(P) Big Data – instrumentul secret de analiză care poate asigura succesul unei campanii de marketing?

La începutul anilor '90, John R Mashey aducea în discuție conceptul Big Data, care se dorea o alternativă viabilă la instrumentele tradiționale de analiză a datelor. Conform lui Mashey, utilizând hardware și sofware avansate, colectarea, analiza și interpretarea volumelor mari de date s-ar fi realizat mult mai rapid și mai simplu decât folosind instrumentele tradiționale.

Paternitatea acestui concept este revendicat și de către Roger Mougalas, care, în 2005, se referea la volumenele mari de date care nu puteai fi gestionate și procesate folosind instrumentele disponibile la acel moment pe piață ca fiind BigData. Iar în același an a fost creat Hadoop, primul software capabil să gestioneze volume mari de date. În 2024, acest concept este folosit într-o varietate de domenii de activitate, dovedindu-se util chiar și în campaniile de marketing.

 

De ce este important conceptul Big Data pentru marketing?

Indiferent că promovezi un magazin de retail, precum eMag sau o platformă de casino precum verde casino, Big Data le oferă celor care activează în domeniul marketingului informații esențiale pentru reușita campaniilor. Astfel, folosind software performant pentru analiza datelor colectate,aceștia vor putea înțelege mai bine comportamentul consumatorilor, vor afla care sunt preferințele acestora și vor avea acces la date demografice variate.

Acest lucru se întâmplă dat fiind faptul că BigData colectează informațiile într-un timp scurt, dar dintr-o gamă extinsă de surse, printre care se numără rețelele de socializare, site-urile și forumurile online sau feddback-ul consumatorilor. Piața globală de analiză Big Data valorează 84 de miliarde de dolari în 2024 și va crește până la 103 miliarde de dolari în următorii trei ani, ceea ce reprezintă încă o dovadă a importanței instrumentelor de analiză a volumelor mari de date.

Cum contribuie Big Data la succesul unei campanii de marketing?

Utilizarea BigData în marketing va avea efecte benefice din mai multe puncte de vedere:

- Realizarea unor campanii cu un nivel ridicat de eficientă - analizarea datelor consumatorilor le permite analiștilor din acest domeniu să identifice mult mai bine care sunt acei clienți cu un potențial ridicat de cumpărare.

- Personalizarea ofertelor de marketing - în baza informațiilor colectate și analizate de la consumatori, ofertele care vor fi transmise acestora vor fi individualizate în funcție de comportamentul și preferințelor acestora, ceea ce va spori nivelul de fidelitate al consumatorilor, precum și angajamentul acestor față de brand.

- Optimizarea bugetelor de marketing - campaniile vor fi mai bine targetate, fiind vizate doar acele categorii de clienți cu un potențial ridicat de convertire în cumpărători, ceea ce va reduce semnificativ cheltuielile de promovare.

- Reducerea numărului de clienți potențiali pierduți în timpul campaniei - analiza preferințelor clienților și abordarea acestora cu oferte personalizate conduce la reducerea pierderii de clienți.

- Experiență îmbunătățită pentru consumatori - unul dintre obiectivele campaniilor de marketing este îmbunătățirea experienței consumatorilor, pentru că acest lucru echivalează cu creșterea nivelului de loialitate față de brand.

De asemenea, specialiștii din domeniul marketingului își pot stabili strategii pe termen lung având la dispoziție analiza Big Data. În acest fel, aceștia pot concepe programe de fidelitate pentru consumatori, care să răspundă în mod punctual la nevoile și așteptările acestora. Totodată, analizând datele colectate de la clienți, pot să identifice care sunt zonele cu potențial de creștere și de dezvoltare a afacerii.

Strâns legat de acest avantaj este și posibilitatea de a concepe noi produse și servicii care să reprezintr fie o variantă îmbunătățită a celor deja existente, fie noi variante concepute de la zero. Practic, Big Data vine cu informații reale despre ceea ce își doresc cu adevărat consumatorii, nu cu speculații. Creșterea vânzărilor și a profitului companiei sunt alte efecte pozitive ale utilizării BigData.

Iar acest lucru se întâmplă pentru că departamentul de marketing va identifica strategiile, tacticile și canalele de marketing cele mai eficiente pentru a asigura succesul financiar în campaniile pe care le derulează. Desigur, un alt aspect pozitiv generat de Big Data în marketing este identificarea clară a publicului-țintă pentru produsele sau serviciile unei companii. Campaniile de publicitate vor fi mai bine direcționate, scăzând în același timp și costurile alocate, dar crescând potențialul de generare a vânzărilor și a veniturilor.

Care sunt provocările implicate de folosirea Big Data în campaniile de marketing?

Unul dintre cele mai importante aspecte este reprezentat de securitatea și confidențialitatea datelor, pentru a respecta prevederile politicii GDPR. De asemenea, integrarea datelor din diferite surse este esențială pentru a obține o perspectivă unificată a preferințelor consumatorilor și a comportamentului acestora.

Companiile trebuie să investească și în dezvoltarea unor programe care vizează pregătirea personalului abilitat să folosească în mod eficient BigData în scopuri de marketing. Trebuie precizat și faptul că alocarea unor astfel de resurse înseamnă și costuri pe măsură, pentru că este vorba despre alte necesități la nivel de infrastructură, tehnologie și personal. Însă, pe termen lung, Big Data își dovedește utilitatea și ajută la creșterea randamentului campaniilor și, implicit, la creșterea profitului afacerii.

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Achiziție militară majoră: România cumpără blindate de luptă de 2,5 miliarde de euro!

Thursday, 10 July 2025

Valoarea contractului care se va întinde pe opt ani e de aproape 2,5 miliarde de euro și presupune ca unele elemente ale blindatelor de luptă să fie produse în România. MApN an...

Lecții de siguranță, și în vacanță, predate de polițiștii botoșăneni! (Foto)

Thursday, 10 July 2025

Polițiștii Biroului Siguranță Școlară desfășoară la nivelul județului Campania Națională ”𝐃𝐨𝐫𝐢𝐧𝐭̦𝐞 𝐢̂𝐧𝐝𝐞𝐩𝐥𝐢𝐧𝐢𝐭𝐞 𝐥𝐚 𝐯...

Restricții pentru românii care nu își plătesc taxele. Nu vor mai putea vinde mașini sau construi o casă!

Thursday, 10 July 2025

Cei care au taxe sau amenzi neplătite la stat nu vor mai putea să vândă sau să cumpere automobile, să-și recupereze permisul de conducere suspendat, ori să primească autorizații de cons...