Profesorul Adrian Panaete, de la Colegiul Național ”A.T.Laurian” Botoșani, care este și vicepreședintele Societății pentru Excelență și Performanță în Informatică (SEPI) – organizație parteneră a Ministerului Educației în organizarea Olimpiadei Naționale de informatică, scrie în termeni duri despre o ”dezbatere publică” pe marginea noilor programe la disciplina Informatică.
Profesorul botoșănean, despre care Radu Gologan, președintele Societății de Științe Matematice din România, spune că este ”cel mai important profesor de matematică si informatică din România”, își exprimă ”cu îngrijorare” direcția către care merge învățământul de performanță, acuzând impunerea unei ”schimbări de dragul schimbării”.
”Nu mă declar un expert în Informatică, în ciuda experienței acumulate în ani de zile în comisii naționale și internaționale în domeniu. Dar șirul de neadevăruri sau jumătăți de adevăruri vărsate pe canale publice sau private pentru a susține cu orice preț o schimbare ”de dragul schimbării”, contrapusă unui demers rațional lansat de SEPI pentru a opri la timp un dezastru al învățământului de specialitate cu consecințe previzibile în declinul industriei IT (da, acea ramură a economiei care produce 8% din PIB) mă obligă la o reacție.
Primul semnal de alarmă ar fi cel legat de ceea ce se dezbate. În loc să se dezbată, așa cum este firesc, tot parcursul elevului din clasa a IX-a până la a XII-a, în dezbatere publică este pusă doar programa de clasa a IX-a.
Apoi plecând doar de la această informație ”însfertită” (na, că am inventat și un cuvânt nou), tot felul de cunoscători de tot și de toate încep se pare să ne explice cât de bună e ideea de a elimina complet limbajul C++ ( de la profilul Matematică-Informatică) și studierea C++ după sau concomitent cu limbajul Python (la profilul Matematică-Informatică - intensiv)”, spune prof. Adrian Panaete.
Redăm mai jos mesajul integral al profesorului de informatică din Botoșani, cu mențiunea că intertitlurile aparțin redacției:
”O propoziție în care absolut fiecare cuvânt este greșit!”
”Și aici încep aberațiile: ”retrograzii ăia care nu știu decât despre Olimpiade distrug generații subordonând programa interesului lor meschin: învățământul de performanță”. Stau și mă întreb cum pot unii să emită o propoziție în care absolut fiecare cuvânt este greșit? Introducerea în programa de liceu a limbajului Python este o inițiativă salutată de noi, ”retrograzii”. Dar știți vorba aia românească: ”Să nu pui boii înaintea carului”? Cam asta încercă documentul SEPI să explice. Python este un limbaj modern și își găsește locul evident în arsenalul oricărui tânăr care dorește să își formeze un set complet de abilități, nu numai în IT ci și într-o sumedenie de alte domenii conexe. Din păcate, utilizarea unui limbaj cu adevărat evoluat poate deveni un demers cu eficiență extrem de limitată dacă (orbiți de simplitatea aparentă a limbajului la contactul cu primele instrucțiuni) nu se ține cont de complexitatea conceptelor pe care le manipulează.
Pentru a face o paralelă mai ușor de perceput: este exact ca și cum ai învăța pe cineva algebra înaintea aritmeticii. Nu voi da detalii tehnice pentru că ele sunt explicate exhaustiv în propunerea SEPI”.
”Cu o oră pe săptămână, și aceea teoretică, nu poți să creezi performanță”
”Revenind la cealaltă absurditate, întreb pe cei care acuză că se încearcă subordonarea programei ideii de Olimpiadă și în general de Informatică competițională: voi chiar credeți ce spuneți? Când a fost vreodată adevărat așa ceva? Când va fi? Cu o oră pe săptămână și aceea teoretică nu poți să creezi performanță ... nu la clasă.
Olimpiada are programă separată, adaptată la standardele internaționale și performanța se creează prin munca suplimentară titanică, în școli, prin efortul unor profesori dedicați cu copiii cu adevărat pasionați de programare, prin Centre de excelență, prin atragerea elevilor foarte talentați în grupuri în care colaborează între ei, prin resursele on-line între care cele românești au o pondere tot mai mare pe măsură ce trece timpul.
Aș putea să acuz că, dimpotrivă, distructivi sunt cei care nu înțeleg că prin eliminarea totală a limbajului C++ de la profilul Matematică-Informatică (nu știu cine a născocit termenul de neintensiv) se provoacă eliminarea unei părți semnificative a bazei de selecție pentru ceea ce ne mai bucura sufletele odată pe an... performanța școlară la nivel mondial.
