Secretele migrației: Românii se simt în țara lor ca un hamster care aleargă pe o roată a sărăciei și lipsei de oportunități, și care nu se mai oprește

Secretele migrației: Românii se simt în țara lor ca un hamster care aleargă pe o roată a sărăciei și lipsei de oportunități, și care nu se mai oprește

România și-a pierdut cea mai mare parte populației active în urma procesului de migrație, iar unul din motivele invocate de români este nivelul de salarizare mult prea mic în comparație cu costurile vieții, la care se adaugă lipsa totală de alternative: românii se simt în țara lor ca un hamster care aleargă pe o roată a sărăciei și lipsei de oportunități, care nu se mai oprește.

Săptămâna trecută a apărut o lucrare remarcabilă intitulată „Chestiunea productivității - Controverse și clarificări”, elaborată de către Ștefan Guga (Syndex), cu sprijinul fundației germane, de orientare social-democrată Fredrich Ebert Stiftung.

Lucrarea este remarcabilă din cel puțin două puncte de vedere: pe de o parte, pentru că este prima analiză făcută publică a productivității salariaților din România și, pe de altă parte, pentru că vine să clarifice chestiunea determinării salariilor foarte mici din țara noastră de o productivitate la fel de mică.

Datele au fost făcute de Realitateafinanciară.net.

Analiza pleacă de la prejudecata transformată în axiomă că la noi salariile trebuie să fie extrem de mici, deoarece avem o productivitate extrem de mică.

Din capul locului,  trebuie remarcat ineditul unor informații, cum ar fi, de exemplu, productivitatea muncii pentru salariații din supermarket-urile din România. Este, totuși, uluitor cât de mare este diferența de productivitate dintre Lidl și kaufland (17 000, respectiv 155 000 lei/salariat) și Cora (35 000 lei/salariat).

La fel de inedit este faptul că valoarea adăugată/salariat în cazul Ford și Dacia a ajuns să fie cam aceeași, după mulți ani de performanță superioară la Craiova.

Ajungem, încet-încet și la indicatorii comparativi care plasează România în contextul Uniunii Europene. Iată că, dacă productivitatea orară realizată de către un salariat din țara noastră este de 14,4 euro/oră, această valoare, exprimată la paritatea puterii de cumpărare (PPS) ajunge la peste 25 de euro/oră.

Un alt tablou comparativ important este cel legat de ponderea salariaților în populația ocupată: cu 77%, depășim doar Grecia dar suntem mult sub media Uniunii (85%) și departe de Polonia (80%) și Ungaria (90%).

Cât privește productivitatea în valori absolute, sub noi avem, într-adevăr, doar pe bulgari: avem o productivitate nominală de trei ori mai mică decât media Uniunii, iar dacă am calcula totul în prețuri comparabile, metodologia PPS, în urma noastră ar veni, pe lângă Bulgaria, Grecia și Letonia.

Ajungem și la cuiul lui Pepelea: ponderea salariilor în PIB în România și în contextul Uniunii Europene -  la noi este 38%, cu 10 puncte procentuale sub media Uniunii!

În plus, costul mediu al unei ore de salariu este la noi de 27% din media UE iar, datorită acestui nivel scăzut, România are cea mai ridicată productivitate ajustată la salarii din întreaga Uniune Europeană. În plus, dacă salariile în România ar crește cu o treime abia atunci se va atinge media Uniunii Europene a productivității ajustate la salarii.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Tudor Carare

Economia județului Botoșani: Dezastru la exporturi pe fondul pandemiei de COVID-19

Miercuri, 27 Ianuarie 2021
225

Datele făcute publice astăzi de Direcția Județeană de Statistică de la Botoșani arată că volumul exportului pentru agenţii economici din județ a scăzut cu aproape 20% în ultimele lun...

Am ajuns primii din Europa la vaccinarea anti-COVID

Miercuri, 27 Ianuarie 2021
755

România s-a plasat ieri pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul de doze de vaccin administrate în raport cu populația, potrivit datelor colectate de ...

De la 1 februarie, casele de marcat nou cumpărate trebuie conectate la sistemul ANAF în ziua instalării

Miercuri, 27 Ianuarie 2021
420

Începând cu data de 1 februarie 2021, companiile care cumpără case de marcat trebuie să le conecteze la sistemul național de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscal...