cu posibilități de a merge și mai jos.

Reporter: De ce?

Prof. Radu Gologan: Prima problemă a educației noastre este că am plecat de la un sistem foarte stabilizat și în 25 – 30 de ani am reușit ca de la nota 8 – 9 să ajungem la 6.

Reporter:Cum am reușit această performanță?

prof. Radu Gologan: Cu o legislație care nu este stabilă. De fiecare dată când s-a schimbat conducerea ministerului, s-a schimbat aproape cu totul concepția despre școală. Sigur că nu au fost intenții rele. Nu cred că vreun ministru a avut vreo intenție rea. Însă dorința de a face neapărat bine cu forța și de a schimba totul ca să dovedești că ești un nou Spiru Haret a contribuit mult la erodarea sistemului românesc de învățământ. Până la urmă, despre asta este vorba.

Reporter: Cum sunt copiii de astăzi care ajung pe mâna dumneavoastră?

Prof. Radu Gologan: Deși foarte mulți dascăli și foarte multă lume spune că calitatea învățământului s-a stricat, copiii nu mai sunt atenți, nu mai învață, nu mai au cultură generală, vă pot spune cu mâna pe inimă că sunt mult mai inteligenți decât acum 30 – 40 de ani și mult mai adaptați vieții cotidiene. Dar trebuie șlefuiți. Școala trebuie să îi șlefuiască, să folosească în sensul bun această inteligență nativă, care genetic s-a îmbunătățit. Din păcate, copilul intră foarte inteligent în clasa a I-a și iese cam semi inteligent atunci când termină liceul. Vorbesc despre medie, nu vorbesc despre toți copiii.

Reporter: Exact, ci despre marea masă a copiilor din România. Ne aducem aminte de rezultate care spun că 4 din 10 copii din țara noastră sunt analfabeți funcțional, în sensul că citesc, știu să descifreze literele, dar nu pătrund sensul cuvintelor. Cum credeți că poate fi corectată o astfel de situație?

Prof. Radu Gologan: Asta este cu totul altceva. Situația asta poate fi corectată prin parcurgerea întregii materii școlare, prin mersul la școală. Din păcate, acești 40% dintre copii, care sunt analfabeți funcțional, reprezintă acel procent care nu fac școală, sau nu au școală, sau nu au profesor, sau nu merg, sau sunt în zone defavorizate. De fapt, aceasta este marea problemă. Din păcate nu este recunoscută oficial, dar este o problemă a învățământului românesc.

Reporter: Credeți că o școală de nota 6 – 7 a ajuns aici și pentru că nu sunt bine plătit cadrele didactice?

Prof. Radu Gologan: Este și acesta un motiv, dar nu este cel esențial. A fi dascăl înseamnă a avea un har și a fi pregătit pentru această meserie, pe care trebuie să o faci, în primul rând, din inimă. Sigur că este nevoie de un minim, de un mediu necesar ca să ai o viață decentă. Dar acesta nu e un motiv în totalitate. Salariile pot fi și ar trebui mărite cu un procent relativ bun. Salariul mediu din învățământ să fie măcar salariul mediu pe economie. Acest lucru nu se întâmplă. În continuare, trebuie găsite modalități ca să avem dascăli cu har, cu dorința de a face școală și de a pregăti copiii. Există sute de centre, de școli în România care frizează excelența, în care profesorii și copiii sunt extraordinari. Dar, atunci când facem media ajungem la nota 6.

Reporter: Ceea ce nu ne face cinste, trebuie să recunoaștem. Aflându-vă în fața unei mulțimi de copii, o mare de copii, ce le-ați spune ca să îi motivați să învețe bine?

Prof. Radu Gologan: Să se uite în jurul lor, să se uite la părinții lor, la generațiile de dinainte, să se uite în lumea întreagă, să vadă ce înseamnă să fii pregătit și ce performanțe poți să ai prizând partea intelectuală a umanității, nu cea sportivă. Inteligența este un lucru care contribuie extraordinar la a crea o viață bună, liniștită, care să fie apreciată și să contribui la bunăstarea societății.

Reporter: Iar celor de la catedră?

Prof. Radu Gologan: Încercați să uitați faptul că viața nu vă este ușoară și concentrați-vă, în continuare, în a finisa acești copii minunați pe care îi avem.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri

Restricții de apă în sute de localități din țară, printre care șapte orașe, inclusv Dorohoi. Oficialii Apelor Române fac apel la populaţie

Monday, 5 August 2024

„În prezent, coeficientul de umplere în cele 40 de lacuri de acumulare este de 78,59% (în scădere faţă de săptămâna trecută când era de 79,77%). Menţinem &ic...

Cerbul de Aur: 71 de artişti din 21 de ţări s-au înscris în concursul de interpretare

Sunday, 7 July 2019

Organizatorii, televiziunea publică, au închis sâmbătă sesiunea de înscrieri pentru Concursul internaţional de interpretare al Festivalului Cerbul de Aur – ediţia 2019. ...

„Spider-Man: Far From Home”, al doilea film cu cele mai mari încasări de Ziua Independenţei

Sunday, 7 July 2019

Pe 4 iulie, filmul regizat de Jon Watts, al şaptelea al francizei, a generat încasări de 25,2 milioane de dolari, potrivit Variety.   Sursa: News.ro Citeste mai mult AICI