(P) Ghid pentru alegerea anvelopelor pentru un vehicul electric

Automobilele electrice au nevoie de anvelope diferite de cele folosit în mod normal de alte autoturisme dotate cu motoare termice. Iată È™i un scurt ghid pentru acestea.

Motivele pentru care automobilele electrice au nevoie de anvelope speciale sunt date de doi factori importanÈ›i: masa vehiculelor È™i cuplul la roată. Majoritatea acestor tipuri de autoturisme au mase proprii mai mari decât cele cu motoare termice. Bateriile È™i motoarele electrice sunt principalele responsabile de aceste creÈ™teri de greutate. Prin urmare, dacă nu doriÈ›i să achiziÈ›ionaÈ›i anvelope OEM, puteÈ›i apela la alte variante. Doar că trebuie alese cu grijă.

 

În primul rând trebuie să înÈ›elegeÈ›i că utilizarea unor anvelope dedicate pentru autoturisme cu motoare termice nu vor rezista prea mult pe un automobil electric. Chiar dacă, să spunem, veÈ›i alege un set de anvelope pentru o greutate mai mare, cu specificaÈ›ia XL, tot nu vor rezista mult. Cuplul mare al motoarelor electrice disponibil încă de la plecarea de pe loc le vor uza mai rapid.

Anvelopele proiectate sau optimizate pentru EV-uri sunt de obicei concepute pentru a susÈ›ine o greutate suplimentară, încărcare dinamică È™i cerinÈ›e diferite de tracÈ›iune. Cel mai important, anvelopele pentru autoturisme electrice de obicei oferă o rezistență la rulare mai scăzută. Acest factor este foarte important pentru maximizarea autonomiei bateriei. Cele mai multe anvelope destinate vehiculelor ICE ar reduce autonomia, s-ar uza prematur È™i ar fi mult mai zgomotoase.

Iată cele cinci puncte esențiale pe care trebuie să le urmați pentru a vă dota automobilul electric cu un set performant de anvelope.

Căutați pneuri cu rezistență redusă la rulare

Acestea vor permite utilizarea pneurilor pentru mai mulÈ›i kilometri. În plus, vor contribui È™i la creÈ™terea autonomiei autoturismului. O rezistență crescută la înaintare se traduce printr-un consum mai ridicat de energie, ceea ce va duce la diminuarea razei de acÈ›iune a vehiculului. RezistenÈ›a la rulare este, de asemenea, luată în considerare la anvelopele vehiculelor cu motoare termice, dar producătorii de anvelope EV acordă adesea o atenÈ›ie suplimentară acestei caracteristici.

PrioritizaÈ›i indicele de încărcare

Anvelopele pentru vehiculele electrice trebuie să reziste la greutăți mai mari. Deseori veÈ›i putea întâlni automobile de acest tip È™i de dimensiuni compacte care cântăresc cât o berlină de clasă medie sau un SUV. Greutatea suplimentară a EV-urilor înseamnă o distanță de frânare mai lungă È™i o uzură mai rapidă a anvelopelor. Greutatea suplimentară necesită o performanță mai ridicată a anvelopelor. Acest fapt este evident în special la frânare, în curbe È™i la accelerare. În timp ce greutatea bateriei EV-urilor este adesea distribuită uniform în întregul vehicul, devine mai dificil pentru anvelope când maÈ™ina este în miÈ™care sau se opreÈ™te.
Există posibilitatea să găsiÈ›i anvelope dedicate pentru autoturisme cu motoare cu ardere internă care să respecte cerinÈ›ele de încărcare ale unui automobil electric. Dar trebuie să luaÈ›i în considerare È™i alÈ›i factori, nu doar sarcina pe fiecare roată în parte. Comportamentul dinamic cu siguranță va fi diferit, iar deseori diferenÈ›ele le veÈ›i observa la viraje sau la frânări.

Diferențele de cuplu fac diferența

Motoarele cu ardere internă nu oferă tot cuplul de la plecarea de pe loc. În general acesta se atinge la valori de 1800-2000 de rotaÈ›ii pe minut în cazul motorizărilor diesel È™i la peste 5000 de rotaÈ›ii pe minut pentru cele cu benzină. La motoarele electrice, în schimb, cuplul maxim nu doar că este oferit de la plecarea de pe loc, dar se menÈ›ine la acelaÈ™i nivel È™i în restul timpului. Prin urmare, o anvelopă dedicată pentru un autoturism cu motor termic se va toci mai rapid. Motorul electric va forÈ›a mai tare acele pneuri È™i de aici va apărea o uzură accentuată.