Din această perspectivă, mă pronunț fără rețineri: programa în forma propusă este discriminatorie pentru elevii de la profil Matematică-Informatică. Justificarea cu linia separată pentru clasele cu predare intensivă dovedește o profundă necunoaștere a realităților din teritoriu. Aceste clase cu predare intensivă sunt de regulă organizate în Liceele de informatică și aceste licee pot fi numărate pe degete în țară. În rest poate câte o clasă la Colegiile Naționale și asta la latitudinea școlii și/sau Inspectoratelor școlare. Majoritatea claselor de Matematică-Informatică sunt clase obișnuite, nu cu predare intensivă”.
”Elevii și profesorii nici măcar nu știu ce li se pregătește”
”Alt neadevăr care circulă prin comentarii la diverse postări pro sau contra demersului SEPI: Elevii și profesorii preferă Python pentru că este mai simplu. Nu prea înțeleg de unde vine asta. Elevii și profesorii nici măcar nu știu ce li se pregătește”.
”Vă asumați că vom avea o generație practic sacrificată în acest experiment?”
”Acum stau și eu strâmb și încerc să judec drept și mă întreb, despre toți specialiștii care au susținut cu înflăcărare traseul ăsta în care nu conținutul este problema (Python & C++ ) ci ordinea nefirească a tranziției de la unul dintre limbaje la altul. Domnilor și doamnelor, câți dintre dumneavoastră au migrat de la Python la C++? Părerea mea: numărul este zero!!! Atunci de ce vreți să experimentați așa ceva pe pielea viitorilor elevi de clasa a IX-a? Vă asumați că vom avea o generație practic sacrificată în acest experiment? Previziunea că ar fi vorba de o generație este prea optimistă. Poate fi vorba de multe generații de acum încolo.

Profesorii care ar urma să pună în aplicare ceea ce ați creat în laborator ar trebui să cunoască limbajul pe care îl predau mult deasupra conceptelor pe care le vor expune la clasă. Sunteți siguri că există șansa ca în septembrie 2026 acest nivel va fi atins? Eu personal sunt mai mult decât sceptic.
În continuare întreb: Care este limbajul din care poți migra mai ușor spre un alt limbaj? Gurile rele ( pentru voi) spun că ar fi C++. Argumentele tot în poziția SEPI.
Altă întrebare: Unde își dovedește Python eficiența în gestionarea memoriei și a vitezei de execuție? Veți da exemplul NumPy. Și in ce limbaj este implementat NumPy? Vă spun eu ( deși știți și voi) : în C++. Ironic, nu?”
”S-a descoperit cauza analfabetismului funcțional în România: învățământul de performanță”
”Ultima, dar nu cea din urmă gogomănie pe care o văd în ideile promovate în spațiul public le întrece pe toate. S-a descoperit cauza analfabetismului funcțional în România. Aceasta are un nume: învățământul de performanță. Nu subfinanțarea sistemului, nu lipsa din ce în ce mai acută de profesori, nu programele incoerente care pun pe primul plan superficialitatea în defavoarea unui parcurs logic, firesc și riguros. Intrăm în aceste programe cu foarfeca, tăiem capitole întregi de dragul simplificării, fără să ținem cont că în mintea copilului adăugăm lacună după lacună cu fiecare punte logică pe care am dărâmat-o. Și la final ce să vezi: analfabetismul funcțional este cauzat de Olimpiade. Gata, am găsit acarul Păun și odată cu eliminarea forțată a învățământului de performanță, magic, vom scăpa de analfabetismul funcțional. Aș vrea să râd de astfel de idei, dar, din păcate, nu e de râs; e de plâns.
Închei cu o rugăminte adresată tuturor profesorilor și inspectorilor de Informatică. Știu că împreună, am reușit atunci când nimeni nu credea; la pandemie cu sprijinul vostru am reușit să organizăm OSEPI și să ținem România acolo unde merită. Acum trebuie să înfruntăm un virus mult mai subtil: superficialitatea. Citiți cu atenție argumentele prezentate în propunerea SEPI și veți înțelege ce dorim de fapt și ce vor alții să credeți că dorim. Unii vor să acrediteze ideea falsă că ducem o luptă C++ împotriva Python. În realitate tot ce ne dorim este să dăm șansa ca Python să apară în programă în momentul în care să poată fi exploatat optim pentru potențialul uriaș pe care îl are.
Susțineți prin reacție în această dezbatere argumentele care vi se par valide. Încă mai este timp să vă expuneți punctul de vedere. Vă roagă cu sinceritate ”un moș învechit și retrograd” așa cum mă identific în alt comentariu citit în spațiul public”.
Propunerea SEPI : https://cdn.sepi.ro/SEPI_analiza_programe_informatica.pdf
Adresa la care se pot trimite propuneri și sugestii legate de programa de Informatică: consultare@rocnee.ro

