Suntem proștii României? Autostrada Moldovei: o nouă amânare în stabilirea proiectantului. Încă un pas și se pierd fondurile din Planul Național de Redresare și Reziliență

Suntem proștii României? Autostrada Moldovei: o nouă amânare în stabilirea proiectantului. Încă un pas și se pierd fondurile din Planul Național de Redresare și Reziliență

Autostrada Moldovei devine un vis frumos pentru locutorii Moldovei, iar locuitorii județelor din Regiunea de Nord Est ar trebui să își regândească poziția în relația cu Bucureștiul. Capitala României colectează banii din toată țara, dar motorul dezvoltării, o simplă autostradă, devine un drept imposibil pentru județele din această regiune.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a amânat, din nou, luarea unei decizii în ceea ce privește licitația de proiectare a lucrărilor în cazul autostrăzii Ungheni – Iași – Tg Neamț, parte din autostrada A8. Contractul are o valoare estimată de peste 73 milioane lei.

Ultimul termen anunțat de CNAIR era 5 martie, dar, astăzi, a fost publicat în sistemul național de achiziții publice (SICAP) un nou termen: 19 martie. Termenul inițial pentru evaluarea ofertelor era 11 ianuarie, dar au fost mai multe amânări succesive. Ofertele sunt în evaluarea CNAIR de peste trei luni – în tot acest timp, compania de autostrăzi nu a reușit să dea un verdict.

Amintim că, la această procedură, participă trei ofertanți: Consitrans SRL, asocierea Aduro Impex SRL – 3TI Progetti Italia – Ingegneria Integrata și asocierea SWS Engineering SPA – Metrans Engineering.

Surse neoficiale spun că ofertele asocierilor de firme ar fi fost respinse, iar prima șanse în adjudecarea contractului ar avea-o Consitrans SRL. Totuși, CNAIR și Consitrans, spun aceleași surse, încă discută anumiți termeni ai contractului, în condițiile în care unele aspecte inițiale nu mai sunt agreate de ambele părți.

Zilele trecute, ministrul Transporturilor Cătălin Drulă spunea că contractul urmează să fie semnat la începutul lunii martie, după ce, în ianuarie, oferea asigurări că acest document va fi încheiat la începutul lunii februarie.

Durata contractului este de 25 de luni de la data de începere a Contractului, astfel:

- Completarea/actualizarea/revizuirea Studiului de Fezabilitate – 12 luni

- Proiect Tehnic de Execuție, inclusiv DDE – 10 luni

- Asistența Tehnica pentru obtinerea Finantarii si pentru contractarea Executiei Lucrarilor – 3 luni

Sectorul Târgu Neamț – Iași – Ungheni are o lungime de 100 km și face parte din autostrada A8.

Licitația de proiectare a fost lansată în a doua jumătate a anului trecut. Ofertele au fost depuse în noiembrie 2020 – timp de peste trei luni, CNAIR nu a fost capabilă să stabilească un câștigător.

Cătălin Urtoi, unui din fondatorii Mișcării pentru Dezvoltarea Moldovei, a anunțat că această amânare este de fapt încă un pas pentru pierderea finanțării acestei investiții deosebit de importante pentru economia întregii regiuni.

“Azi am consemnat oficial o nouă amânare a rezultatului licitației pentru desemnarea proiectantului pe tronsonul Motca - Iași - Ungheni! Iașul este tot mai aproape de a pierde finanțarea unui sector de autostradă din acest tronson prin PNRR, sector propus de asociația Împreună Pentru A8. Am solicitat în această seară prin canale oficiale ca Luni să fim primiți la Ministerul Transporturilor de către d-l Ministru Cătălin Drulă. Am vorbit cu d-l Secretar de Stat pe probleme de infrastructură rutieră. Sper ca solicitarea noastră să fie luată în serios! În această săptămână am avut mai multe întâlniri cu oameni de afaceri care construiesc spatii de producție în zona Lețcani. Acești oameni de afaceri susțin acțiunile noastre și sunt dispuși să vină în stradă alături de noi, dacă vom declanșa o mare adunare populară la Iași pentru susținerea proiectului A8!, a scris Cătălin Urtoi pe pagina de Facebook.

 

Spune-ne opinia ta