Măriuca Talpeș: Educația e o construcție șubredă la bază, la nivelul preșcolar și primar

”Educația e o construcție șubredă la bază, la nivel preșcolar și primar. Marile probleme ale educației este că pierdem foarte mulți copii pe drum. Avem un abandon până la clasa a 12 de 25%”, a spus marți Măriuca Talpeș, fondator, alături de soțul său, Florin Talpeș, al companiei Softwin, cu ocazia prezentării unui raport privind piața muncii din România. Raportul a fost realizat de PwC, la solicitarea Coaliției pentru Dezvoltarea României și poate fi citit aici.

 

”Doi din cinci copii nu înțeleg ceea ce citesc. Avem un învățământ profesional și tehnic învechit care duce ca angajabilitate cel mult 30%. Adică unul din trei absolvenți de învățământ profesional și tehnic se angajează în domeniul în care s-a pregătit. Avem studenți puțini- 26% din populația din grupa de vârstă 30-34 de ani față de 40% media europeană. Și mai avem un număr foarte mic de adulți care învață în timpul vieții- de 10 ori mai puțini față de media europeană”, mai arată doamna Talpeș.

Potrivit acesteia, cea mai dureroasă parte e cea a preșcolarilor și școlarilor. ”Acolo România investește cel mai puțin-0.7% din PIB. Dacă la învățământul secundar stăm cât de cât bine (iar la cel terțiar suntem peste media europeană), metodele de predare din primul ciclu sunt învechite. Copiii nu se bucură deloc de școală. Suntem una din ultimele țări din punct de vedere al atractivității școlii pentru copii”, mai spune Măriuca Talpeș. 

Una dintre soluții, în opinia ei ar fi creșterea salariilor profesorilor din această categorie. ”Ar trebui ca salariile lor să fie duble, pentru a-i încuraja pe cei mai buni studenți să rămână să predea!”, consideră doamna Talpeș. 

Ea a venit și cu alte cifre: ”Până la clasa a 8-a pierdem cam 16% din copii. La liceu, cam 7% merg la licee vocaționale (muzică, balet, școli pedagocice), iar ceilalți se duc în învățământul profesional și tehnic- 49% și licee teoretice- 44%. Dar acest învățământ profesional și tehnic nu duce copiii în industrie. Ar trebui ca aceste școli să fie legate de angajatori reali, iar practica să fie făcută în mediul economic. Poate ar trebui să păstrăm doar acele licee care pregătesc meserii legate de tehnicile viitorului”, consideră doamna Talpeș. Mai mult...

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Botoșani: Matei Butnaru, elevul medaliat cu aur la Olimpiada Internațională de Astronomie, premiat la București! (Video)

astăzi, 15:49

Matei Butnaru, elev al Colegiului Național „Mihai Eminescu” din Botoșani, a obținut medalia de aur în cadrul Olimpiadei Internaționale de Astronomie și Astrofizică pentru Junio...

Dedeman tatonează preluarea Carrefour România în sistem de franciză. Tranzacția ar putea ajunge la 700–800 de milioane de euro!

astăzi, 15:37

Grupul Dedeman, controlat de frații Dragoș și Adrian Pavăl, analizează posibilitatea de a prelua operațiunile Carrefour România, potrivit unor surse din piață. Mișcarea ar reprezenta ce...

„Micii pietoni”: Polițiștii i-au învățat reguli de circulație pe copiii dintr-o comună din Botoșani! (Foto)

astăzi, 15:07

Polițiștii din Nicșeni au desfășurat o activitate informativ-preventivă cu școlarii și preșcolarii din cadrul Școlii Gimnaziale „Mihai Constantineanu” Dorobanți și Grădiniței...