Referindu-ne la masinile moderne, care sunt acum dotate cu sisteme de siguranta active si pasive, scaunele automobilului sunt considerate foarte sigure. De exemplu, avem acum centuri pretensionate, tetiere active, airbaguri frontale, laterale si chiar la genunchi, coloana de directie retractabila si asa mai departe. Plus acele sisteme active care functioneaza in fiecare secunda ca tu sa circuli in siguranta, adica ABS, ESP si alte cele.
La prima vedere ai crede ca scaunul soferului este cel mai sigur loc din masina. In primul rand, pentru ca este pozitionat oarecum in mijlocul automobilului, adica in fata este motorul si in spate este un rand de scaune si portbagajul, ceea ce face ca in cazul unui impact frontal sau din spate acest loc, impreuna cu cel al pasagerului, sunt mai izolate. In al doilea rand, scaunul pasagerului se bucura de cele mai multe airbaguri. Acum o masina are airbaguri frontale si laterale pentru pasagerii din fata, iar in unele cazuri exista airbaguri pentru picioare la sofer.
Insa locul soferului are niste neajunsuri: volanul, bordul si consola centrala a schimbatorului. Daca este un impact violent, corpul soferului are mai multe obiecte de care sa se loveasca. Chiar daca se actioneaza airbagul, capul va ricosa in bord sau in portiera laterala. Pe portiera laterala este protejat de airbagul din scaun, dar in dreapta nu are protectie. Mai mult, o serie de accidente il blocheaza pe sofer in scaun din cauza ca picioarele ii sunt apasate de coloana de directie si de panoul ignifug.
Lucrurile sunt putin mai diferite pentru scaunul pasagerului. Are aceeasi protectie ca si soferul, insa bordul este mai departat si nu exista obiecte care sa-i blocheze picioarele in cazul unui impact frontal.
Trecand la scaunele din spate, acestea nu se bucura decat de airbaguri laterale de tip cortina, care ii protejeaza pe pasageri in cazul unui impact lateral. Insa la un impact frontal, centura de siguranta e singura metoda prin care soferul se poate apara. Locul central de pe bancheta din spate este insa cel mai compromis, deoarece nu are nici macar protectia laterala oferita de airbagul cortina.
Autoturismele cu 7 sau 8 locuri, adica cele care mai au un rand de scaune in spate, ofera in cele mai bun caz o protectie cu acelasi airbag cortina care se activeaza din fata pana in spate, dar si centuri de siguranta. Ceea ce le face la fel de sigure ca locurile de pe bancheta in cazul unui impact lateral sau frontal, dar foarte periculoase daca ne loveste o masina din spate, fiind foarte apropiate de luneta.
Siguranta locurilor din masina depinde de multe aspecte. Cum ar fi tipul de caroserie, marimea si greutatea masinii, sistemele de siguranta si asa mai departe. Citeste integral pe 4tuning.ro...