Pasiune și determinare: Dragoș Hrițuleac, botoșăneanul care a înlocuit mașina cu bicicleta!

Pasiune și determinare: Dragoș Hrițuleac, botoșăneanul care a înlocuit mașina cu bicicleta!

 Dragoș Hrițuleac  

Un tânăr din Botoșani, stabilit în Londra, a transformat bicicleta în mașină. Pe de o parte, alegând să pedaleze și nu să conducă pe distanțe de sute de kilometri, cutreierând Europa și, pe de altă parte, investind suficienți bani cât pentru achiziționarea unui automobil.

Se numește Dragoș Hrițuleac și este autor al străbaterii drumului Worcester (Londra)-Botoșani, în 2012, și al Turului Mării Negre, primul de acest tip realizat de români, din 2017. Tot el este și unul dintre cei care își pun pasiunea pentru bicicletă în slujba binelui naturii.

2012: 3000 de kilometri, din Londra până acasă

Dragoș Hrițuleac, student pe atunci în Conservarea Mediului la Universitatea din Worcester, și Tiberiu Patraș, care a studiat Ingineria motocicletelor la Universitatea din Coventry, au pornit această cursă la 1 iunie 2012. Cei doi botoșăneni au pornit cu bicicleta din Coventry și au traversat, preț de circa 3.000 km, Franţa, Belgia, Luxemburg, Germania, Austria, Slovacia şi Ungaria, având ca destinație finală orașul natal, unde au fost întâmpinați cu un entuziasm rar.

Aventura celor doi a fost inspirată de Tică Darie, care a pedalat, anterior, din Danemarca până în Roșia Montană, de unul singur. "Știam despre Tiberiu că este pasionat, de la prietenii din Botoșani, iar după ce am văzut un clip cu Tică Darie, care tocmai pedalase singur din Danemarca la Roșia Montană, m-am hotărât că vreau să fac ceva similar. Apoi l-am intrebat pe Tibi dacă ar fi tentat de proiect. Răspunsul lui afirmativ a fost urmat de un mic parteneriat cu WWF România'', își amintește Dragoș.


Cum nimic nu e întâmplător, cursa celor doi a purtat un mesaj. Tinerii au organizat această acţiune sub deviza „Ride for life, ride for rivers”, militând pentru un mediu mai sănătos, promovând munca din acea vreme a WWF România.

Tinerii au primit atunci câte o medalie din partea prefectului şi o diplomă din partea viceprimarului Iliuţă, precum și multe flori din partea părinţilor şi a prietenilor.

2017: Turul Mării Negre, provocarea vieții

Dacă prima ispravă a fost o călătorie ce presupune traversarea efectivă a Europei, de la nord-vest la sud-est, cea de a doua a însemnat aproape 5000 de kilometri, treceri prin țări separatiste, riscuri mult mai mari. Dragoș Hrițuleac a fost însoțit, de această dată, de un alt tovarăș: Valeriu Catargiu.

Au plecat pe 2 septembrie din Galaţi, prin Dobrogea. Au străbătut Bulgaria, Turcia, Georgia, Rusia, Ucraina, Republica Moldova şi din nou în România. Cursa a durat 52 de zile, însă experiențele trăite de cei doi au depășit așteptările.

"Cu prima ocazie, provocările veneau din lipsă de experiență, din necunoscut - pentru că eram pentru prima dată la drum pe bicicletă, pentru o lună. În Turul Mării Negre, ne așteptam și am fost testați mai mult, din punct de vedere logistic. Trecerea prin teritoriile separatiste (Abkhazia, Transnistria, Crimeea), barierele lingvistice, când trebuia să dam explicații autorităților, drumurile nu tocmai adecvate au fost impedimente serioase'', povestește Dragoș. "Worcester - Botoșani a fost planificat destul de detaliat, timp de 6 luni, promovat, fundraising, etc. TOBS2017 a fost planificat în mare, timp de 6 luni, mai puține pregătiri de pedalat, dar planificări logistice mai multe'', a adăugat botoșăneanul.

Acestea nu au fost, însă, singurele provocări. Cei doi au stat o zi și o noapte în zona de graniță dintre Georgia și Abkhazia, unde era un conflict armat. Botoșănenii au relatat pe larg despre Tur pentru Adevărul.

Cert este că aventura tinerilor este, totodată, și prima performanță de acest gen pentru sportul românesc. Nu mai este vorba doar despre pasiune și sport, ci și despre curaj, tărie de caracter, muncă în echipă.

Obiceiul de a nu sta pe loc

Plăcerea de a pedala îl determină pe Dragoș să participe la tot felul de evenimente dedicate bicicletei. Recent, acesta s-a implicat într-o "mini-excursie", așa cum îi spune el unei deplasări, pe două roți, de 240 de kilometri. "O tură mai neobișnuită, peste noapte, un eveniment de cateva sute de oameni, cu atmosferă magică. Plecarea a fost din Londra, spre nord-est, către mare. Am pedalat de la 8 seara până la 7 dimineața să ajungem pe malul mării[n.r.: Marea Nordului]'', menționează Dragoș Hrițuleac.

