Ministerul Finanțelor va amâna cu șase luni termenul pentru achiziționarea noilor caselor de marcat cu jurnal electronic, care le vor înlocui pe cele actuale cu jurnal pe hârtie, potrivit unei ordonanțe de urgență care va fi adoptată de guvern săptămâna viitoare, a declarat, pentru Profit.ro, ministrul de resort, Anca Dragu. Până la sfârșitul anului, urmează să fie emisă și hotărârea privind caracteristicile tehnice ale noilor aparate.
Ministrul a explicat motivele care au dus la amânarea implementării prevederilor privind noile case de marcat. Conform legislației încă în vigoare, comercianții trebuie să înlocuiască aparatele de anul viitor (în mai multe etape, în funcție de dimensiunea afacerii), astfel încât, din 2018, acestea să fie conectate la server-ul ANAF. Practic, Fiscul va putea urmări online activitatea operatorilor economici și va putea identifica nereguli și fără a mai deplasa inspectori în teren.
"Pentru caracteristicile noilor case de marcat se lucrează cu Ministerul Comunicațiile și Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică (ICI) care urmează să realizeze un prototip de apara. Discuția a fost de foarte lungă durată pentru că am vrut să ne asigurăm că nu se produc distorsiuni în piață, iar configurația aparatului nu favorizează, nu lezează sau nu îngreunează activitatea niciunei companii și în același timp să avem și estimări de costuri astfel încât acestea să nu fie prea greu de suportat. Totodată, am vrut să ne asigurăm că ANAF are toată infrastructura dezvoltată, astfel încât să nu ne trezim că soft-ul ANAF și casele de marcat nu se potrivesc", a explicat ministrul.
Prin urmare, guvernul va adopta săptămâna viitoare o ordonanță de urgență pentru a proroga termenele de implementare a noilor case de marcat. Până la sfârșitul anului, va fi emisă și hotărârea de guvern cu specificațiile tehnice ale noilor case de marcat.
Astfel, termenul de la care urmează să intre în vigoare interdicția de a mai comercializa aparate de marcat electronice fiscale cu rolă jurnal va fi prorogat cu 6 luni. Noul termen va fi 1 iulie 2017, în loc de 1 ianuarie 2017 și îi vizează pe comercianții care deschid sau extind magazine, fiind la prima achiziție de aparate de marcat.
În ceea ce privește înlocuirea aparatelor existente, noul termen pentru marii contribuabili va fi 1 octombrie 2017, în loc de 1 aprilie 2017. Vor fi amânate similar și termenele pentru contribuabilii mijlocii – în prezent, 1 iulie 2017 -, respectiv pentru micii contribuabili – în prezent, 1 noiembrie 2017.