La aproximativ 60% dintre mașinile second hand înmatriculate în România au fost descoperite daune ascunse de zeci de milioane de euro, în multe dintre cazuri kilometrajul fiind dat înapoi de fostul proprietar pentru ca mașinile să fie vândute mai ușor. Din acest motiv, Comisia Europeană a decis să permită o inspecție tehnică suplimentară a mașinii, la momentul schimbării proprietarilor. Măsura este însă la latitudinea statelor membre, iar autoritățile române au decis acum ceva ce poate părea ciudat.
Conform unei directive europene privind inspecția tehnică periodică (ITP) a autovehiculelor, care va intra în vigoare din 2018, statele membre pot decide efectuarea unei inspecții tehnice și la fiecare schimbare a proprietarului sau când este constatat un kilometraj foarte mare.
În România este încă preferată cumpărarea de mașini second-hand, în special din clase superioare, iar o statistică relevă că la aproximativ 60% dintre mașinile înmatriculate în acest mod în țară au fost identificate daune ascunse de zeci de milioane de euro. În multe dintre aceste cazuri, kilometrajul este dat înapoi de fostul proprietar pentru a vinde mai ușor mașina.
Pentru a evita înșelarea cumpărătorilor și a crește siguranța rutieră, oficialii Comisiei Europene au decis să permită efectuarea unei astfel de verificări ITP și înainte de perfectarea unei tranzacții de vânzare-cumpărare a unui autovehicul. Concret, Directiva europeană, care va intra în vigoare în 2018, introduce obligativitatea ITP periodice pentru autovehiculele de peste 3,5 tone și tractoarele cu viteză mai mare de 40 km/h, stabilind ca, începând cu 2022, inspecția periodică să fie obligatorie pentru toate vehiculele cu 2 sau trei roți și motor de peste 125 cc. În același timp, noua directivă lasă libertatea statelor membre să introducă o inspecție a mașinii și atunci când aceasta își schimbă proprietarul sau rulajul depășește 160.000 de kilometri, inspecție care să fie efectuată indiferent de data ultimului control tehnic.
"Pentru siguranța rutieră și pentru impactul său asupra societății, este important ca vehiculele utilizate pe drumuri să fie într-o stare adecvată din punct de vedere tehnic. În consecință, statele membre nu ar trebui să fie împiedicate să permită inspecții tehnice suplimentare, pe bază voluntară", afirmă oficialii CE.
Introducerea acestei verificări suplimentare care să evite înșelarea cumpărătorilor a fost lăsată, deci, la latitudinea autorităților din fiecare stat membru, iar oficialii de la București au decis deja ce anume să facă.
Astfel, un document oficial relevă că la nivelul ministerelor Transporturilor, Internelor și Externelor a fost constituit un grup de lucru pentru transpunerea Directivei, care a analizat inclusiv posibilitatea introducerii unei inspecții tehnice periodice suplimentare efectuată cu ocazia schimbării proprietarilor vehiculelor. Iar decizia a fost că nu este nevoie de o verificare suplimentară, cele regulate fiind suficiente. Citeste continuarea pe Profit.ro...