Petrolul a fost tranzacţionat, marți, la mai puţin de 100 de dolari pentru un baril, iar gazele la o medie de 120 de euro pe megawat, mult sub cotaţiile de săptămâna trecută, când s-au atins niveluri istorice.
Fluctuaţiile mari de pe piaţă au legatură directă cu sancţiunile impuse Rusiei din cauza invadării Ucrainei. Ieftinirea constantă din ultimele zile nu se reflectă însă în preţul carburanţilor la pompă, în principal ca urmare a decalajului generat de perioada de procesare, dar şi din cauza practicilor incorecte.
În România, preţul carburanţilor standard se păstrează în jurul valorii de 8 lei pe litru, similar cu vârfurile atinse săptămâna trecută, potrivit Radio Iași.
Companiile mari din domeniul spun că aceste preţuri reflectă costurile achiziţiilor de luna trecută pentru stocurile din prezent, astfel scăderea cotaţiei petrolului pe bursă se va reflecta în preţul carburanţilor de luna următoare.
Cu alte cuvinte, între achiziţia petrolului şi vânzarea sa intervine perioada de rafinare, care poate dura până la 60 de zile. Pe de altă parte însă, reprezentanţii benzinăriilor independente spun că preţurile pe care le vedem la pompă sunt ceva mai mari decât ar trebui şi nu întotdeauna preţurile scad conform cotaţiilor, ci mai puţin sau chiar deloc.
Preşedintele Asociaţiei Benzinăriilor Independente, Ion Tache, afirmă că autorităţile ar trebui să găsească un mecanism pentru a limita specula pe piaţă, astfel ca nu doar scumpirea petrolului să se vadă la pompă, ci şi ieftinirea sa.
„Sigur că foarte mult n-ar trebuie să se ieftinească, dar în orice caz, dacă e să fie corect preţul real al produselor petroliere, nu a celor specializate, ar trebui să fie în jur de maximum 7-7,3 lei.
Pe fondul acestor scumpiri juste sau injuste, autorităţile au amendat deja zeci de benzinării cu sute de mii de lei. Subiectul va fi pus şi pe masa coaliţiei de guvernare”, spune Tache.