Salarizarea profesorilor, organizarea sistemului de școli, modul cum se desfășoară evaluarea acestora și cum sunt colectate datele – toate prezintă plusuri, dar și foarte multe minusuri, într-un raport elaborat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) la solicitarea Ministerului Educației.
Analiza, publicată marți, include nu mai puțin de 18 recomandări-cadru și peste 70 măsuri detaliate pentru autoritățile române, multe care ating elemente-cheie necesare reformei, dar care lipsesc în prezent.
Documentul apare la jumătate de an de când Legea învățământului preuniversitar a intrat în vigoare, la un deceniu de când președintele Klaus Iohannis a lansat proiectul „România Educată” ce stă la baza acestei legi și la patru ani de când OCDE înainta o serie de propuneri președinției Române, tocmai pentru susținerea reformei din educația românească prin proiectul prezidențial, potrivit Edupedu.ro.
Raportul, intitulat „Reforma învățământului preuniversitar în România: Consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin”, a fost elaborat de OCDE „în cadrul unui proiect prin instrumentul de sprijin tehnic finanțat de Direcția Generală Sprijin pentru Reforme Structurale (DG REFORM) a Uniunii Europene, la solicitarea Ministerului Educației din România”.
Acum, autoritățile române spun că vor pune în aplicare recomandările OCDE, care, după cum a spus ministrul Ligia Deca la evenimentul de lansare a raportului OCDE, se află în legislația primară, dar se vor vedea ”și mai clar” în legislația secundară.
Cele 18 recomandări-cadru ale OCDE vizează chestiuni care au revenit permanent în dezbaterile ce au prefațat adoptarea legilor educației și au continuat după acestea, atingând teme precum stabilirea unor legături între salarizarea profesorilor și performanța lor, eliminarea exceselor în verificări și concentrarea măsurilor de sprijin dinspre zonele cu resurse spre zonele dezavantajate, cu școli sărace, eliminarea „conflictelor de interese” care persistă, consolidarea sistemului de colectare de date relevante pentru sistem.
Aceste recomandări sunt încadrate în patru grupuri mari:
-evaluarea școlilor,
-bugetele din învățământ,
-cariera didactică,
-sisteme de monitorizare în educație.