Primăria susține înlocuirea tramvaielor cu autobuze, dar există o problemă: angajații Eltrans "nu vor mai avea ce să repare"

Primarul municipiului Botoșani, Cătălin Flutur, a anunțat miercuri, în cadrul unei conferințe de presă, că soluția pentru problemele legate de transportul public local va fi pusă în dezbatere în ședința de Consiliu Local de la sfârșitul lunii.

În condițiile presiunii publice, determinată de frecventele deraieri ale tramvaielor, scurt circuite și, recent, detașarea unei roți de restul tramvaiului din care făcea parte, toate în timpul rulării pe șine, edilul-șef propune înlocuirea acestor mijloace de nouă autobuze închiriate. 

 

Ideea a plecat de la Victor Ivănescu, directorul Eltrans, societatea care administrează transportul în comun din Botoșani. La finalul lunii iunie acesta a depus un studiu suplimentar proiectului aflat în derulare, conform căruia până la achiziționarea noilor tramvaie să fie închiriate autobuze Euro 6 prin leasing operațional. Miercuri, primarul a răspuns oficial acestei sugestii, la mai bine de două săptămâni de la depunerea sa în scris, declarând că este soluția pe care le-o va prezenta aleșilor locali.

"Am avut discuții intense în legătură cu ce vom face noi [n.r.: în ceea ce privește transportul local]. Este licitaţie pentru tramvaie noi în Botoşani, dar ne apare această problemă: ce se întâmplă până încep lucrările şi cum vom asigura transportul public local, în condiţiile în care decidem ca de mâine, spre exemplu, tramvaiele să nu mai circule. E clar că nu vor mai circula când se începe proiectul, iar de aici sunt păreri divergente vizavi de ce înseamnă legislaţie, pe de o parte, şi ce înseamnă oportunitate. Dar s-ar părea că am venit cu o soluție și vom veni cu ea în ședința de Consiliu Local de pe 30 iunie, pentru a fi aprobată.

Acea soluție este să începem să facem mai devreme transport cu autobuze luate în leasing operaţional. Chiar dacă sunt nişte impedimente acolo unde se dublează operatorii, încercăm să venim cu aceste autobuze, pe care să le închiriem până la finalizarea proiectului, despre care nu mai știu când e prevăzută în contract. Vor fi nouă autobuze, în condițiile prevăzute de lege. Eltrans se va ocupa, pentru că ei primesc banii de la noi și ei plătesc mai departe", a declarat, pe ton triumfător, Cătălin Flutur, primarul municipiului Botoșani.

Singura dificultate - problema salariaților. "Nu o să mai aibă ce să repare"

Cu toate că soluția este viabilă, iar procedura poate fi demarată imediat ce cvorumul Consiliului Local dă avizul pozitiv, edilul ia în calcul și alte complicații adiacente proiectului.

"Singura dificultate pe care o avem acum este problema salariaților din Eltrans. Treuie să ne gândim și la asta, pentru că sunt probabil vreo o sută de familii care își câștigă banii pe acolo. Vatmanul, care nu are D-ul, nu poate să conducă un autobuz, cel care lucrează în depou, nu o să mai aibă ce să mai repare, cei care intervin noaptea și îi vedeți cu macaraua aia, nu vor mai avea obiectul de activitate, singurii care ar putea rămâne și la autobuze sunt controlorii. Iar încercarea noastră de a le da o activitate în plus nu știu ce efect o să aibă. Trebuie să vorbesc și cu colegii de la juridic, să vedem ce compensații le putem da pe perioada în care activitatea tramvaielor este suspendată", a explicat Flutur.

"Nu tot ce e la gunoi în țara asta [trebuie] să ajungă la Botoșani" 

Revenind, spre finalul conferinței, la tema achizițiilor pentru societățile care prestează servicii publice în oraș, Cătălin Flutur a criticat indolența cu care Urban Serv își exercită obligațiile. 

Primarul s-a arătat deranjat de modul în care compania este organizată, precum și de achizițiile sale din trecut, semnalând că "Nu tot ce e la gunoi în țara asta, trebuie să ajungă la Botoșani". Edilul nu a amintit, însă, că situația achizițiilor Eltrans este aceeași, tramvaiele fiind cumpărate tot la mâna a doua, din Cluj, Oradea sau de pe "tușă" germană.

"Eu le-am spus de mult: haideți să ne gândim și la dezvoltare. Pentru că există o frică de licitație, iar ei nu au utilaje care să corespundă, actual, caietului de sarcini. Dar nu cred că se va întămpla acest lucru. Nu pot să nu-mi aduc aminte, le-am spus cu glas tare și răspicat în ședință. Le-am aprobat și le-am dat bani să își ia două utilaje pentru salubrizare și două pentru transportul gunoiului. Se face anul și nu au luat acele utilaje care i-ar fi ajutat enorm, nici nu participă acum la o licitație, să își caute ce au nevoie. Și să nu mai ia la mâna a doua, sau a treia, sau a șaptea, Euro3 sau Euro2, nu tot ce e la gunoi în țara asta să ajungă la Botoșani. Să își ia cu Euro5, că Euro6 n-au decât să își facă un leasing pe cinci-șase ani. Și să nu se mai gândească la profit, pentru că o societate cu servicii publice nu trebuie să aibă profit mai mare de 0,1%, așa cum prevede contractul"

Menționăm că Eltrans este o societate pe acțiuni, a cărei subvenție anuală din bani publici este de circa 8 milioane de lei. 

 

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Show cu ANTONIA și CONNECT-R pe scena de la Cornișa, foc de artificii pentru botoșăneni! (Foto, Video)

Sunday, 11 May 2025

Deși aproape toată ziua a plouat, spre seară soarele a răsărit și asta i-a îndemnat pe botoșăneni să iasă din case și să petreacă alături de Antonia și Connect-R & Band ultima...

Dispar Școala Altfel și Săptămâna Verde din școli și licee, așa cum le știau elevii și profesorii de ani buni!

Sunday, 11 May 2025

Din anul 2011, elevii din întreaga țară se bucură de Școala Altfel, o săptămână în care scapă de ore și merg în excursii, la fast food, în parc și au activită...

Grupul Industrial Electrocontact raportează o pierdere de 884.911 lei pentru primele trei luni din 2025

Sunday, 11 May 2025

Grupul Industrial Electrocontact a înregistrat în primul trimestru din 2025 o pierdere netă de 884.911 lei, în creștere cu peste 377% față de pierderea de 185.254 lei consemnată...