Iulian-Alexandru Ciocan este din Botoșani și ani de zile i-a petrecut lângă mașini. Pasionat nu doar de motoare sau de noutățile din domeniu, tânărul spune că a reușit, cu multă muncă, să readucă în atenția publică o parte din istoria recentă a României, chiar dacă el nu a făcut parte din ea.
Duminică, la Retroparada Toamnei, mașina cu care s-a prezentat Iulian a fost atracția evenimentului atât pentru adulții nostalgici, cât și pentru copiii curioși să afle cum acționa pe vremuri ”Miliția”.
În fapt, este vorba despre o Dacia 1300, an de fabricație 1975. Parcul auto al Miliției a fost dotat cu Dacii începând cu sfârșitul anilor 60 și începutul anilor 70. Mai întâi Dacia 1100 și 1100 S. Acestea au fost primele modele de autospeciale românești din dotarea Direcției Circulației a Miliției. Mai târziu, de pe la jumătatea anilor 70, parcul auto al Miliției s-a îmbogățit și cu modelul Dacia 1300.
Lui Iulian-Alexandru Ciocan i-a venit ideea de a replica mașina Miliției imediat ce a cumpărat Dacia 1300 de la un fost… milițian.
”Am achiziționat-o din Iași, de la un domn care a avut ceva grad în Miliție, dar era o mașină simplă. Era albă, am luat-o în urmă cu vreo 6-7 ani. Și dacă tot proprietarul a fost din Miliție, mi-am zis să o fac să arate așa”, a mărturisit proprietarul mașinii.
A durat încă 2-3 ani să adune accesoriile, pentru că toate sunt originale. Este echipată inclusiv cu radare (fix și mobil), cu echipamente folosite la acea vreme, în interior fiind chiar și un manechin care poartă uniforma de milițian.
Când a început să iasă pe stradă era spre sfârșitul pandemiei, când circulația era încă restricționată, astfel că a avut nevoie de ”declarație pe propria răspundere”.
”Ușor-ușor am reușit să o termin, era chiar spre sfârșitul pandemiei. Când s-a dat drumul la liberă circulație am început să ies cu ea pe stradă și toată lumea era mirată. Ieșisem cu declarație pe proprie răspundere, îmi amintesc că avea impact asupra oamenilor... Am înscris-o și la Retromobil și merg cu ea la fel și fel de evenimente”, a povestit Iulian.
Nu a luat niciodată amendă de la Poliție. Deși recunoaște că a fost oprit în trafic de câteva ori.
”Poliția m-a mai oprit, dar numai pentru a face poze!”, spune Iulian.
Este bucuros că oamenii se opresc lângă mașina lui. ”Sunt nostalgici”, simte el și este decis să nu se oprească aici.
”Am și îmbrăcămintea de iarnă, dar nu am adus-o acum, este mult mai voluminoasă, țineți minte paltoanele acelea care se purtau de sus până jos. Mai sunt multe de făcut, dar ușor-ușor am adus-o în starea în care este astăzi”.
Nu este la îndemâna oricui replicarea unei astfel de mașini, adaugă tânărul, pentru că pe lângă achiziția autovehiculului și a echipamentelor găsite cu greu, trebuie să ia în calcul și întreținerea.
”Întreținerea este destul de greoaie, găsesc din ce în ce mai greu piese, am adunat de-a lungul anilor piese, am mai avut și alte Dacii înainte”, povestește Iulian-Alexandru Ciocan.
Cu toate acestea, a mai cumpărat o Dacie. Pe care o pregătește cu migală pentru prima ”ieșire în lume”.
”Mai am încă o Dacie pe care trebuie să o scot în circulație, a fost greu cu succesiunea de moștenire la vechiul proprietar. Am făcut actele, o voi scoate și pe aceea. E albă, simplă, tot de prin 1976. Dar are motor franțuzesc și piele neagră. O să o revopsesc, să o fac de la zero”, spune Iulian, care mărturisește că, în restul timpului, circulă cu o Skoda, ”o mașină normală, uzuală”.