În condiţiile în care aceste modificări vor aduce o diminuare a bugetelor locale, care şi aşa erau la limita avariei, municipalitatea trebuie să găsească soluţii de „salvare”, care însă nu vor acoperi nici pe departe necesarul financiar.
Primarul Cătălin Flutur a precizat că, în urma unor calcule şi analize care s-au făcut de către specialiştii din cadrul primăriei, se va propune o majorare a taxelor şi impozitelor locale, din anul 2018, cu 18%. Decizia stă însă la mâna onsilierilor locali, care vor aproba sau nu această majorare.
“Este una dintre cele mai mari provocări pe care eu personal, ca om de administraţie, am trăit-o, şi eu, şi colegii mei din primărie care se ocupă de buget. Încercăm să găsim soluţii de salvare, să putem funcţiona măcar în cursul anului viitor şi, de ce nu, acelaşi lucru ar trebui să ne gândim şi pe anii 2019, 2020. Într-o perioadă destul de încărcată cu veşti pentru unii bune, pentru unii proaste, nouă ne este foarte greu de a gândi un buget pe 2018, pentru că nu este o predictibilitate pe buget. Bugetul local se constituie din două mari surse, taxele şi impozitele locale, şi cotele care ne revin nouă de la bugetul de stat din impozitul pe venitul global. În ultima vreme sunt multe discuţii, daca IVG-ul care era partea cea mai importantă, era de 16% care se lua din fiecare salariu în parte, s-a redus la 10%. Am făcut nişte calcule în timp cu colegii de la Asociaţia Municipiilor şi sunt pierderi extraordinar de mari, în cel mai bun caz pierdem 40% din aceste venituri”, a declarat primarul Cătălin Flutur.
În municipiul Botoşani, taxele şi impozitele locale nu s-au mai majorat din anul 2013. Dacă s-ar aplica o creştere de 18%, cum s-a propus, necesarul ar fi acoperit doar într-un procent de 30%, susţine primarul.
“Am încercat şi am făcut tot felul de simulări pe taxele şi impozitele locale de la varianta actuală şi mergând până la limita maximă permisă de lege a acestor taxe şi impozite şi într-o discuţie cu domnii consilieri le-am prezentat o formulă nici măcar de mijloc, ci din partea a doua a clasamentului, o formulă de a stabili taxele şi impozitele pe 2018 care nu ne acoperă nici măcar la jumătate nevoile pe care le avem, dar am încercat să ţinem cont şi de situaţia concretă din teren, a cetăţenilor care au o situaţie materială mult mai precară decât cetăţeni din alte oraşe şi municipii din România. Propunerea prezentată, care va fi sau nu adoptată de Consiliul Local, în urma unei dezbateri publice, este să facem o creştere a taxelor şi impozitelor locale cu 18 procente. Această creştere nu ne permite mai nimic, este undeva la 30% din nevoile noastre. Am luat în calcul faptul că nu a mai fost crescut nivelul din anul 2013, atunci legislaţia spunea obligatoriu că se măresc cu 16%, fostul primar a spus până în ultimul moment că nu va mări, dar pentru că exista o lege pe ultima sută de metri s-au mărit şi de atunci avem acest cuantum”, a mai precizat Flutur.
Acesta a oferit şi un exemplu vizavi de ce s-a întâmplat în ultimii ani. În anul 2013 salariul minim pe economie era de 800 de lei, iar în 2017 a ajuns la 1.450 lei. Taxele şi impozitele locale au rămas la nivelul salariului minim pe economie de 800 de lei. Un cetăţean avea un salariu de 800 de lei în 2013 şi plătea la un apartament cu două camere un impozit de 100 de lei, acum acelaşi cetăţean are 1.450 lei salariu iar impozitul este tot de 100 de lei.