InformaÅ£iile privind conturile bancare ÅŸi de plăţi ale românilor vor fi disponibile într-un Registru special creat de AgenÅ£ia NaÅ£ională de Administrare Fiscală (ANAF).
Prin Registrul central electronic pentru conturi de plăţi şi conturi bancare, Fiscul va putea identifica rapid persoanele fizice şi juridice care deţin sau controlează un cont bancar sau de plăţi identificat prin IBAN.
„Registrul permite identificarea, în timp util, a tuturor persoanelor fizice sau juridice care deÅ£in sau controlează conturi de plăţi ÅŸi conturi bancare identificate prin IBAN, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European ÅŸi al Consiliului sau casete de valori deÅ£inute la o instituÅ£ie de credit de pe teritoriul României”, arată noua legislaÅ£ie.
Prin intermediul registrului, vor fi accesibile următoarele informaţii:
• a) pentru titularul de cont-client, persoanele care deÅ£in dreptul de semnătură pentru conturile deschise ÅŸi orice persoană care pretinde că acÅ£ionează în numele clientului: numele, însoÅ£it de celelalte date de identificare prevăzute la art. 15 alin. (1) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea ÅŸi combaterea spălării banilor ÅŸi finanţării terorismului, precum ÅŸi pentru modificarea ÅŸi completarea unor acte normative, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, sau de numărul unic de înregistrare în cazul nerezidenÅ£ilor, după caz;
• b) pentru beneficiarul real al titularului de cont-client: numele, însoÅ£it de celelalte date de identificare prevăzute la art. 15 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, sau de numărul unic de înregistrare în cazul nerezidenÅ£ilor, după caz;
• c) pentru contul bancar sau de plăţi: numărul IBAN ÅŸi data deschiderii ÅŸi închiderii contului;
• d) pentru casetele de valori: numele concesionarului, însoÅ£it de celelalte date de identificare prevăzute la art. 15 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, sau de numărul unic de identificare în cazul nerezidenÅ£ilor, după caz, ÅŸi durata perioadei de concesionare.
Aceste informaÅ£ii pot fi transmise de către organul fiscal central, la cererea justificată a organului fiscal local sau a altei autorităţi publice centrale ÅŸi locale, în scopul îndeplinirii de către aceste autorităţi a atribuÅ£iilor prevăzute de lege.
InformaÅ£iile prevăzute în registru sunt păstrate pentru o perioadă de zece ani de la încetarea relaÅ£iei de afaceri dintre entităţi ÅŸi clienÅ£i.
Conform Ministerului FinanÅ£elor, accesul la aceste informaÅ£ii poate contribui la combaterea utilizării abuzive a entităţilor corporative ÅŸi a altor entităţi juridice ÅŸi a construcÅ£iilor juridice în scopul spălării banilor sau al finanţării terorismului atât prin acordarea de sprijin la investigaÅ£ii, cât ÅŸi prin efectele asupra reputaÅ£iei, dat fiind faptul că oricine ar putea participa la tranzacÅ£ii ar cunoaÅŸte identitatea beneficiarilor reali.
De asemenea, spune documentul, facilitează punerea la dispoziÅ£ie în timp util ÅŸi eficient a informaÅ£iilor pentru instituÅ£iile financiare, precum ÅŸi pentru autorităţi, inclusiv autorităţi din ţări terÅ£e, implicate în combaterea unor astfel de infracÅ£iuni. Accesul la informaÅ£iile respective ar ajuta, de asemenea, investigaÅ£iile privind spălarea banilor, infracÅ£iuni principale asociate ÅŸi finanÅ£area terorismului.
Acest Registru vine în contextul în care România trebuie să transpună o directivă europeană pentru prevenirea ÅŸi combaterea spălării banilor.