Anvelopele dedicate pentru automobilele electrice au în compoziÈ›ie elemente chimice care le fac mai rezistente la aceste solicitări. În plus, chiar dacă au de regulă un preÈ› mai ridicat decât cele pentru autoturismele cu motoare termice, vor recupera diferenÈ›a din durata de exploatare. Nu doar că nu veÈ›i face nici o economie utilizând pneuri normale în locul unora dedicate, dar vă veÈ›i supune È™i unor riscuri suplimentare inutile.

Indicele de zgomot este important

La maÈ™inile cu motoare termice rareori ajungeÈ›i să auziÈ›i zgomotul produs de rularea pneurilor pe asfalt. Prin urmare, este cel mai des neglijat pentru că în general este acoperit de sunetul eÈ™apamentului. La automobilele electrice în schimb, motoarele nu fac zgomot. FuncÈ›ionează foarte silenÈ›ios. Prin urmare, veÈ›i auzi sunete pe care în mod normal nu le sesizaÈ›i, iar zgomotul de rulare este unul dintre ele. Tocmai de aceea trebuie să fiÈ›i atenÈ›i la nivelul de decibeli emis de pneuri. Cu cât sunt mai silenÈ›ioase, cu atât mai bine.

Spre exemplu, o anvelopă destul de bună pentru un vehicul cu motor termic va produce un zgomot de rulare de 85 de decibeli. La un vehicul electric, un astfel de pneu ar fi foarte deranjant È™i v-ar crea un disconfort puternic, mai ales la drum lung. Pneurile pentru automobilele electrice au pe lângă compuÈ™ii chimici specifici È™i o anumită geometrie pentru atenuarea zgomotului.

Atenție la sezon

La fel ca È™i în cazul anvelopelor pentru autoturismele cu motoare termice, È™i cele pentru automobilele electrice trebuie să respecte cerinÈ›ele de sezon. În plus, din cauza cuplului mai mare È™i furnizat instant încă de la plecarea de pe loc, alegerea incorectă a pneurilor în funcÈ›ie de anotimp poate avea urmări mai grave. Spre exemplu, un pneu de vară pentru automobile electrice este, prin definiÈ›ie, mai rigid. Odată ce va ajunge să fie utilizat în condiÈ›ii de temperaturi scăzute, va deveni È™i mai dur, ceea ce se va traduce prin patinarea roÈ›ilor sau prelungirea distanÈ›elor de frânare.

În concluzie, primul pas pe care trebuie să-l faceÈ›i este ca după ce verificaÈ›i tipodimensiunea corectă, să vă adresaÈ›i unui tehnician calificat în anvelope de la un service anvelope. Acesta vă va putea sfătui către ce pneuri să vă orientaÈ›i pentru a nu face o alegere greÈ™ită. Deseori veÈ›i putea avea surpriza ca recomandarea să nu fie aceeaÈ™i anvelopă cu cea furnizată de producătorul automobilului.


 

 

 

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Atenție! ITM face un anunț important pentru angajatorii botoșăneni!

Thursday, 18 September 2025

Pentru a veni în sprijinul angajatorilor care întâmpină dificultăți în procesul de migrare, ITM vă face cunoscut faptul că termenul de înscriere în Reges-Onlin...

PS Nichifor Botoșăneanul va sfinți o biserică din Botoșani!

Thursday, 18 September 2025

La finalul săptămânii viitoare, PresfinÈ›itul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop – Vicar al Arhiepiscopiei IaÈ™ilor va fi prezent în judeÈ›ul BotoÈ™ani. PS Nichifor BotoÈ...

De ce femeile din Vaslui sau Botoșani câștigă mai bine decât bărbații!

Thursday, 18 September 2025

Salariile ieÈ™enilor au trecut în 2024 de pragul simbolic de o mie de euro net pe lună, însă diferenÈ›ele dintre sectoare sunt uriaÈ™e. În timp ce angajaÈ›ii din IT È™i comunicaÈ›i...