Nici în momentul de față bicicleta lui nu stă pe loc. Dragoș pedalează 850 de kilometri de-a lungul coastei nordice a Scoției, un tur pe care trebuie să îl finalizeze în șapte zile, însoțit de o colegă de serviciu.

Cum reușește?

După cum se poate observa, Dragoș străbate distanțe mari, pe două roți, și se expune, nu de puține ori, unor riscuri. Dar niciodată de unul singur. Conform spuselor sale, există două "secrete" ale succesului: "Motivația de a vedea un colț de lume care nu este la îndemâna multor oameni'' și, poate cel mai important, prietenia: "E provocarea de a pedala alături de un prieten de încredere, știind că împreună suntem invincibili. Acum, invincibili nu suntem, serios vorbind, dar nu mă pot gândi la altă persoană alături de care aș face așa ceva''.

"Succesul înseamnă să ajung acasă fără vreun incident, dar cu o mulțime de amintiri unice și sute de poze, pe care, de obicei, le văd doar pe internet. De asemenea, interacțiunea cu oamenii și locurile adaugă substanță. Călătoria e mai importantă, dar a duce tura la bun sfârșit cum am plănuit e întotdeauna îmbucurător'', spune tânărul.

Costurile unei deplasări

De-a lungul timpului, suma investită în pasiunea sa ar fi fost suficientă pentru a cumpăra o mașină  care să îi ușureze viața de zi cu zi. Dragoș a preferat, însă, să investească treptat în biciclete și echipament, care sa îl poarte mii de km prin lume, săptămâni la rând. "În parcări prin Botoșani găsești mașini la 800 de euro, vechi de 15 ani. O bicicletă e mai scumpă de atât. Iar pe o mașină de acest gen nu contez două luni, zi de zi''.

Un sistem care include o roată cu dinam și conexiunile necesare l-au costat 250 de lire. Pe lângă bicicletă și acest sistem, pentru ca expedițiile să fie reușite, este nevoie de un echipament: cort, sac de dormit, saltea, trusă de prim ajutor, scule, electronice. În marile deplasări care l-au consacrat, trebuie amintite și cazările, ceea ce ar însemna că investiția de până acum i-ar fi permis cumpărarea unui autoturism relativ bun.

Dragoș susține că prețul bicicletei nu e direct relevant. "Oricine poate pleca într-o tură, chiar și cu buget redus sau bicicletă ieftină. Important e ca planurile să fie adecvate traseului, indispensabile sunt determinarea și dorința de a petrece timp pe două roți, în aer liber'', subliniază el.

"Bicicliștii trebuie să folosească strada, nu trotuarul"

Întrebat cum ar vedea o Românie în care sunt mai multe biciclete decât mașini, Dragoș a fost clar: "Ar fi o Românie cu un aer mai curat, oameni mai sănătoși, cu interacțiuni mai multe între cetățeni. Ar fi o țară model, de care oamenii s-ar simți atrași. Dar, până atunci, ar trebui să vedem trotuare folosite de pietoni și străzile de mașini și să cădem de acord că bicicliștii sunt parte din trafic - trebuie să folosească strada, nu trotuarul. Și puțin respect pentru persoanele cu dizabilități. Hai să vedem asta ca nouă realitate, până ajungem la o asemenea Românie".

Scopul unui iubitor de natură, de libertate

"Ce înseamnă bicicleta? În primul rând libertate, flexibilitatea pe care o oferă atunci când călătoresc, dar și în viața de zi cu zi, prin oraș, care e greu de închipuit fără bicicletă. În plus, pasiunea. Un zâmbet e oricând acolo când sunt pe bicicletă. Lucrez pentru un ONG în domeniul transportului sustenabil, care promovează mersul pe bicicletă. Așadar, chiar dacă nu sunt pe bicicletă, încerc să contribui la creșterea numărului de oameni care pedalează", rezumă Dragoș.


(Roxana Aiacoboaei) 

 

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Văzuți pe camerele de supraveghere și sancționați, ce acte ilegale au fost comise! (Foto)

astăzi, 15:40

În weekendul 1-3 noiembrie, polițiștii locali din cadrul Serviciului Dispecerat care monitorizează camerele de supraveghere din municipiu Botoșani, pe parcursul îndeplinirii atribuții...

Bărbat de 60 de ani din Botoșani, bătut în propria casă de un adolescent de 15 ani!

astăzi, 15:20

Poveste revoltătoare într-o comună din Botoșani. Un bărbat a fost bătut de un adolescent de 15 ani, în propria casă. Agresiunea a fost filmată de un alt minor și scenele șocante a...

Juniori de la FC Botoșani convocați la lotul național!

astăzi, 14:00

Patru juniori din cadrul Academiei FC Botoșani, componenți ai echipelor U14 și U15, au fost convocați pentru a participa la acțiunea de selecție pe care Federația Română de Fotbal (FRF) ...