În perioada 24.04 - 28.04. 2023, în Școala Gimnazială Nr. 1 Dobârceni a avut loc ultima mobilitate transnațională inclusă în proiectul Erasmus+ Culture ambassadors Nr. 2020-1-BG01-KA229- 079190-2.
La activitățile mobilității au participat patru elevi din Bulgaria și profesorii însoțitori Venina Dimitrova Tsonkova și Silviya Angelova Dramalieva cae sunt și coordonatorii acestui proiect, patru elevi din Turcia însoțiți de profesorii Yusuf Batki, Gülname Kayhan, Sadettin Kılınç, șase elevi din Portugalia și profesorii Maria Abilia Queirós Leite Domingues și Cláudia Maria Reis Lino Moreira Fernandes Rodrigues, patru elevi din Macedonia de Nord și profesorii Sonja Gavriloska Ljulkova , Daliborka Sajcheska Simonovska, Biljana Slavevska.
Echipa Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Dobârceni a fost reprezentată de șapte elevi și de cei cinci diriginți ai claselor gimnaziale Letos Andrei, Marcu Cristina Florentina, Bălan Ionuț, Ursu Petronela Nicoleta și Coruț Florentina coordonați de managerul proiectului, director prof. Grapan Teodora.
Activitățile s-au desfășurat sub semnul cântecului și al dansului deoarece pe parcursul celor cinci zile elevii participanți au pregătit cântece și dansuri specifice fiecărei țări. Am realizat un spectacol la care au participat elevii școlii în cadrul săptămânii ,,Școala Altfel”, am realizat o vânătoare de comori (treasure hunt) prin care, pe un traseu stabilit echipe mixte au avut de descoperit și identificat obiecte tradiționale românești.
Diferențele culturale au fost marcate prin specificitatea portului și a limbii vorbite și a istoriei culturale descoperite în cântecele populare românești, turcești, macedonene, portugheze și bulgărești. Am continuat cu aprofundarea noțiunilor de român și tradiție strămoșească cu vizitele la Muzeul de Etnografie Botoșani, Palatul Unirii Iași, Cetatea de Scaun a Sucevei.
Cele cinci zile de activități au condus la consolidarea caracteristicilor cetățeniei europene de acceptare, toleranță, multiculturalism, echitate indiferent de religie, etnie, medii sociale, ne-am dezvoltat competențele lingvistice, atât elevii cât și profesorii au folosit în comunicare limba engleză.
Feedback-ul oferit la finalul activităților ne-a demonstrat încă o dată că proiectele Erasmus oferă profesorilor și elevilor șansa de cunoaștere, de integrare, de incluziune a celor marginalizați din punct de vedere social sau economic, de a deveni cetățeni activi, de a face față provocărilor actuale ale societății, șansa de a ne dezvolta competențele lingvistice și digitale, de a colabora, de a ne îmbogăți spiritual cum altfel, poate nu am avea șansa să o facem.
Erasmus schimba vieți, îmbogățește vieți, deschide minți!
Prof. Grapan Teodora
(Comunicat de presă)