Oferta educațională pentru anul școlar 2022-2023 a fost modificată radical, în județul Botoșani. Numărul claselor de liceu având profil uman sau tehnologic a fost suplimentat, în vreme ce unele unități de învățământ rămân doar cu activitate de instruire practică.
Șefa Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ), Ada Macovei, a explicat că modificările se datorează multitudinii solicitărilor de transfer ale elevilor și lipsei de randament a învățământului teoretic în cazul liceelor tehnologice.
Absolvenții de clasa a VIII-a vor avea la dispoziție 36 de clase cu profil real, dintre care 14 pe specializarea matematică-informatică și 22 pe științe ale naturii, respectiv 30 de clase cu profil uman, împărțite în mod egal între filologie și științe sociale.
„Din analiza și centralizarea datelor, a reieșit foarte clar că elevii întâmpină, așa cum știam de altfel, doar că ne trebuiau și dovezile acestea scrise, probleme foarte mari la matematică. Încă din gimnaziu. De aceea, oferta noastră educațională pentru anul viitor școlar a fost modificată”, a spus Ada Macovei.
Potrivit oficialului, în prima zi a celui de al doilea semestru școlar, IȘJ a avizat nu mai puțin de 270 de solicitări de transfer. „Asta însemnând în medie zece clase de copii care se mișcă dintr-o parte în alta. Este foarte mult, și atunci suntem obligați să venim în întâmpinarea solicitărilor elevilor și a părinților, să le oferim un plan de școlarizare care să le satisfacă nevoia, iar nouă să ne asigure că performanța va fi făcută de drag și de fiecare copil în parte, pe măsura posibilităților, intereselor și aptitudinilor sale”, a arătat profesorul.
„Au fost foarte multe discuții pe subiectul acesta, că am crescut numărul de clase la științe sociale, acesta este motivul public, pe care îl cunoaște majoritatea populației care are copii la școală, acesta este și motivul pentru care un număr atât de mare de elevi nu vor mai fi nevoiți să se transfere, ci vor avea de la început ocazia să performeze în domeniile pe care și le aleg.
Nu este vorba despre o alegere greșită a elevilor, ci despre numărul de clase pe care îl avem. În timp ce la științe sociale se intră cu o medie foarte mare, în ultimele două clase de la matematică-informatică se intră cu medii mai mici, iar copiii aleg în primul rând unitatea de învățământ, după aceea profilul. Dacă noi le oferim o paletă largă și diversă de clase, într-o proporție rezonabilă, fiecare copil va merge acolo unde îți dorește, iar mediile vor fi comparabile. Trebuie să le oferim șansa să intre fiecare unde dorește, pentru a nu înregistra eșecuri școlare”, a adăugat inspectorul general al IȘJ Botoșani.
De asemenea, a fost majorat numărul de clase pe filierele tehnologice și vocaționale, în detrimentul altor specializări, pe care rezultatele înregistrate în ultimul deceniu nu le mai justifică. Este cazul liceelor din Ștefănești, Smârdan, Todireni și Vlăsinești, dar și al Grupului Școlar Industrial „Elie Radu” din Botoșani, unități unde se vor desfășura doar cursuri de calificare profesională.
„Nu se poate să păstrăm clase de liceu acolo unde nu avem rezultate la Bacalaureat măcar la un nivel minim. O promovabilitate de 50% cred că ar fi fost onorantă. 10%, 15% sau 0 nu poate să asigure un viitor claselor de liceu din aceste unități de învățământ. Aceste unități rămân cu personalitate juridică și cu învățământul profesional, seral (...) Nu poți să ții în continuare un profil, o specializare care nu are rezultate în ultimii zece ani și care practic nu le asigură copiilor niciun fel de viitor”, a afirmat profesorul Ada Macovei.
Ea a declarat că următoarea prioritate a IȘJ este creșterea numărului de clase în învățământul dual, după modelul parteneriatului dintre Liceul „Alexandru cel Bun” și firma Rolana Tex. „Aici, copiii, pe lângă faptul că beneficiază de instruire practică la un posibil viitor loc de muncă, au și bursa dublată, bursa profesională”, a exemplificat oficialul.
„Un alt motiv pentru modificarea rețelei școlare este încadrarea în costul standard. La nivelul județului, în fiecare an, se fac realocări de credite bugetare, de la cei care depășesc veniturile și cheltuielile pe costul standard la cei care nu reușesc să se încadreze. În al patrulea trimestru începe discuția dacă ne luăm sau ne luăm salariul. Atâta timp cât avem unități de învățământ în care avem mai multe cadre didactice decât ar trebui la o medie per elev, adică avem un cadru la 7-8 elevi, e clar că nu ne vom încadra niciodată în costul standard.
În țara asta există doar 14 județe care sunt în monitorizarea Ministerului Educației pe acest subiect, pentru că este o situație care trenează de foarte multă vreme. Îmi pare foarte rău că la mine s-a nimerit să modific rețeaua școlară, știți că s-a mai întâmplat și în celălalt mandat, tot la început, când din cauza efectivelor foarte mici ale elevilor, a trebuit să reorganizăm rețeaua școlară. Acum se întâmplă din cauza neîncadrării în costul standard per elev”, a mai spus inspectorul general al IȘJ Botoșani.
În județul Botoșani există 32 de colegii, licee și școli profesionale.