Între duminica liberă şi libertatea duminicii
Stiri Botosani Sunday, 15 July 2012 CulturăSă luăm exemplul celui mai uzitabil "timp liber": Duminica. Deseori credem că avem datoria să atenţionăm oamenii că Duminica este ziua Domnului, că nu se poate trăi doar într-un creştinism de Duminică, să le spunem că Duminica trebuie să fie un timp special şi personal al întâlnirii cu Dumnezeu şi al reconfortării pe temeiuri creştine. Numai că uităm că vorbim unor oameni obosiţi sufleteşte, adormiţi încă până către prânzul de Duminică, atunci când mai schiţează o întâlnire de familie ori o ieşire la noile spaţii sacre ale urbei, mall-urile. Sigur că în mintea lor Duminica există şi se propune ca un spaţiu şi timp al odihnei, mulţi fac planuri măreţe de ieşire din casă, din oraş, din ţară. Unii, dacă ar putea, ar evada cu totul în cosmos, într-o teribilă beţie a fugii din şi de lume. Este clar că sufletul omenesc nu este alcătuit cu "amortizoare" la cutremurul pe care-l trăim cotidian. Nu suntem construiţi de mâna divină să ne consumăm în halul în care o facem. Este limpede că există în noi o "nostalgie" după odihnire. Dar am pierdut temeiurile ei, am ascuns sub zgura nervilor cotidieni soluţia cea mai simplă de restaurare şi recuperare: Duminica.
Aud, de ani buni, că trebuie evitată o pastorală în care să propunem Duminica doar ca simplă zi de odihnă şi Biserica doar drept simplu spaţiu de linişte, de recuperare a sufletelor tulburate de spaima cotidianului. Că trebuie să insistăm pe elementele liturgice, pe comuniuni şi sinaxe, pe construirea unei teologii adânci şi substanţiale... De acord. Dar oamenii, pe care nu-i prea ascultăm, nu de o astfel de construcţie pastorală au nevoie.
Cred că trebuie să restaurăm o cultură a libertăţii Duminicii, o cultură pe care să o activăm memoriei colective în fiecare zi, în care să creştem calitatea mărturiei şi slujirii liturgice, dar şi aceea a comunicării cu cei din jurul nostru. Şi nu mă refer aici numai la preoţi, ci la toţi acei creştini care îşi iau în serios darul lui Dumnezeu de a trăi Duminica. Suntem convinşi că o cordialitate cotidiană, un dialog echilibrat pe teme de credinţă, o mână de ajutor întinsă celui aflat la nevoie, şi aici nu vorbim numai de nevoi materiale, sunt semnele discrete ale faptului că Duminică am fost la Biserică, am ascultat Evanghelia, am trăit comuniunea. Nu putem rămâne nişte creştini scrobiţi, atenţi doar la participarea formală, nu şi la cea dătătoare de libertate, în sensul în care, după spusa părintelui Arsenie Boca, cea mai mare libertate a omului este libertatea faţă de păcat. Pentru că aici se plămădeşte libertatea Duminicii, în încercarea de a-i păstra vie prezenţa sărbătorească, lipsită de patimi, în toate zilele vieţii noastre.
Aşa este şi cu vacanţele noastre şi cu timpul nostru liber. La vremea de acum, după ce am gustat din libertăţile subtile ale turismului indus, este vizibil că cei mai mulţi dintre credincioşii noştri vor fi legaţi de casă în vacanţele lor, în timp ce alţii vor face eforturi supranaturale ca să-şi păstreze standardele libertăţii asumate pe bani mulţi. Şi unora, şi altora trebuie să le aducem aminte că timpul personal sau familial liber nu este un timp al păcatului şi păcătuirii, că Duminicile sunt de dormit doar când se pierd absurd nopţile în băutură ori desfrâu, că vacanţa nu este un timp al suspendării ordinii morale. Că declicul de care au nevoie nu este unul de la o viaţă care-i consumă la una în care consumă, ci tocmai ieşirea din ordinea consumismului, a snobismului imoral cu ifose de libertate. Şi că spaţiul de unde începe orice libertate este acela al binecuvântării, al comuniunii cu Hristos, pelerin în căutarea noastră.
Desigur că e greu. De aceea suntem oameni ai Bisericii, nu ai vreunui trust specializat în managementul timpului liber. Oferta noastră de recreere şi odihnă în Duhul Sfânt riscă să nu mai fie provocatoare nici pentru noi, nici pentru credincioşii noştri. Dar trebuie să reţinem că nu noi propunem modelul, nu nouă ne aparţine energia menţinerii în parametrii vitali a libertăţii Duminicii şi timpului liber. Ci Aceluia Care şi-a ales drept zi de odihnă Duminica, care a creat timpul şi-l menţine în curgerea sa. A redescoperi noi înşine fundamentele creştine ale timpului dedicat lui Iisus Hristos, Bisericii Sale, întâlnirii cu Maica Sa Precurată şi cu Sfinţii este primul exerciţiu de recuperare a memoriei colective în ce priveşte Duminica, petrecerea timpului liber. Pentru că timpul liber este unul al construirii libertăţii. Iar libertatea cea mai mare este aceea faţă de păcat.
Pr. dr. Constantin Necula, conferenţiar la Catedra de omiletică a Facultăţii de Teologie Ortodoxă "Andrei Şaguna" din Sibiu
Spune-ne opinia ta
Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani
Proiect al Senatului: Medicamentele care conţin substanţe stupefiante şi psihotrope, puse sub control!
Senatorul PSD Robert Cazanciuc a declarat, în plen, că acest proiect de act normativ va da Poliţiei şi DIICOT un instrument mai eficient în lupta împotriva drogurilor. „A...
Comisariatul Județean Botoșani al Gărzii Naţionale de Mediu, în control privind gestionarea deșeurilor!
În luna octombrie 2024 Comisariatul Județean Botoșani al Gărzii Naţionale de Mediu a efectuat un număr de 86 acțiuni de inspecţie și control: 44 de inspecţiile fiind neplanificate și 4...
Percheziții în două unități medicale din Moldova, ce au descoperit polițiștii!
Poliția a descins la spitalul de Psihiatrie Socola din Iași într-un dosar cu certificate false de handicap. Persoane din mediul medical au favorizat internări fictive, acordarea de concedii d...
Acest website foloseşte cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mult mai bună de navigare şi servicii adaptate nevoilor şi interesului fiecăruia. Apăsând Accept sau navigând pe acest website, ești de acord să permiți colectarea de informații prin cookie-uri sau tehnologii similare. Mai multe detalii despre cookie-uri aici