În perioada 26 februarie – 1 martie 2024, un grup format din trei cadre didactice ale Colegiul Economic “Octav Onicescu” Botoșani, au participat la un curs de formare, având codul de proiect: 2023 – 1 – R001- KA121- SCH- 000124836, domeniul Educație școlară, cu tema „STEAM Activities for Students”.
Programul de formare s-a desfășurat în Konya – Turcia și a avut ca scop îmbunătățirea competențelor educaționale pentru a inspira generația viitoare, în era tehnologiei și a inovației continue, educația STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică) devenind un aspect vital în pregătirea elevilor pentru provocările viitorului.
Principalele obiective ale cursului au fost:
1. Înțelegerea principiilor și beneficiilor educației STEM și modul de integrare a activităților STEM în lecțiile desfășurate în clasă;
2. Proiectarea și implementarea de lecții și activități STEM eficiente în acord cu obiectivele de învățare, promovarea creativității, a gândirii critice și a lucrului în echipă;
3. Folosirea de abordări și tehnologii pedagogice pentru a sprijini educația STEM în sala de clasă, inclusiv predarea bazată pe investigații, învățarea practică și software;
4. Dezvoltarea și perfecționarea competențelor profesionale ca educatori STEM și integrarea de noi cunoștințe și abilități în procesul instructiv-educativ;
5. Înțelegerea rolului diversității, echității și incluziunii în educația STEM și a modului de proiectare/implementare a activităților care promovează diversitatea și incluziunea în clasă.
Cursul a acoperit diverse aspecte ale educației STEM, inclusiv proiecte practice, activități creative și abordări interdisciplinare. Profesorii au avut oportunitatea de a explora modalități noi de a integra conceptele STEM în curriculumul lor și de a descoperi tehnici inovatoare de predare, oferind o perspectivă proaspătă asupra modului în care discipline precum matematica, chimia și biologia pot deveni mai accesibile și mai interesante pentru elevi.
Au fost identificate și utilizate strategii și instrumente de predare-învățare-evaluare, precum: ,,Flipped Lessons”, „Coogle”, „Padlet”, „Mentimeter”, „WordArt”.
Pe lângă aspectele tehnice și practice, cursul a subliniat, de asemenea, importanța abordărilor STEM interdisciplinare, aceste activități stimulând imaginația și creativitatea elevilor într-un mod care depășește granițele disciplinelor tradiționale.
Organizatorii au folosit o abordare educațională interactivă și au pus la dispoziția participanților materiale de specialitate bine structurate.
Profesorii s-au implicat activ și au avut oportunitatea de a colabora și de a împărtăși idei între ei. Această colaborare a fost văzută ca un aspect esențial în dezvoltarea și îmbunătățirea practicilor lor de predare STEM.
În timpul liber, cadrele didactice au beneficiat de un program cultural, care le-a oferit oportunitatea de a vizita obiective de larg interes (Muzeul de Științe, Muzeul Mevlana, Cappadocia, Sile) și de a cunoaște puțin din tradițiile, obiceiurile și valorile culturale ale Turciei, care au evoluat de-a lungul secolelor: ospitalitatea și respectul, tradiția și respectul pentru trecut, gastronomia și artizanatul, spiritualitatea și toleranța religioasă.
În concluzie, participarea la cursul "STEAM Activities for Students" a reprezentat o experiență valoroasă pentru cele trei cadre didactice. Acestea au plecat cu noi cunoștințe, abilități și inspirație pentru a-și îmbunătăți practica educațională și pentru a-și stimula elevii să devină viitori lideri în domeniul STEM. Este clar că investiția în educație este cheia pentru formarea unei societăți progresive și a unei generații pregătite pentru provocările lumii moderne.