EduPedu: Ministrul Educației asociază public învățământul profesional cu analfabetismul funcțional

În încercarea de a combate prejudecățile elevilor și părinților despre învățământul profesional și tehnic, ministrul Daniel David leagă această ramură de analfabetismul funcțional. Într-un comunicat publicat pe site-ul Ministerului Educației, ministrul Daniel David remarcă într-o declarație următoarele: „Sper ca elevii să caute cu încredere această modalitate educațională, nu să o vadă, cum se mai întâmplă uneori acum, ca pe o variantă reziduală/periferică a filierelor teoretice sau vocaționale, generând în unele zone și cote crescute de analfabetism funcțional.”

 

Oficialul, cercetător, om de știință, fost rector și profesor universitar, a făcut afirmația fără să prezinte date despre analfabetismul funcțional din zona învățământului profesional.

Potrivit Edupedu, singurul studiu riguros și cu valoare științifică recunoscută la nivel internațional, care măsoară nivelul de alfabetizare funcțională este PISA, care se aplică pe elevii alfați în sistemul școlar la vârsta de 15 ani, o dată la 3 ani. Ministerul Educației și Cercetării nu a realizat niciodată o altă cercetare care să arate nivelul de alfabetizare din sistemul de învățământ, cu atât mai puțin din învățământul secundar superior (adică licele teoretice, vocaționale și profesionale/tehnologice).

Citește și Școala din Botoșani care de peste 80 de ani le oferă elevilor o brățară de AUR!

Declarația ministrului ridică semne de întrebare cu privire la modul în care este înțeles acest segment al sistemului de educație și la riscurile stigmatizării lui chiar în momentul în care se încearcă revalorizarea sa.

Ministerul Daniel David prezenta, în declarația sa, reorganizarea învățământului profesional și tehnologic, prevăzută în Legile 198 și 199/2023.

Prin două ordine de ministru semnate de Daniel David, începând cu anul școlar 2026–2027, vechiul model al „școlilor profesionale” va fi înlocuit cu liceele de 3 ani. Adică elevii fac școala profesională la liceu, pot ieși în piața muncii după 3 ani de studiu, dacă vor calificare de nivel 3, sau pot continu cu clasa a XII-a, dacă vor să termine liceul (calificare nivel 4 cu sau fără diplomă de Bac).

Potrivit declarației oficiale, noul model va permite elevilor să obțină calificări profesionale în mai multe etape și să aibă acces, ulterior, inclusiv la învățământul universitar. În paralel, Ministerul promite introducerea unui nou curriculum pentru filiera tehnologică, menit să o facă „atractivă” și să rupă percepția că ar fi o variantă de rezervă față de liceele teoretice sau vocaționale.

Analfabetism funcțional înseamnă incapacitatea de a folosi în viața reală cunoștințele teoretice dobândite la școală. Este vorba despre „elevi care știu să citească, dar nu înțeleg ce citesc, nu pot extrage informații, nu pot face inferențe sau să analizeze un text”, mai scrie Edupedu.

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Sportivii de la CS DAO Botosani, premiați la Campionatul Național de Arme Tradiționale!

astăzi, 15:50

În perioada 6 - 7 decembrie 2025 a avut loc ediția anuală a Campionatului Național de Arme Tradiționale, în municipiul Onești, județil Bacău, în Sala Polivalentă ”Nadia...

Ministerul Sănătății modifică regulile privind alimentația copiilor în grădinițe și școli!

astăzi, 15:19

Școlile pot solicita informații detaliate despre ingrediente, conținut nutrițional și aditivi, sancțiuni pentru nerespectarea regulilor și principii și reguli în alimentația copilului a...

Fundația Alfa, Suflet și Energie: Investițiile în educație și sprijin social pot schimba radical viețile oamenilor! - FOTO

astăzi, 14:30

Fundația Alfa, Suflet și Energie încheie anul 2025 ca un veritabil agent al schimbării, demonstrând că solidaritatea, educația și implicarea pot transforma profund o comunitate. Cu i...