Experimentul lui Eratostene, prin care matematicianul, poetul şi geograful grec a calculat, în urmă cu peste 2.000 de ani, circumferinţa Pământului, a fost reeditat marți, 21 martie 2017, la Botoșani, de către un grup de elevi din clasa a VII-a B de la Școala Gimnazială Nr.12, coordonaţi de profesoarele de fizică Irina Gabriela și Drăgușanu Gianina.
Școli partenere în proiect sunt Primary school in Ronovac (village near Petrovacna Mlavi) Serbia și Școala Gimnazială Nr.195 București.
"Am vrut să le demonstrăm elevilor că geometria, trigonometria sau astronomia nu sunt ştiinţe abstracte, ci instrumente cu care realitatea înconjurătoare poate fi mai bine înţeleasă", spune cadrele didactice din Botosani.
În ce constă experimentul care aduce matematica, astronomia şi geografia mai aproape de elevi? "Pentru a determina circumferinţa Pământului după "modelul" lui Eratostene, elevii au măsurat umbra lăsată pe sol de un gnomon (băţ vertical) la ora 12h20min, atunci când Soarele ajunge la culminaţia superioară. Ne interesează măsura unghiului de la vârful triunghiului dreptunghic determinat de lungimea gnomonului şi a umbrei. Practic, acel unghi reprezintă unghiul de la centrul Pământului care subîntinde arcul de cerc delimitat de punctul de observaţie (curtea şcolii) şi ecuator, măsurat pe meridian. Apoi, cunoscând distanţa de la Botoșani la Ecuator (determinată de exemplu cu Google Earth), de 5 331,91 kilometri, se calculează prin regula de trei simplă diametrul Pământului".
Experimente similare au loc, în preajma echinocţiului de primăvară, în peste 200 de şcoli din România, Grecia, Bulgaria, Estonia şi Finlanda.
"După finalizarea experimentului, elevii din Botoșani vor schimba măsurătorile cu elevi din alte şcoli participante - de pe acelaşi meridian - pentru a-şi confrunta rezultatele. Este un proiect care oferă elevilor și posibilitatea de a intra în contact cu colegi de-ai lor din alte şcoli din ţară sau din străinătate". VEZI AICI DESCRIEREA EXPERIMENTULUI