În condiÅ£iile în care aceste modificări vor aduce o diminuare a bugetelor locale, care ÅŸi aÅŸa erau la limita avariei, municipalitatea trebuie să găsească soluÅ£ii de „salvare”, care însă nu vor acoperi nici pe departe necesarul financiar.
Primarul Cătălin Flutur a precizat că, în urma unor calcule ÅŸi analize care s-au făcut de către specialiÅŸtii din cadrul primăriei, se va propune o majorare a taxelor ÅŸi impozitelor locale, din anul 2018, cu 18%. Decizia stă însă la mâna onsilierilor locali, care vor aproba sau nu această majorare.
“Este una dintre cele mai mari provocări pe care eu personal, ca om de administraÅ£ie, am trăit-o, ÅŸi eu, ÅŸi colegii mei din primărie care se ocupă de buget. Încercăm să găsim soluÅ£ii de salvare, să putem funcÅ£iona măcar în cursul anului viitor ÅŸi, de ce nu, acelaÅŸi lucru ar trebui să ne gândim ÅŸi pe anii 2019, 2020. Într-o perioadă destul de încărcată cu veÅŸti pentru unii bune, pentru unii proaste, nouă ne este foarte greu de a gândi un buget pe 2018, pentru că nu este o predictibilitate pe buget. Bugetul local se constituie din două mari surse, taxele ÅŸi impozitele locale, ÅŸi cotele care ne revin nouă de la bugetul de stat din impozitul pe venitul global. În ultima vreme sunt multe discuÅ£ii, daca IVG-ul care era partea cea mai importantă, era de 16% care se lua din fiecare salariu în parte, s-a redus la 10%. Am făcut niÅŸte calcule în timp cu colegii de la AsociaÅ£ia Municipiilor ÅŸi sunt pierderi extraordinar de mari, în cel mai bun caz pierdem 40% din aceste venituri”, a declarat primarul Cătălin Flutur.
În municipiul BotoÅŸani, taxele ÅŸi impozitele locale nu s-au mai majorat din anul 2013. Dacă s-ar aplica o creÅŸtere de 18%, cum s-a propus, necesarul ar fi acoperit doar într-un procent de 30%, susÅ£ine primarul.
“Am încercat ÅŸi am făcut tot felul de simulări pe taxele ÅŸi impozitele locale de la varianta actuală ÅŸi mergând până la limita maximă permisă de lege a acestor taxe ÅŸi impozite ÅŸi într-o discuÅ£ie cu domnii consilieri le-am prezentat o formulă nici măcar de mijloc, ci din partea a doua a clasamentului, o formulă de a stabili taxele ÅŸi impozitele pe 2018 care nu ne acoperă nici măcar la jumătate nevoile pe care le avem, dar am încercat să Å£inem cont ÅŸi de situaÅ£ia concretă din teren, a cetăţenilor care au o situaÅ£ie materială mult mai precară decât cetăţeni din alte oraÅŸe ÅŸi municipii din România. Propunerea prezentată, care va fi sau nu adoptată de Consiliul Local, în urma unei dezbateri publice, este să facem o creÅŸtere a taxelor ÅŸi impozitelor locale cu 18 procente. Această creÅŸtere nu ne permite mai nimic, este undeva la 30% din nevoile noastre. Am luat în calcul faptul că nu a mai fost crescut nivelul din anul 2013, atunci legislaÅ£ia spunea obligatoriu că se măresc cu 16%, fostul primar a spus până în ultimul moment că nu va mări, dar pentru că exista o lege pe ultima sută de metri s-au mărit ÅŸi de atunci avem acest cuantum”, a mai precizat Flutur.
Acesta a oferit ÅŸi un exemplu vizavi de ce s-a întâmplat în ultimii ani. În anul 2013 salariul minim pe economie era de 800 de lei, iar în 2017 a ajuns la 1.450 lei. Taxele ÅŸi impozitele locale au rămas la nivelul salariului minim pe economie de 800 de lei. Un cetăţean avea un salariu de 800 de lei în 2013 ÅŸi plătea la un apartament cu două camere un impozit de 100 de lei, acum acelaÅŸi cetăţean are 1.450 lei salariu iar impozitul este tot de 100 de lei.