Evaluare Națională standardizată formată din sub-teste din mai multe discipline, pe model francez – care are matematică, limbă franceză, istorie, geografie, științe – este propunerea oficială înaintată de ministrul Educației, Daniel David, viitorului Executiv, pentru a fi aplicată chiar de anul următor „dacă ne punem de acord”.
Această nouă examinare, dublată și de un examen de admitere la liceu, ar urma să dispară într-un orizont de 5-10 ani când notarea de la clasă ar putea întruni condițiile pentru ca Evaluarea Națională să fie înlocuită cu portofoliul educațional, pe modelul din Finlanda.
Deci, modelul francez de anul viitor și modelul finlandez pe termen lung sunt cele două schimbări majore pentru evaluarea elevilor de clasa a VIII-a anunțate de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în cadrul unei conferințe de presă organizate miercuri, 21 mai 2025, în care le-a răspuns jurnaliștilor la întrebări legate de Raportul QX, scrie Edupedu.ro.
„O să facem probabil cum fac francezii, de exemplu, care au și matematică, limbă franceză, au și istorie, geografie și științe. Dacă ne propunem să formăm mai multe competențe, nu ar fi bine să vedem standardizat cum le-am format?”, a declarat Daniel David.
Înlocuirea examenului de Evaluare Națională cu portofoliul educațional
„Problema mea cu examinarea națională, chiar dacă nuanțăm competențe, nu rămânem la cele două, în logica pe care o avem acum, este tot una punctuală”, a spus ministrul Educației și Cercetării.
„Portofoliul educațional vine și spune nu numai ce ai făcut în a VIII-a, ne uităm și în a VII-a și în a VI-a și în a V-a și este mai relevant”, a argumentat Daniel David.