Vine cu adevărat schimbarea în învățământ? Ministrul Educației: "Să învățam să gândim, nu să reproducem! Elevii muncesc mai mult decât părinții lor!"

Vine cu adevărat schimbarea în învățământ? Ministrul Educației: "Să învățam să gândim, nu să reproducem! Elevii muncesc mai mult decât părinții lor!"

Noul ministru al Educației, Monica Anisie, care este profesor de limbă română de aproximativ 25 de ani, pare a face parte dintr-o generație de profesori pe care societatea românească o așteptă de mult pentru a face un salt în evoluție.

Vorbim de o generație care pune bazele pe alte valori decât cele ale învățământului clasic - în care copiii sunt niște soldăței care își primesc notele după capacitatea de memorare a informației, și nu după capacitatea de a gândi sau analiza o informație: mici roboței care pentru nota 10 reproduc tot ceea ce citesc, fără însă a înțelege cu adevărat sensul paginilor pe care le parcurg, o formă primară de ignoranță care a dus la apariția a ceea ce astăzi numim analfabetism funcțional!    

Cum va face noul ministru al Educației, Monica Anisie, acest lucru, încă nu știm, însă chiar acest lucru se deduce din planurile sale pentru perioada în care se va afla în fruntea ministerului Educației.

Viziunea ministrului Educației despre modul de predare este că elevii trebuie învățați să gândească, nu doar să memoreze, o idee tot mai prezentă de la începutul secolului XXI în întreg învățământul european, dar ignorată complet de toate guvernele care s-au perindat în fruntea statului român.    

 "Să învățam să gândim, nu să reproducem. Asta a fost întotdeauna deviza mea, pentru că, fiind vorba de limbă română, toată lumea se gândește că trebuie să învățam pe de rost niște comentarii. Nu. Pentru că noi trebuie să le construim copiilor niște competențe. Ori aceste competențe nu se pot dezvoltă punându-l să memoreze niște comentarii ale altora. Măcar atât să faci tu că profesor, să începi să îl lași și pe el să aibă o părere personală. Știu ceea ce spuneți dumneavoastră, există încă profesori care dictează copiilor ceea ce trebuie să învețe. Nu aceasta este soluția. O să încerc să dezvolt în cadrul Ministerului Educației întâlniri cu profesorii la firul ierbii. Îmi propun să merg și să discut cu profesorii, având alături și specialiști din domeniul științelor educației", a declarat Anisie, într-un interviu pentru Știrile Pro Tv.  

Pentru început, câteva dintre măsurile pe care și le propune sunt modificarea volumului de teme pentru elevi, desființarea fondului clasei sau al școlii și vizite neanunțate în școli. Mai mult, ministrul anunța că intenționează să facă vizite neanunțate prin școli, chiar de săptămâna viitoare: "Vreau să merg în școli fără să anunț în vreun fel prezența mea acolo, pentru că nu sunt persoană căreia să-i placă festivismul", a mai spus Monica Anisie.    

Ministrul a mai afirmat că încearcă să găsească o soluție și pentru modificarea programului prea încărcat al elevilor: "Există și această situație în care copiii stau 6-7 ore la școală, zilnic, și mai petrec 1-2 ore acasă, realizând numai temele scrise. Eu mă refer la temele scrise, dar mai trebuie să și învețe. Astfel, elevii muncesc mai mult decât, poate, părinții lor", mai spune Monica Anisie.

Elevii nu vor mai avea atât de multe teme de făcut acasă, mai promite ministrul, care declară că va milita ca programele after-school să existe în toate școlile, iar elevii să își poate face temele la școală.   

Cât despre controversatul "fond al școlii", ministrul Educației spune că acesta nu ar trebui să existe. "Fondul școlii nu trebuie să existe. Există cadru legal care precizează foarte clar, nu se colectează fondul clasei sau fondul școlii. Unitățile de învățământ în care se realizează aceste fonduri, nici nu știu cum să le spun, ar trebui să respecte prevederile legale", a mai spus ministrul Educației.