Concediul paternal trebuie acordat salariatului, indiferent de vechimea într-o companie

Oserie de modificări importante au fost aduse, acum câteva zile, legislației privind relațiile de muncă. Printre altele, acum s-a clarificat faptul că un salariat trebuie să primească concediu paternal, indiferent de momentul angajării și perioada petrecută în firmă.

Legea 283/2022, ce se aplică din 22 octombrie, transpune în Codul muncii două directive europene (Directiva europeană 1.152/2019 și Directiva europeană 1.158/2019), ce ar fi trebuit transpuse până la început de august, informează AvocatNet.ro.

În primul rând, printr-o nouă prevedere introdusă în Codul muncii, Legea 283/2022 stabilește că angajatorul are obligația acordării concediului paternal la solicitarea scrisă a salariatului, cu respectarea prevederilor Legii nr. 210/1999 privind concediul paternal.

Apoi, același act normativ prevede că acordarea concediului paternal nu este condiționată de perioada de activitate prestată sau de vechimea în muncă a salariatului. De fapt, această prevedere e, mai degrabă, o clarificare, din moment ce nici anterior nu era prevăzut vreun termen.

Astfel, clarificarea introdusă acum cu privire la acordarea concediului paternal înseamnă și că angajatorul nu poate stabili, prin regulamentul intern, nicio condiție contrară prevederilor legale.

Potrivit Legii 210/1999, concediul paternal se acordă în scopul de a asigura participarea efectivă a tatălui la îngrijirea copilului nou-născut și de a facilita concilierea vieții profesionale cu viața de familie în cazul lucrătorilor care sunt părinți.

Începând din august, tatăl copilului nou-născut care are calitatea de salariat are dreptul la un concediu paternal plătit de zece zile lucrătoare, iar dacă face un curs de puericultură (noțiuni elementare teoretice și practice pentru îngrijirea copilului mic), durata concediului se mărește cu cinci zile.

Înainte, durata concediul paternal era aceeași, adică de 15 zile, dar acesta era altfel structurat, respectiv era de cinci zile lucrătoare, la care se puteau adăuga alte zece, dacă tatăl absolvea un curs de puericultură.

O schimbare cu adevărat importantă apărută în vară în legătură cu concediul paternal este că acesta se va acorda la durata lui maximă, de 15 zile, și la nașterea altor copii, nu doar la primul, după ce tatăl a urmat cursul de puericultură. Cu alte cuvinte, cursul de puericultură se face o singură dată, dar va fi luat în calcul la stabilirea duratei concediului paternal și pentru următorii copii ai salariatului, nu doar o singură dată, așa cum era înainte.

În cazul neaprobării concediului paternal, angajatorii pot fi sancționați cu amendă de la 4.000 la 8.000 de lei.

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

La mulți ani! Militarii din Botoșani au marcat Ziua Artileriei Terestre! - FOTO

astăzi, 17:53

Pe 10 noiembrie se împlinesc 183 de ani de la înființarea primei baterii de artilerie din Țara Românească, prilej de sărbătoare și pentru Batalionul 335 Artilerie „Alexan...

Un român este pentru a patra oară patronul celui mai bun restaurant italienesc din Marea Britanie!

astăzi, 17:26

"Unul dintre secretele mele este cuptorul de pizza adus direct de la Napoli și construit în stil tradițional, exact cum se face în sudul Italiei. Însă lumea apreciază foarte...

Botoșănenii au la dispoziție automate pentru achiziția tichetelor de călătorie pentru transportul public! UNDE sunt amplasate

astăzi, 17:03

Începând de marți, 10 noiembrie 2026, botoșănenii au la dispoziție mecanisme moderne și rapide pentru achiziționarea unui bilet de călătorie pentru mijloacele de transport în...